Fairymary's Weblog

Att ta liv och att ge liv

Posted on: februari 28, 2009

Sedan 1975 har vi i Sverige en abortlag som ger kvinnor rätt att avbryta sin gravidiet utan att behöva ange sina skäl fram till utgången av 18:e veckan. Vi har med andra ord gett kvinnor frihet att välja när de vill föda sina barn.

Jag menar att det är den enda tänkbara modellen för hur vi ska förhålla oss till abort. Vem skulle kunna veta bättre än den gravida kvinnan?

Nu har det på rätt löst faktaunderlag dykt upp en debatt om att kvinnor inte må använda aborträtten till att avbryta graviditet om orsaken är att hon väntar foster av fel kön.

Det är däremot ingen som helst debatt om hur rätt det är att med delvis allmänna medel ”göra barn på sjukhus”. I mitt minne finns ett morgonmöte på vår klinik då den kollega ….som för tillfället hade ansvar för vad vi då kallade fertilitetsmottagningen …..berättade att han hamnat i ett etiskt dilemma. Ett par hade bett om hjälp med konstgjord befruktning eftersom de aldrig hade tid att ligga med varandra. De hade båda krävande arbeten med mycket resor och andra åtaganden vid dygnets alla timmar. Kollegan hade betänkligheter om det var moraliskt försvarbart att vi på kvinnokliniken skulle bidra till att ett barn kom till världen i en sådan familjesituation. I den diskussion som utspann sig fick han ingen som helst hjälp från våra överordnade att avstå från att göra det som upplevdes enklast, nämligen att göra paret till viljes.

Det är lätt att ondgöra sig över abort och att vi då på kvinnans önskan tar liv. Det är betydligt svårare att förhålla sig till det ansvar vi axlar inom sjukvården när vi bidrar till att liv skapas. Sedan min kollega delade med sig av sin frustration har fertilitetskliniker växt upp som svampar ur jorden. I Danmark finns spermabanker skapats där kvinnor får hjälp att bli gravida, lesbiska par såväl som ensamstående.

Har vi rätt att hjälpa män och kvinnor till en graviditet även om vi undrar hur det blivande barnet kommer att få sina behov av omsorg och närhet tillgodosedda? Är det rimligt att använda skattemedel till sådan verksamhet?

6 svar to "Att ta liv och att ge liv"

Intressant är också att de som protesterar mot dessa påstådda ”könsaborter” och hävdar att det är fel att abortera pga kön, är samma debattörer som i andra sammanhang hävdar kvinnans fria val, no questions asked!
Man verkar ha hamnat i ett etiskt/genuspolitiskt dilemma som man inte vet hur man ska komma runt. Bortabortering av kvinnliga foster upplevs som ett indirekt kvinnoförtryck och som en följd av prioriteringar formade av manssamhället och ska följaktligen bekämpas.
Å andra sidan vill man behålla den fria aborten och kvinnans fria val. Ett val utan frågor och motiveringar.
Problemet med att hävda helt fria aborter på kvinnans villkor samtidigt som man inom ramen för genuskampen vill begränsa aborträtten blir svårt att lösa för vissa.

Hejsan! Svar: Jo jag vet… på så sätt är det skönt att ha det igen. Hoppas du har en bra kväll!

Peter Hammarberg!

Mig tycks det också som om motståndare till vår abortlagstiftning ”nappat” och använder tillfället ….

