Fairymary's Weblog

Hur mogen är vår demokrati?

Posted on: mars 1, 2009

Jag måste erkänna att jag …trots ett politiskt intresse …är hjärtligt trött på att lyssna på politiska debatter. Ofta får jag känslan av att ”oppositionen” måste anmäla avvikande åsikt ….även om man inte har någon egentligen sådan. Senaste exemplet är debatten mellan Maud Olofsson och Mona Sahlin om Saabs framtid. Det är inte det enda tillfället sista halvåret som jag haft samma känsla.

Jag hade nyligen ett intressant samtal med en av alla otaliga trevliga taxichaufförer jag mött. Han hade ett spännande förslag till hur regering skulle bildas på ett annat sätt än nu. I stället för att det block som vunnit en knapp majoritet ska få hela regeringsmakten kunde man dela ut statsrådsposter i proportion till röstresultatet.

Jag har funderat över detta …och det tycks mig som att det skulle vara representativ demokrati på ett mera direkt och konkret sätt….och våra politiker skulle kunna framstå som mogna människor med förmåga att kompromissa för Sveriges bästa…. man skulle tvingas komma överens i faktiska sakfrågor som mogna människor istället för att ”gaffla” mot varandra i det som kallas retorik….och vi medborgare skulle slippa tvära kast mellan olika ideologier….

32 svar to "Hur mogen är vår demokrati?"

Just passing by.Btw, your website have great content!

_________________________________
Making Money $150 An Hour

”… stället för att det block som vunnit en knapp majoritet ska få hela regeringsmakten kunde man dela ut statsrådsposter i proportion till röstresultatet.

Jag har funderat över detta …och det tycks mig som att det skulle vara representativ demokrati på ett mera direkt och konkret sätt….och våra politiker skulle kunna framstå som mogna människor med förmåga att kompromissa för Sveriges bästa…. man skulle tvingas komma överens i faktiska sakfrågor som mogna människor istället för att ”gaffla” mot varandra i det som kallas retorik….och vi medborgare skulle slippa tvära kast mellan olika ideologier….”

Jag håller helt med Dig och taxichauffören i detta – men hur många av wåra nuvarande politiker/partier tror Du skulle tycka om det här mer demokratiska systemet ❓ (= mera till gagn för oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna ❗ )

Det enda som jag hitills funnit på nätet – som envist ”drar” åt det här hållet – finns här – men dom syns ju hart när ej alls i MaktPyramid-MaktElit-Nissarnas/Selmornas massmedia eller i bloggvärlden, tyvärr tyvärr… 😥

”Men skrattar bäst som skrattar sist ❗ ” – så vem vet… 💡

Thankyou Mike for passing by and leaving good feed-back

och tack Josef….för bekräftelse och för din länk. Jag är nybörjare i debatten och tar tacksamt emot alla tips till inspiration från andra än de traditionella medierna.

Taaack FairyMary – för Din goa backfeed

Ditt blogginlägg om mer demokrati var en så förnuftig ”höjdare” – att jag tog mig friheten att bl a länka till Ditt inlägg i en kommentar här.

Hoppas att det är OK ❓

Josef, jag känner mig hedrad!

Min föregående kommentar hamnade i Ditt spam-filter. 😥

[…] (Hur mogen är vår demokrati – egentligen…) […]

Tack Josef för att du delar med dig av din egen och andras visdom!
Behöver se videon (i din kommentar 3 mars 6:57) flera gånger för att ta in den.

Tja… – FairyMary – visdom och visdom… Själv vill jag nog mera benämna det som mina egna gjorda LivsErfarenheter – som jag ej alls så sällan försöker ”klä på” med länkar av andras åt hållet liknande gjorda LivsErfarenheter = som t ex det här.

Wi har ju ALLA hart när ”oändligt” med sådan här ”visdom” i oss = inom oss…

– men MaktPyramid-MaktElit-Nissarnas/Selmornas GalenPannors MainStream förbjuder ju mer eller mindre oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – att fritt uttrycka oss i vilket sammanhang som – och så har det ju blivit som det är i dags dato, tyvärr tyvärr… 😥

Hur länge till månntro… ❓

Det är just sånt här som gör att man förlorar förtroendet för våra folkvalda. Så här här har det alltid varit i Sverige men vi väljer av ren bekvämlighet att inte göra något åt det.

Svensken klagar och gillar detta, säg inget annat för det är ren lögn. Det finns inget skenheligare än en svensk. Man gnäller som en mulåsna på hur det fungerar och suckar över hur det går till med regeringens olika affärer och projekt.

Vi betalar skatt som aldrig förr och pengarna räcker ändå inte till för att bibehålla en bra sjukvård, bra skola och bra äldreomsorg. Vi ska strunta i de som ska bygga upp landet, de som blir sjuka på vägen och de som gjort sitt. Sen ska vi försämra servicen för de som behöver hjälp på vägen genom att göra det krångligare med att få ut föräldrapenning och andra sociala bidrag som vi faktiskt betalar skatt för att vid behov kunna få nyttja.

Vad jag irriterat mig över är allt gnäll om diverse saker som händer i vårt samhälle. Jag känner ingen som inte har haft något negativt att säga om hur det går till i samhället. När vi nu i hemmets vrå, på arbetet eller ute på krogen har så enormt mycket bra och vettiga åsikter så förvånar det mig att vi aldrig dryftar dem ordentligt genom att utnyttja våra medborgerliga rättigheter att demonstrera.

