Fairymary's Weblog

Vi är ändå tacksamma för Botniabanan….

Posted on: december 11, 2012

Det blev en lång och stundvis förvirrad bussresa i decembermörkret. Oroliga grupper resenärer som skulle söderut eller norrut formades på den stora byggplats som ska bli Härnösands resecentrum. Anslagstavlan meddelade bara att tåget var inställt och skulle ersättas av buss; ingen anvisning fanns om var denna buss skulle uppträda. De som var något så när hemtama i stan pekade till höger om stationshuset och sa att reservbussar brukade köra upp där men eftersom stora grävskopor nu höll på att bearbeta marken så var man tveksam till den tanken.

Så intuitivt drogs vi åt andra hållet…. men inte syntes det nån buss fast avgångstiden både närmade sig och passerades. Det roliga är att man börjar prata med varann! Någon initiativrik ringer en servicetelefon men blir inte så mycket klokare av det. En annan hävdar att hon har talat om att hon ska vara på Arlanda en viss tid för då går henne plan. En tredje suckar för att ersättningsbussen söderut kommer att gå samtidigt som det tåg han ska resa vidare med just kommer att ha lämnat Sundsvall. Bekymmersamt.
Så dyker det upp en Byberg och Nordin-buss nära där vi står. Hopp tänds. Kö, förhandling. En del framför mig kliver tillbaka besvikna. När det blir min tur ser den magiske chauffören  mig i ögonen och säger ”om det är till Umeå du ska så ska du åka med mig”. In i varm buss! Glest med folk. Skönt! Fast jag bespetsat mig på resa med det upplysta Norrtåget, där jag skulle ha glidit hem på blanka skenor på knappt mer än 2 timmar slappnar jag av och tänker att vi ändå lever i ett välordnat land. Bussen kommer att ta c:a 3 timmar tror vi då.
Då får chauffören besked att han ska samla ihop ytterligare ett litet gäng som kommer, oklart varifrån, men han ska ta in också dom i vår värme. Självklart, vad annars? I kylan måste vi hålla ihop! Vi finner oss alla även om de flesta nu insett att eftermiddagens tidsplanering gått helt åt skogen. Och åt skogen far vi så småningom…..vackra snötyngda granar utanför fönstret tröstar…..
I Örnsköldsvik far vi fram och tillbaka mellan Resecentrum och Öviks norra …..återigen är chauffören övertygad om att det är allas vår plikt att ta in ytterligare ett gäng resenärer från en buss som är på väg, det är nog från Kramfors den här gången …. och det dröjer. Så väller det in ett gäng tysta, lite sammanbitna människor som ser ut att vara på väg hem från jobbet. Är det en känsla av uppgivenhet jag fångar?
Sen angör vi Resecentrum efter Resecentrum. De ligger som ett pärlband, alla en bit från  E4:an. Jag tror Husum ser bäst ut från utsidan i alla fall. I Hörnefors kan man fantisera om att man landat på månen i en science fiction-novell. Vilka byggen!
Vid Umeå Östra töms bussen nästan. Chauffören vänder sig mot oss kvarvarande själar och föreslår att vi ska dra till Spanien! Med honom skulle jag kunna dra nästan var som helst tror jag! Innan han körde in i Umeå tackade han oss alla för att vi var så underbara och inte klagade!
Luttrade norrlänningar klagar inte…..

5 svar to "Vi är ändå tacksamma för Botniabanan…."

Hur skulle glesbygden klara sig utan B&N? Man kan aningen resignera, men, … inte ge upp!

Roligt att du inte gett upp om min blogg Claes! Klart vi inte ger upp….

Det är nu den 21 januari 2015 – och inga nya blogginlägg.

Är Du enbart i den Kära Lekens värld ?

Tack för iakttagelsen och frågan, Josef! Jag blev engagerad i en del arbete! Kanske återkommer jag …. Den Kära Leken är i en vilande fas.🙂

Jag hoppas innerligt på att den vilan ej blir evig.

Kommentera

