Fairymary's Weblog

Nya tankar om Sven Otto Littorin och om utsatthet

Posted on: juli 13, 2010

Jag lyssnade i morse på Ring P1 och fick anledning att se på dramat omkring ministerns avgång med lite nya ögon. En av debattörerna riktade sin kritik mot statsministern som inte hade förstått att skydda sin arbetsmarknadsminister tillräckligt. Han menade att Littorin troligen är deprimerad och i det läget inte skulle ha behövt schavottera inför pressen.

Jag kan förstås inte uttala mig om Sven Otto Littorins psykiska status. Men om det är så att han fortfarande lider av depression tillkommer ytterligare en dimension till  regeringens brist på kunskap om vad sjukdom och utsatthet betyder i människors liv.

Det finns en underbar liten lättläst bok som heter ”Människokunskap för chefer” av min kollega Anna Maria Weingarten. Den borde läsas av alla i arbetsledande ställning. Jag skulle också vilja rekommendera den till statsministern och inte minst till försäkringsminister Christina Husmark Pehrsson.

13 svar to "Nya tankar om Sven Otto Littorin och om utsatthet"

Detta är den intressantaste vinkeln hittills den har också potentialen att vara en politisk murbräcka mot regeringen.

För mig så är det en väckarklocka om när konkurrensmentalitet i brist på omhändertagande leder till skador och sänkt konkurrenskraft.

Det tycks mig som en ödets ironi att arbetsmarknadsministern offentligt får demonstrera hur omänsklig regeringens politik är….

Jag delar till fullo uppfattningen att politiken inte bara är
inhuman utan också kontraproduktiv

Ibland behoever man bara en kram.
Kram till Otto och Fairymary
/MrPerfect72

Kramen mottagen. Otto läser väl tyvärr inte min blogg….men på något sätt vidarebefordras troligen kramen till honom i noosfären

PS. Enligt intervju i DN idag befinner sig Littorin bland vänner så han får nog en och annan kram även mer konkret

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/nu-talar-littorin-ut-1.1137258

Ödets ironi att just han är sjuk. För det är man väl när man är deprimerad. Eller, är det ett ”naturligt” tillstånd?

Man kan välja hur man vill se på depression. Det är helt klart klassificerat som en sjukdom med allt vad det innebär. Men sjukdomsbegreppet är som jag ser det byggt på överenskommelser om vad vi ska kalla sjukdom. Homosexualitet var t.ex länge en sjukdom och nu har vi kommit överens om att det inte längre är det.

Själv är jag väldigt influerad av en klok gammal psykiatriker som heter Emmy Gut. Hon har lanserat ett begrepp: ”den sunda depressionen” och hon menar att det är den mänskliga organismens reaktion på att något är mycket fel i tillvaron och att det bästa man kan göra är att försöka fundera ut hur man vill ha det istället och hur man ska ta sig dit. Det har stämt väldigt väl i mitt eget liv och jag har också sett det fungera hos patienter.

http://bibliotek.molndal.se/work_details?workid=25fed2e1-3288-4353-950b-1a4dde570be1

Vad som är fel i Sven Ottos liv vet bara han…..hoppas att han får bra hjälp. Med nya insikter om livet kan ha bli en stjärna!!!

[…] verkar agera ganska arrogant. Och också kallsinnigt, OM nu Littorin har en depression. Fast är det inte exakt så ”folket” behandlats: kalls…? Människor skulle beredas tillfälle att återhämta sig tryggt istället för att fightas med […]

Intressant! Man kan nog inte vara lycklig hela tiden. Man måste nog vara nere ibland för att kunna komma upp. Ups- and downs är med andra ord naturligt. En del som har för djupa svackor är manodepressiva. Mina svackor är grunda. Som tur är.

Ett klokt och generöst förslag, den är ju inte speciellt svårläst heller så jag tror de skulle ha stor glädje av den boken.

Roligt Morrica, du har läst boken! Den är verkligen lättläst och pedagogisk och bygger på gedigen kunskap.

Jag följde historien kring Littorin med ganska svagt intresse då jag ansåg att mannen i fråga blev utsatt för häxjakt i vår massmediala nyhetstorka…

Våra dagstidningars krympande nyhetsvärde är skrämmande, jag skulle skämmas att kalla mig själv för journalist i Sverige.

Alla som genomgått en skillsmässa vet att även den mest härdade på ett eller annat sätt mår dåligt över eländet, att sedan hängas ut offentligt i massmedia som sexköpare på de otroligt lösa grunder som AB hade… Det var skandalöst dåligt!!!

AlNabone, jag delar i mycket din kritik mot media i Sverige, speciellt mot kvällspressen. Att jag lät mig ”hookas” av nyheten har att göra med mitt engagemang för utsatta kvinnor….lågavlönade, arbetslösa, deltidssjukskrivna…många av dom är kvinnor och ensamstående mödrar. Jag hade sen tidigare ett ”horn i sidan” till Littorin för att han uttalade sig (i mina öron) så otroligt respektlöst vad gäller dessa kvinnor tidigt under mandatperioden….

Min poäng är att man själv kanske måste känna sig utsatt för att få förståelse för andra som är det.

Kommentera

