Fairymary's Weblog

Barn i barnvagn…åka framlänges eller baklänges

Posted on: mars 4, 2009

Nu kan jag inte härbärgera denna min åsikt längre…jag vill sluta irritera mig och det brukar hjälpa att formulera mig här… Det här med barnvagnar…jag har inte fört statistik men minst varannan barnvagn jag möter är vänd så att barnet …hur litet det än må vara….sitter med ryggen mot föräldern och ansiktet rakt ut i trafiken och mot alla mötande människor. Jag har alltid reagerat instinktivt emot att barn utsätts för så många stimuli som trafikerade gator och torg erbjuder….nu har jag egen erfarenhet för jag är lycklig farmor till ett barn som jag ibland hämtar från dagis. Att skjutsa honom på det sätt som jag försökt beskriva ovan är trist…jag ser inte vad han reagerar på, vet inte om han sover eller är vaken. Jag försöker hålla kontakten med rösten men det blir rätt livlös kommunikation. Numera vänder föräldrarna på min önskan (den tekniskt komplicerade) barnvagnen så att vi kan se på varandra, mitt barnbarn och jag. Och genast har vi båda mycket trevligare. Vi kan kommentera det vi ser tillsammans. Vi kan le mot varann, vi kan flirta, vi kan sjunga sånger och se varann i ögonen. Häromsistens fick jag bekräftelse av professor Hugo Lagercrantz och en brittisk studie. En intervju med professorn publicerades i Allt om barn där han bl.a. redovisar resultaten från studien….barn som åker med ansiktet framåt är mindre benägna att prata, skratta och interagera med sina föräldrar. De är mera stressade och sover sämre än sina kamrater som åker vända mot sin förälder. Detta publicerades i november men inget tycks hända i gatubilden.

Jag har en obehaglig känsla att föräldrar vill visa upp sina barn…det är dom väl unt  men inte på bekostnad av kontakten med barnet och barnets nattsömn, väl?

15 svar to "Barn i barnvagn…åka framlänges eller baklänges"

Visa upp barnet? Det är väl inte bara det. Jag blev chockad då jag för några år sedan fick klart för mig vad en barnvagn kostar och vilka prisskillnader som finns.
Efter en enklare kontroll och efter att ha läst sådana sidor i söndagsbilagorna jag normalt aldrig läser, insåg jag att det där med barnvagnar i vissa kretsar är väl så statusbundet som valet av bil, kläder eller bostadsadress. Märket verkade för många vara viktigare än funktionen.
Jag blev mer och mer stärkt i min övertygelse att barn för somliga är ett rent statusprojekt.

Tack Peter för din kommentar….

Jag har inte tänkt så men känner igen att barnvagnar blivit oändligt mycket dyrare än när mina barn var små…

Skrämmande är ditt perspektiv….

Vilken underbar ”knuff” direkt från verkligheten !
Självklart är det roligare att sjunga tillsammans när man ser varandra.
Jag kan inget om psykologi, men jag inbillar mig att barnet också får en trygghet när han/hon har kontakt med den som gör allt för att man ska ha trevligt tillsammans.

Peter,
Du har helt rätt !

Det är lättare att köpa en begagnad bil !
Allt som har med barn att göra saknar relevans i prisnivå.

Som kuriosa kan jag säga att jag för 20 år sedan satsade 20 kr. på dagens dubbel och vann.
Det blev både spjälsäng och ”paraply-vagn” åt den människa som idag är min bästa vän🙂

Jag har faktiskt tänkt på detta ett par gånger. Jag skulle aldrig velat att min son och dotter suttit med ryggen emot mig under sina första år. Sedan när de är runt 2-3 så blir det ju sulky men så länge det går vill man ju ha ögonkontakten för att de, främst, ska känna sig trygga och kunna söka kontakt i fall de vill något.

