Fairymary's Weblog

Flöde

Posted on: januari 5, 2011

Mellandagar…. Ljuvliga ord. För mig förknippat med ledighet från jobb och skola. Julklapparna uppackade, kylskåpet fyllt med mat, inga som helst förpliktelser. Tid att umgås med varann, ta lättsamma promenader i det snötäckta landskapet, se på gamla godingar i TV, kanske spela spel…..elda brasa, tänka tankar…..

Idag är sista mellandagen för den här omgången.

I avslutningen av en dansworkshop med Åsa Rockberg (som jag antydde i föregående inlägg) blev vi uppmanade att hitta en kvalitet som vi önskade oss i livet för nästa år. Min önskan blev ”lättsamt och tillitsfullt flöde”….

Finns det ett ljuvligare tillstånd än när man känner att man har flyt ….eller om man vill uttrycka sig på engelska: flow?

 

5 svar to "Flöde"

Flow är ju vad Wi alla var som nyfödda – men sen går det med vuxenvärldens ivriga påhejande ”åt helvete”, tyvärr tyvärr…😥

Ha det… 😉

Men Josef! Det går att reparera! Fast det är synd att vi oftast kommer på det rätt sent i livet. Och vi kan verka för att de som föds nu inte deformeras som vi gjort….

Det är verkligen en fantastisk känsla, nästan som ett rus !
Det gäller att njuta av den medan den är kvar.

Jag kan berätta en liten historia ur verkligheten.

En kväll ringde det i telefonen.
Det var en ganska nybliven god vän.
Han hade haft ganska mycket otur (eller oflyt) de senaste åren.
Han hade ett jobb, men det motsvarade inte alls hans kompetens och han vantrivdes på jobbet. Han ansåg att ledningen utnyttjade honom på olika sätt.
Han var riktigt deppig när han ringde den kvällen.
Jag kände att jag inte hade så mycket att säga för att muntra upp honom och det hade han nog inte förväntat sig heller.
När vi hade lagt på (kl.22 ungefär) ringde jag min chef i Danmark och undrade om han inte ville träffa killen.
Jag tyckte att vi behövde någon som hjälpte oss med marknadsföring och som kunde ringa potentiella kunder hela dagarna, själva hade vi inte tid och vi ville växa.
Först sa han blankt nej, men blev lite nyfiken och undrade hur jag tänkte.
När jag utvecklade det ville han ge honom en chans.
Jag ringde tillbaka till min vän som nu hade gått och lagt sig.
Jag sa, du får sjukskriva dig i morgon, du ska till Danmark på anställningsintervju !

Jag förklarade att det rör sig om ett svårt och stundvis otacksamt arbete, men han blev jätteglad.
Den dagen började hans flow !
Jag påstår att det håller i sig ännu.

Chefen såg andra möjligheter i killen och idag är han projektchef och representerar och koordinerar kontoret i Afrika, med de resor det innebär.
Vi är dessvärre inte arbetskamrater längre, men vi har regelbunden kontakt.

Vad jag ville säga var att det är minst lika skönt att kunna ”skänka flow” som att själv ha det…

Underbar historia mrmhalland! Du måste vara utrustad med en god portion god intuition….förutom den människokärlek jag redan fattat att du har. Uppmuntrar faktiskt mig till något liknande just nu som jag gått och haft i tankarna ….

Kommentera

