Fairymary's Weblog

Nästa våg….

Posted on: april 28, 2011

Under mina år som aktiv kvinnoläkare mötte jag många kvinnor som varit utsatta för sexuella övergrepp. Det tog i och för sig många år i yrket innan jag första gången hörde en berättelse av en vuxen kvinna. Den handlade om om hur en man i förtroendeställning, en präst, förgripit sig på två unga flickor, min patient och hennes kompis. De hade kommit att prata om det i vuxen ålder och insett att de hade liknande upplevelser. Deras samtal ledde vidare till att min patient lärde mig något viktigt om samband mellan ”obegripliga” symtom och tidigare övergrepp. Hennes livshistoria var en av många som gjorde starkt intryck på mig och som präglat min inställning till detta fullständigt ofattbara fenomen, att vuxna människor tillåter sig sexuellt kränka barn.

Idag läser jag i Dagens Nyheter om Patrik Sjöberg. På liknande sätt var det i dialog med en kompis som varit med om övergrepp av samme tränare som han fattade sitt beslut att berätta om vad han varit med om. Eftersom jag varken känner Patrik eller hans numera avlidne tränare kan jag tillåta mig att känna enbart glädje och tacksamhet över att han offentliggör sin historia. Jag vet att det krävs ett stort mod att göra det.

Det är tystnad som gör det möjligt för pedofiler att fortsätta skada barn och unga.

7 svar to "Nästa våg…."

Mary: Ja, tänk så mycket du ska ha sett och hört. Hemska saker. Tur att Sjöberg går ut. Det behövs verkligen i dessa tiden. Övergreppen pågår just nu. Stackars oskyldiga små. Jag gråter.

Här är länken till syskon och detronisering.

http://parnassen.wordpress.com/2009/12/27/storasyster-lillebror-eller-ar-du-ett-inklamt-barn/

P.S. Ska du åkta till gudinneträffen före midsommar. D.S.

Hej kära Helena! Ja…. många berättelser om övergrepp hann jag höra ….berättelser som många inte trodde på … i ett domslut efter en rättegång skrev man ”det kan inte vara sant för såna hemska saker gör inte pappor mot sina barn”…. sen kom t.ex. historien om Fritzl till allmän kännedom och då var det inte så lätt att bortförklara. De flesta ärenden gick aldrig till rättegång, däremot ofta till läkande processer som tog sin tid. Bra att Sjöberg och andra män berättas, dom underlättar för många att våga berätta alldeles säkert. Bara genom att släppa upp det i ljuset kan man få stopp för det.

Ja, om du menar i Näsåker kommer jag nog att vara där nån av dagarna i alla fall. Om du kommer kan vi väl söka rätt på varann! Vore roligt!

Helt livsnödvändig = NaturLik sexualitet har Wi idag gjort om till något mycket komplicerat, tyvärr tyvärr…😥

Ja Josef, visst är det märkligt hur perverterad och på senare år exploaterad som sexualiteten blivit. Jag tänker att det åtminstone delvis har att göra med framväxten av de stora patriarkala religionerna. Mycket skulle vi kunna tala om detta!

Hej där, skicka om din kommentar, om ”mobbingen” Ha en bra dag🙂

Jag gjorde just det! Tack för inbjudan och välkommen hit!

Kommentera