Hej maryfary!;-))
Har nu komitt till din sida eftersom du gör mig så nyfiken på just DIG och dina åsikter…DU e en KÄRLEKSFULL medmänniska och det gillar jag…i denna fråga att ta LIV eller ge LIV, har jag varit inne på mrmhallands sida och skrivit om…här på din sida blir ju frågan -när e det ok att ta bort en individ eller att sätta en individ till världen, för mig på ett annat sätt än vad normalt är för mig att sätta BARN till denna mångsidiga kulltur som vi lever i…Givet ska man möjligheterna finnas på båda hållen, det ingår i min filosofi om att utöka vårt samhälle…Men det överstiger mitt förstånd att det ska vara så SVÅRT att sätta en klar och tydlig GRÄNS i ämnet…Det som gör mig upprörd är väl egentligen- var tog det sunda tänkandet vägen…visst skall jag/vi vara flexibla i vårt moderna samhälle, men e det rätt att vara allt för flexibel just i frågan om att sätta barn till livet, NEJ enligt mig!
Som jag skrev på mrmhallands sida- För vissa innebär det STOR glädje att bli med barn och för andra innebär det kanske rena tragedin, både för den som blivit gravid och för barnet som komma skall, fick frågan vad jag menade och JA, jag menar…Vissa människor kämpar tappert både fysiskt och psykiskt med att få bli lyckliga föräldrar, som kämpat i många år av olika orsaker till varför de inte kan få barn. I andra fall blir kvinnan med barn varje gång hon har samlag med sin man och använder det som premitivmedel Inte realistiskt annser JAG!
Låt mig berätta om vissa öden där jag kan känna både sorg och glädje över dessa båda handlingar:…Hade en mycket ung vännina som brukade komma och ventilera sin känslor om allt i livet både goda saker och allt som drabbade henne i negativ mening, karra problem var ju den stora faktumet just då. Hon tittade på mig och sade helt plötsligt- DU kan vara lycklig som har dina BARN, jaha, det e VI, blev svaret och frågan som följde blev- vad menar du och varför kom detta helt plötsligt i ett helt annat resonemang som jag tidigare nämt ovan här- JO, man ska kanske finna sig en fin kille och bli med barn, så kan jag oxå bli lycklig och ha någon att skänka min kärlek!
JAG, blev chokad över hennes resonemang och tittade djupt på henne och sade-Fy fan vad EGOISTISK du e nu, tänker du bara på dig själv, barnet då, ska den inte få växa upp med en mor och far som älskar den tillsammans…sedan pratade vi inte om det mer och inte förrän hon flera år senare levde tillsammans med sin nuvarande man och i denna storry, hade de på grund utav hans arbete svårt att få till ett litet barn och fick genom gå just en konstgjord befruktning med hans celler och det blev en liten tjej som får så mycket kärlek som ett barn behöver av två nävarande föräldrar, lyckligt slut!!*L*
Sen har jag en MOR som försökt bli med barn med min far, i deras fall blev det först en liten flicka så vacker och som levde ett dygn, därefter föddes en son döfödd och tillsist kom då JAG med alla konstens regler och ett skört ”mamma” psyke. Så när jag läser om olika Kvinnor som gör abort på löpande band, ja, jag kan ge ett gott råd, sterilisera ER och till dem som ”råkar” av en eller annan anledning bli med BARN, (lär av misstaget) skaffa premitivmedel av något slag! När det som ovan i DIN storry, vill göra ett barn utan att ens röra vid varandra och stressar runt på grund utav karriär mm… STANNA upp gör karriär i föräldraskap och våga älska varandra och den individ ni vill sätta till världen, det e ju den viktigaste karriären enligt mig…Vårda den tid vi kan få med något så stort som VÅRA BARN…efter det kan vi ju forsätta leva utan sex och skynda vidare i arbets karriären, då har vi i allafall lagt de viktigaste GRUNDERNA som behövs i ett BARNS liv…Stannar här…Med att säga TACK Farymary, bra sida även hos dig och som engagerar MIG i allafall…KRAM weronica

Gör ett tillägg!
Ja givet ska det finnas en frihet för oss kvinnor, men som sagt under största ansvar och får absolut inte missbrukas…from den dagen vi räknas som VUXNA till att ha sex vilket idag är 15år, tycker jag det e viktigt att man förklarar varför DU behöver göra en abort och att alla kvinnor som inte ”förstår” detta, får ett samtal med auktoriserad person inom ämnet…för det verkar ju inte som vi alla har ett sunt förhållningsset till vem som skall leva eller inte…Hos våra djur förekommer ju inte detta utan där sker vad som sker, utan lagar och paragrafer av vad som är rätt och fel…NATURENS lagar råder där!!
Weronica

Välkommen till min blogg Weronica med dina viktiga erfarenheter.
Jag gillar ditt begrepp ”karriär i föräldraskap”.

Kommentera

