Fairymary's Weblog

Kan det ha något med kvinnosyn att göra?

Posted on: oktober 14, 2011

Riksdagens regler för bidrag till bostad i huvudstaden är otydliga har vi fått höra idag.  Jag tänker att den otydligheten kan ha något att göra med kvinnosynen…  en kvinnosyn som …alltför sakta… men ändå obevekligen förändras.

En med mannen ekonomiskt jämställd kvinna delar på hyran med make/sambo … det tror jag många tar för självklart idag. I Juholts tveklösa övertygelse att han handlat rätt när han kvitterat ut hela hyran ligger underförstått att mannen är försörjaren.

En annan konsekvens av denna föreställning är att det fortfarande 2011 förhåller sig så att mäns löner generellt ligger högre än kvinnors, att traditionella mansyrken avlönas enligt en annan måttstock än traditionella kvinnoyrken…..

Juholt leder Sveriges största parti…. hur kan det vara möjligt?

9 svar to "Kan det ha något med kvinnosyn att göra?"

Det finns nog ingen bättre just nu. Där ute nog men partiet är så tröggörligt så att plocka in någon lämplig går inte för sig. Det ska malas och gås igenom i det oändliga. Många ska vara med och bestämma. Det ska vara så demokratiskt så sossarna valde att ha Juholt kvar. I alla fall dom som sitter i VU och det är ju dom som har makten. För ramlar Håkan ramlar dom själva ur maktens boning. Man vill vara kvar. Många väljare är dock förbannade och vill att Juholt ska gå. Vi får väl se hur det går för honom.

Ja Helena, det där med hierarkiska strukturer …det gäller att hålla ”pyramiden” i ordning, annars vet man inte vad som händer. Jag sympatiserar med dom som menar att det är odemokratiskt. Även om man röstar och ”majoriteten bestämmer” så är det ändå så att man inte gärna vill stöta sig ”uppåt”…..

Ja, visst har det med kvinnosyn att göra. Det sitter kvar att mannen ska bjuda o s v – även om kvinnan har egen lön. Man ändrar inte på ett sånt koncept över en natt.

Nej sannerligen inte, vare sig över en natt eller ett sekel … jag brukar ändå försöka påminna mig om att mycket har ändå blivit avsevärt bättre …men jag blev lite chockerad häromveckan när jag insåg att min kraftfulla mormor inte fick rösträtt förrän hon var 38 år….

Jag tror inte ett ögonblick på att detta har med Juholts kvinnosyn att göra. Otydliga regler betyder inte att en människa med normal rättsuppfattning i detta fall inte vet vad som ärr rätt eller fel!

Snarare med ”underdoggens” perspektiv att nu när också jag får chansen så gäller det att ta för sig! Det gör ju ändå ”alla andra”!

När mediadrevet brakade loss sade sig Juholt djupt ångra vad han gjort och betalade in pengarna redan innan förundersökningen var avslutad! Sen gav han sig ut på turné i sossesverige för att be alla sårade partikamrater om ursäkt i ett sista desperat försök att återställa förtroendet!

Tre veckor senare säger han sig djupt ångra sin tidigare ånger eftersom han ju inte gjort något (formellt?) fel!

Man kan prata om att sakna inre kompass, jag kallar det att helt sakna moral!

OK Claes, det ena behöver inte utesluta det andra som jag ser det. Att sakna inre kompass, det är en bra formulering…..
Jag vill ju gärna tro alla människor om gott …..

Jag tror nog att den socialdemokrati som hjälpte till att skapa det moderna Sverige sedan länge spelat ut sin roll, när man sätter Juholt vid rodret så blir det om möjligt ännu tydligare. I en en värld där ”appearence is everything” tillsätter man en reinkarnation av Josef Stalin som partiledare och då undrar man sakta om inte det socialdemokratiska börjar gå väldigt långt vänsterut.

Visst, nu överdriver jag lite men min besvikelse över det största av Sveriges politiska partier är stor. Det senaste decenniet av diverse fadäser och total brist i retorik och såväl pragmatik där jag tidigare tyckt att sossarna kunnat ”sälja det hela”… Numera anser jag att de i de flesta partipolitiska dueller gör fullständigt platt fall och inte ens är med i matchen. De drar gärna paralleller till det förflutna och hur bra det var en gång, för länge sedan…

Däremot så förvånas man ständigt över hur politiker, oavsett tillhörighet, ser tillfället att kunna mygla och då tar tillfället i akt. Detta känns ännu märkligare om man betänker den nivå politikernas löner ligger på. Sedan står de självgoda syndarna med gråtmild blick inför media och hävdar: ”men jag visste inte”, eller: ”jag har inte läst på tillräckligt men nu har jag gjort rätt för mig”…

Kort och gott så är de inte mer än människor de med och det visar bara att den ack så gamla men beprövade tesen stämmer: ”Mycket vill ha mer”…

JÄMSTÄLLDHET

Särskilt långt mot en viss, socialt (politiskt) konstruerad s.k. jämställdhet har det officiella Sverige nått bl.a. beträffande ledningsbefattningarna inom Sveriges scenkonstinstitutioner:

• Kulturminister: LENA ADELSOHN LILJEROTH

• Chef för Kungl. Dramatiska teatern: MARIE-LOUISE EKMAN

• Chef för Radioteatern: STINA OSCARSON

• Chef för Kungl. Operan: BIRGITTA SVENDÉN

• Chef för Svenska filminstitutet: ANNA SERNER

• Chef för Riksteatern: BIRGITTA ENGLIN

• Styrelseordf. för Stockholms stadsteater: ULRIKA FRANCKE

• Styrelseordf. för Kungl. Operan: KRISTINA RENNERSTEDT

• Chef för kulturhuset Unga Klara: SUZANNE OSTEN

• Chef för Stockholms stadsteater Skärholmen: CAROLINA FRÄNDE

• Chef för Marionetteatern, Stockholm: HELENA NILSSON

• Regiprofessor Dramatiska Institutet: SUZANNE OSTEN

• Ständig teaterrecensent Sveriges radios kulturred.: MARIA EDSTRÖM

• Facklig företrädare för Riksteatern: JENNY LARSSON

• Chef för Dansens hus, Stockholm: VIRVE SUTINEN

• Chef för organisationskommittén för Stockholms dramatiska högskola: AGNETA STARK

• Chef för Malmö stadsteater: PETRA BRYLANDER

• Konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater: ANNA TAKANEN

• Konstnärlig ledare för Fria teatern, Stockholm: BIRGITTA SUNDBERG

• Chefred. för tidskr. Scen och salong: ULLA RICHTER

• VÄRMLANDSOPERAN: administrativ chef Christina Nilsson, operaproducent 
Camilla Nordström, orkesterproducent Annika Bohlin, pedagogisk producent 
Margareta Magnusson, marknadschef Pernilla Bergland Eduard

Ja det var en välfunnen tanke…dåvarande ledaren för det normalt största partiet i ”den demokratiska staten Sverige” agerar i dom banorna….

Kommentera

