Fairymary's Weblog

På andra sidan …. igen….

Posted on: januari 2, 2011

Ett nytt år har just sett dagens ljus. Jag har egentligen slutat med nyårslöften men kan ändå känna mig lite lockad av att ta itu med en del ambitioner jag haft. En av dom har varit att återuppta mitt blygsamma bloggande. Jag kom av mig här i somras när jag märkte att jag blev lite elak….

Varför bloggar jag? Ja…inte är det för att vara elak…

Till en början var det för att fylla det tomrum i livet som uppstått i och med att jag lämnade min anställning och därmed dagliga möten med arbetskamarater. Nätet blev mitt nya fikarum så att säga. Nu …några år senare har jag lyckats hitta andra fora för goda samtal… men längtan efter att formulera mig i ord är inte riktigt tillfredsställd än. Så åter till wordpress!

Ett av de starkaste intrycken från den senaste tiden har varit firandet av vintersolståndet. Varje år har jag tänkt om de dagarna kring 22:a december att ”nu vänder det” … och känt glädje över att åter vara ”på andra sidan” av solvarvet. I år var jag med om att högtidlighålla det på allvar. Vid Nämforsen i Näsåker samlades i bister vinterkyla några tappra välklädda människor för en stunds ceremoni. Medan e.on var vänliga nog att släcka de elektriska ljusen satt vi en stund i tyst meditation … meningen var att vi skulle sitta i mörker för att reflektera över vad mörkret betyder för oss …. men försök att få det mörkt när fullmånen lyser över ett vintrigt landskap!!!! Mäktigt och stämningsfullt blev det i alla fall! Sen tändes en eld som vi samlades omkring och gjorde en liten ritual där vi symboliskt lämnade gammalt bråte bakom oss. Några modiga lät elden rena sig genom att hoppa över lågorna… vi som inte vågade riskera att gnistor skulle slå upp i våra täckbyxor gick runt brasan …. Sen tog vi vår eld med oss i facklor och gick upp mot civilisationen och byn, där vi tände nya brasor och fick se fängslande elddans …. och efter varm soppa fick vi dansa själva…..

Allvarligt och lekfullt….. i skön förening…. så hoppas jag att 2011 blir för mig och mina läsare. Gott Nytt År!

 

7 svar to "På andra sidan …. igen…."

Välkommen åter Fairy. Du har varit saknad och din frånvaro har resulterat i en viss undrande oro…

Passa dig dock för schamanerna vid Nämforsen. Jag vet, jag har bott inte allför långt från dem; tillräckligt nära för att ha haft Näsåker som postadress och för att känna suget från Farbror Hugges ristningar….

Tack Peter! Jag vet inte om jag träffade någon av schamanerna, vet inte hur jag ska känna igen dom. Har du något tips?

Schamaner syns inte utåt men om du har det rätta sinnelaget och tron på det som, ofta felaktigt, kallas det övernaturliga, har du igenkännandet inom dig.

Det svaret gillar jag! Tänker också att ordet övernaturligt används felaktigt….stänger oss för att ta till oss ny kunskap. Vem kunde tro för några år sedan att vi skulle gå omkring med en liten ”manick” och kunna prata med folk på andra sidan jordklotet? Eller med en dator på någon minut hitta all möjlig information?

Om hur Wi själva – och helt automatiskt – för gott kan förlora wår egen personlig elakhet i en elak värld HÄR.💡

Hej, mycket fin och spännande läsning, jag fascineras av ditt sätt att tänka. Önskar en bra dag Anneli

Varmt välkommen till min blogg Anneli! Och tack för goda ord, de värmer! Ha det gott där du är!

Kommentera