Jag har dock noterat att flertalet föräldrar som har framåtvänd vagn går och röker, kanske har de dåligt samvete för denna värdelösa förebild😉

När jag läser det du skriver förundras jag över hur barnvagnstillverkarna kör sitt eget race….
Det finns två uttryck, ”Ögonen är själens spegel” och ”Ögonen är porten till hjärtat” som så väl bekriver varje levande människas rätt till kontakt. I dessa tider när våra liv ska levas ”snabbt” blir stunden i vagnen av närhet/förtrolighet på väg någonstans guld värd.
Våra barn är vuxna men jag kan dra mig till minnes hur trevligt vi hade det på 1980-talet på väg från ”dagis” eller bara ute, i livliga samtal ”rätt vänd” i vagnen. När jag läst det du skrivit så kändes det naturligt att fråga min 28 åriga dotter vad hon minns och hon sa att samtalen från den tiden i vagnen var en stund tillsammans,guld värt, med mamma/pappa/mormor och morfar. Så fortsätt att ta stunderna tillsammans med ditt barnbarn rätt vänd i vagnen som guldklimpar i tillvaron:=)
Det där med ”att visa upp sina barn” vet jag inte vad jag ska tro….vill tro att unga människor idag inte behöver känna den pressen, utan det är mer ett tecken på ”ungdomligt oförstånd” och att man köper en vagn som man tycker motsvarar ens behov oavsett om den är ”rätt” eller ”felvänd”

Tack Ingela för en viktig kommentar….ska fråga mina barn också om dom minns…kom inte att tänka på det själv

Ja säkert kör barnvagnstillverkarna ett race som handlar om vinstmaximering …(är det inte så det heter?)…

Mitt barnbarn åker i en vagn som går att ställa om från vänd från ”föraren” eller vänd mot…..jag ska lära mig handgreppen så småningom men sonen och sonhustrun har nu lärt sig vad mormor och farmor föredrar så den brukar vara ”rättvänd” när jag ska få äran…..

Klart man ska ha ögonkontakt med barnet. Tänk dig kvinnor i Rinkeby som går helt svartklädda med hel burka framför ögonen också. När dom drar barnvagn ser det lilla barnet ingenting. Tur att det inte är vanligt.

Håller med dig i ditt resonemang om att barnen bör vara vända mot moder eller vem nu det e som kör vagnen…Har dess värre inte fått uppleva den nya modellen av barn vagnar…Har inte ens tänkt på det du tar upp, men när jag funderar på det som om det e verkligt och tänker tillbaka på hur det var att ”stolt” gå där med barnet i vagnen…LER jag för mig själv och kan plocka fram exakt hur det kändes att se den lilla och stundtals, hur mysigt det var när det kom ett joller och ett leende från det lilla fina som låg där och vi hade en gemensam mor- och barnrelation utan något som kunde störa, förutom ibland när det kom fram ett barn och ville titta på bebisen…ibland var det äldre människor som ville njuta en stund av det ”lilla underverket” och så fick man en liten konversation med en annan erfaren medmänniska , som man överhuvudtaget inte kände och till och med lite goda råd som man kanske aldrig hade fått annars…själv tycker jag det e viktigt att bevara icke de stressiga situationer, med människor som far runder, bilar som bara låter och skränar… i ett så litet barns öron…, tids nog kommer allt det där…*L* erfarenheter ger oss kunskaper och jag gillar att du e så envis med att vända rätt barnvagnen som det var ”förr”…vissa saker tror jag faktiskt var bättre just ”FÖRR” utan att känna någon som helst ”föråldrad ting” viktigt e nog att stå på sig och förklara för våra egna barn, varför vi tycker som vi gör, även när de blivit vuxna!
De kan ju inte veta eftersom de var så små och ja, det e väl av sociala aspekter som vi många av oss följer ett visst MODE, så stå på er alla ni/vi som passerat barnens småtid…Skulle vilja veta om det hade funnits någon som TYCKER att vi har fel i vårt sätt att se på vända och standard hållet!!! Kram weronica *S*

Tack igen Weronica!
Ja visst är det vår skyldighet att tala om hur vi vill ha det …och varför….I mitt fall (jag har bara ett barnbarn än) har jag också stöd av barnets mormor!

