Fairymary's Weblog

Visdomständer i ny belysning

Posted on: januari 11, 2011

Jag upphör aldrig att fascineras över den sinnrikt konstruerade människokroppen. Och över hur mycket som ännu finns att upptäcka om den. Idag presenterades i Kropp och själ i radions P1 forskning om tänder och dess betydelse för hjärnan. Tänder är inga livlösa taggar precis….nej de är utrustade med känselceller väl jämförbara med motsvarande i en hand. Och känselceller är förbundna med hjärnan via fina nervtrådar.  Tar man bort en tand, påverkar man inflöde av sinnesintryck till hjärnan.

Det finns ett epidemiologiskt samband mellan tandlöshet och demenssjukdom. Epidemiologiskt betyder att det finns ett statistiskt samband mellan dem…. det säger ingenting om vad som är orsak och verkan….. men man kan lockas att tro att den åverkan man gjort på hjärnan genom att avlägsna tänder kan ha påverkat hjärnans funktioner.

Att tugga är också bra för hjärnan….. jag känner mig glad över min förtjusning i hårt bröd. Kanske har det räddat en massa hjärnceller åt mig! Och vi får nog sluta upp med att fördöma tuggummi-tuggande….

Och beteckningen visdomständer som jag aldrig riktigt förstått framträder nu i en ny dager…..dessa stackars tänder som hittills bara betraktats som besvärande…..

 

 

5 svar to "Visdomständer i ny belysning"

Hej Fairymary !

Kul att se dig blogga igen.
Själv har jag haft idé-torka på det området.

Själv har jag aldrig fått några visdomständer (vågar man erkänna det ??).
Utan att ha minsta aning om hur kroppen fungerar tror jag blint på bad forskningen säger om detta.

Tänk bara på vad du själv gör när du koncentrerar dig (anropar hjärnan).

Någon nynnar (såg jag på något program..), någon masserar öronsnibben, någon kliar sig i nacken…

Självklart har även tänderna betydelse !

Hej mrmhalland! Roligt att se dig här igen också! Ja, det är klart….vi människor är alla unika och alla har inte anlag för visdomständer….eller så kan det hända att dom ligger stilla och inte bryter fram…..

Det är otroligt fascinerande hur mycket kunskap om hjärnan som kommit fram sen jag läste om den på 60-talet….det är som en helt ny värld som öppnar sig. Till exempel lärde vi oss att när hjärnceller dör så kommer inga nya….nu vet vi att de nybildas ”för glatta livet”….sånt har lärt mig att ta all forskning med en nypa salt.

Mary: Mycket som vi inte visste vet vi nu. Mer kommer. Jag tuggar ofta tuggummi. Det är bra med mycket saliv i mun – blir inte lika mycket hål. Dessutom lönar det sig alltid att sluta röka och att äta nyttigare. Kroppen har en fantastisk förmåga att läka sig bara den får chansen.

Hallå Mary! Var är du?

Hej Helena! Tack för att du frågar! Jag renoverar köket och ränner runt och fattar beslut om tapeter och kakel ….återkommer!

Kommentera