Våra styrande har väl i och för sig aldrig brytt sig nämnvärt angående vad folket tycker även fast de stoltserar med att hävda att de bryr sig. I själva verket lever vi inte i en demokrati i ordets rätta bemärkelse utan i någon slags avart av densamma…

Tack alnabone…din kommentar bekräftar min egen bild och känsla. Jag upplever nu när jag är en frisk, engagerad pensionär som har massor av energi över att jag skulle vilja göra något konstruktivt. Att gå in in ett politiskt parti känns inte som ett alternativ. Det jag sett av hur det går till lockar mig inte och jag tror inte att jag skulle kunna uträtta något av värde för att det är så stela strukturer och så länge man är ny och grön tror jag man kan göra väldigt lite.

Försöker just nu läsa Peter Barnes bok Capitalism 3.0 men tycker det är svårt och skulle vilja läsa den i studiecirkelform och tillsammmans med andra ungefär likasinnade fundera över vad vi kan göra i liten skala i vårt närområde….men det är så svårt. Jag möts av axelryckningar …desillusionerade kommentarer…..

Måste vi hotas av svält innan vi tar ansvar för vår demokrati och vårt samhälle???

Tänkvärda kommentarer ovan, verkligen… – och måhända tänkvärt här också, kanske… 💡

SÅ HÄR ÄR DET… – när Wi av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – ”har tagit över” = förpassat wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElit-Nissar/Selmor dit ”där dom ”hör hemma”.

InomjordingarnaInomjordingarna lever redan i sådana här miljöer – fast väsentligt mera utvecklade = fantastiska än vad videon ovan beskriver.

Trevlig Helg ❗ 🙄

…klicka till vänster på sidan av den första länken – på rubriken: ”Lär Om Selvbetjent opprettholde Byer (Goggle video)”…

[…] Kan Du svara på den här frågan: “DIKT… ELLER… VERK-LIG-HET“ […]

[…] = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna: DIKT… ELLER… VERK-LIG-HET… … […]

Kom in haer genom Josefs detaljrika okonventionella bloggande. Tack Josef.

Ett saett att slippa tvaera kast mellan olika ideologier:
http://www.aktivdemokrati.se

Josef har tackat ja till en plats paa listan i valet. Kanske du ocksaa kaenner att du skulle vilja medverka?

Välkommen hit mrperfect72!

Och tack för din fråga! På vad sätt skulle jag kunna medverka?

Det finns maanga olika saker man kan goera som medlem om man vill. Just nu har jag som medlem ett personligt maal att saetta ihop en lista med varierat folk till partiet infoer valet till riksdagen 2010. De som medverkar paa listan gaar med paa att bli ”knapptryckare” aat folket enligt partiets principer.

jag har en vilja att det ska ske naagot med den demokratiska utvecklingen saa jag kaende mig manad till att agera aktivt. 🙂

Vill man paaverka partiets politik deltar man som en medlem eller ”delegat” i det digitala forumet. Du behoever egentligen inte staella saa maanga fraagor om du laeser ”vanliga fraagor” paa http://www.aktivdemokrati.se

Laes mer i partiet om du aer intresserad! 😉

Fairy Mary – jag kan bara bekräfta det MrPerfekt delgett Dig ovan – rörande att jag ”ställer upp” för Aktiv Demokrati..

Det blev så efter en Dialog som MrPerfekt och jag hade – ”hemma hos mig” (kolla de efterföljande kommentarerna här).

Jag är in i märgen övertygad om att Du skulle kunna tillföra AD väldigt mycket (med tanfke på Din gedigna LivsErfarenhet) + att det skulle vara kul att vara ”partikamrat” med Dig, verkligen… 😀

Tack för det Josef!

Jag förstår bara inte riktigt vad det innebär att ställa upp för Aktiv Demokrati!

Kan du enkelt förklara det för mig?

Hur menar du? Vad aer det du inte foerstaar?

Du blir knapptryckare i Riksdagen – eventuellt = Du gör som alla andra riksdagsledamöter – med den skillnaden att Du ej trycker som partiledningen vill (= partipiskan) – utan Du trycker som medlemmarna i AD har bestämt – genom löpande röstningar på nätet.

Därtill blir Du i hög grad opinionspåverkande i AD – såväl som allmänt sett, förhoppningsvis…

MrPerfect och Josef!

Så har jag äntligen satt mig in i Aktiv demokratis idéer som verkar mycket väl genomtänkta och i stort överensstämmande med min världsbild. Så jag är beredd att bidra….

Så hur ser nästa steg ut?

Bli medlem. 🙂

Instruktionen om hur Du konkret gör – finns här.

Josef, du är en pärla! Nu är jag medlem. Tack för att du gjorde det lätt för mig! Kram

Kanonbra. Du har inte haelsat paa i bloggen aen, Fairymary. 🙂
Vaelkommen in i partiet. Vill du vara med paa listan saa saeg bara till!

Tack! Jag har varit lite upptagen med att ladda upp energi genom att leva lantliv…..

Nu börjar jag tina fram…

Kanonbra. 🙂 Vill du vara med paa websidan som oss andra saa skicka ett mail med foto!

Hoppsan. MrPerfect72 heter jag utom naer jag spexar i Badlands Hynena’s kommentarer.. 🙂

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg

mars 2009
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031