Jag brukar ibland prata med småbarnsmammor …i kön på matvaruaffären eller så ….och säga att jag tycker det är bra när de har barnen vänt mot sig och då ser de så glada ut och berättar att de tycker om att prata med sitt barn…

Hej,
läste din länk på Jennys facebook-sida och kände att jag bara måste kommentera lite i all vänskaplighet. Så vitt jag kan se så gäller undersökningen spädbarn, vilket är riktigt små barn.

Jag håller självklart med dig om att det alltid är trevligast både för föräldrarna och barnen att titta på varandra när barnen är små. Men det finns fördelar med en vagn där hantagen gör att man kan vända och ha barnet framåt.

Förutom att det är underbart att kunna vända på hantaget när solen eller vinden är för stark, så räcker vagnen längre. Du behöver alltså inte köpa en sulky när barnet blir större, utan han ha din dyrt inköpta vagn under hela barnets barnvagnstid.

vänliga hälsningar
Katrin

Tack för din kommentar Katrin! Roligt att få föra dialog i den här frågan…
Jo, den engelska undersökningen gällde spädbarn, det stämmer. Jag hörde en intervju med Hugo Lagercrantz i frågan också. Han har mitt stora förtroende efter att jag följt hans syn på små barn och föräldrabarn-relation under hela mitt yrkesliv (förutom att jag är förälder och farmor är jag också gynekolog och har som sådan intresserat mig för föräldrars önskan om barn och anknytning mellan barn och förälder… så det har det varit ett professionellt intresse). Han menade att även större barn lätt blir överstimulerade och att de är mer intresserade av kontakt med sin förälder än av att ”titta på folk”. Han tyckte inte att det fanns skäl att sätta barn att åka ”framlänges” alls …ens när de blir 3-4 år….när de blir lite ”stora” promenerar de ju gärna stundvis bredvid vagnen, hjälper till att dra den osv. Jag tror också att det är stor skillnad när man går med barnvagn i stadsvimlet jämfört med om man går i en lugn och stilla park eller på landet. När jag går hem med mitt barnbarn från dagis på vintern är det mörkt och då får han dessutom billyktorna rakt i ansiktet om han sitter framåtvänd.

Varma hälsningar till dig!

En annan synpunkt som grundar sig på mina egna erfarenheter som mamma (vilket är länge sedan nu…mina barn är födda på 70-talet) är att man lätt tror att barn har samma behov som man själv har. Barns hjärnor är så mycket mer omogna och de behöver hjälp av sina föräldrar att bearbeta starka intryck.

Heregud, tävlande föräldrar. Den ena ska vara bättre än den andra. Klart att ungen känner trygghet att se sina föräldrar och mycket därtill. Men lite variation skadar nog inte om nu barnet gillar att titta på saker och inte bara sin mamma eller pappa.

Roligt att du hittade till min blogg Tobias! De flesta moderna barnvagnar går såvitt jag förstår att vända åt båda hållen…

Dock tror jag att de flesta barn är överstimulerade, åtminstone i stadsmiljö…..barnet kan ju dessutom se annat än föräldrarna, både bakåt och åt sidan….mera skyddat….man kan som förälder….eller jag som farmor… ha lite ”koll” (med betoning på lite) och prata med barnet om vad vi ser tillsammans….

Det har gett mig många underbara samtal med mitt barnbarn och dessutom en förståelse för vad han uppfattar ….och möjlighet att bekräfta hans iakttagelser, sätta ord på dem, dela hans glädje över att han kan räkna släpvagnar…..till exempel

Åka framlänges, ett missförstånd. Upplevelsen är ju likadan. Bakåt ser man samma sak som man alldeles nyss såg från andra hållet på det hela taget.
Av säkerhetsskäl bör man åka baklänges i bil, på tåg och flyg!

Kommentera

