Fairymary's Weblog

Varför det är bra att köpa rättvisemärkt kaffe

Posted on: april 11, 2010

Det var Littfest i Umeå igår, Norrlands motsvarighet till Göteborgs bokmässa. Många härliga upplevelser av skilda slag. Det ojämförligt starkaste intrycket som dock inte kan sorteras inom kategorin härligt ..gjorde Anna Skaldeman. Ung, liten och tunn, rakryggad, klar och tydlig berättade hon om innehållet i sin bok ”Torsksverige – om sexslaveri i välfärdsstaten”. På 20 minuter lyckades hon få hår att resa sig, tårar att rinna, vrede att koka.  Hon beskrev hur hon under en resa i Asien ….samtidigt som Lukas Mooddysons film Lilja 4- ever var aktuell i Sverige …blev varse fenomenet trafficking som en global, lukrativ, snabbt växande affärsverksamhet.  Rika män köper sex som levereras av unga kvinnor och barn från fattigare områden. Det vanligaste är att en ung kvinna lockas med löften om ett bättre liv i ett annat land utan att veta att hon kommer att tvingas vara tillgänglig 24 timmar om dygnet för okända mäns sexuella behov, att hon kommer att skuldsättas och inte ha möjlighet att ta sig ur. Orden människohandel och slaveri verkar vara de mest adekvata beteckningarna. Ordet prostitution kan ge intryck av  uppgörelser mellan likvärdiga …och det handlar det ytterst sällan om.

Anna gav i form av en dikt en bild av hur en svensk välbeställd man med en fin bil släpper av sin vackra dotter för en balettlektion, kör en mindre sträcka, plockar in en annan ung flicka som han köper sex av, åker och handlar, hämtar dottern från balettskolan, kör hem till familjen och har myskväll.

Två vägar att göra motstånd mot denna vedervärdiga verksamhet:

1. Minska efterfrågan. Hur det ska gå till överlämnar jag till män att räkna ut. Anna hade en del förslag.

2. Bekämpa de ekonomiska klyftorna mellan länder och mellan olika klasser inom länderna. Det är lättare för mig att greppa. För att vi inte alla skulle gripas av hjälplöshet inför denna ohyggliga verklighet….nära 2 miljoner barn och unga kvinnor cirkulerar i världen på detta sätt…gav  Anna ett litet tips om vad vi alla kan göra: köpa rättvisemärkt kaffe istället för vanligt. Det kan ge en fattig familj råd att skicka sina döttrar till skolan istället för att lämna ut dem till att överleva …som sexslavar. Tänk…om det vore din dotter eller son som du inte kunde försörja!

Om någon störs av att jag skriver om män som köper flickor så kan jag meddela att även pojkar säljs, även kvinnor köper, men det är oftast män som köper även pojkarna.

Kära mina läsare, köp boken…och rättvisemärkt kaffe!

19 svar to "Varför det är bra att köpa rättvisemärkt kaffe"

Tack för berättelsen. Jasså – har Umeå en liten bokmässa. Ser man inget om i main-stream.
Håret reser sig. Det bottnar i pengarna. Alltid. Att människor kan vara varor är så ofattbart. Stackars barn! Stackars kvinnkön. Ska se om jag hittar rättvisemärkt.

Helena! Ja Umeå har en bokmässa sen 4 år men skulle behöva en PR-konsult, det var knappt man visste fast man bor i stan och är hyfsat kulturintresserad. Men det var trångt och trevligt ändå.

Ja, handeln är så cynisk så man kan kräkas. Härligt om du också köper rättvisemärkt, det är dessutom gott!

Tack för att du skrev i min blogg så jag kom mig til din, Har ej orkat vara bloggläsare på ett bra tag..
Mkt intressant det du skriver och så fruktansvärt skrämmande och beklämmande. Vad är det för varelser som kan utnyttja kvinnor o barn på detta sätt? Jag har svårt att kalla dem människor trots att de är det? Men vad är det för själ och ande som bor i dem?
Jag räds för den värld vi lämnar efter oss åt våra barn……

Hej Kristina och tack för din kommentar. Och tack för att DU orkar blogga och dela med dig!

Ja, visst kan man bli förtvivlad! Och undra över hur man kan bli så perverterad att man köper sexuell tillfredsställelse av ett utsatt barn. Jag föredrar att kalla det perversion, förvrängning.

Men både för min egen själsfrids skull och för mina barns och barnbarns skull kan jag inte ge upp….det verkar kanske löjligt men eftersom jag tror att den ekonomiska ojämlikheten är en viktig faktor i denna vidriga verksamhet….så kommer jag att gå ut i solen strax och köpa ett gäng rättvisemärkta kaffeförpackningar ….och ge bort istället för blommor när jag blir bortbjuden.,…hellre det än att känna mig bara kräkfärdig och hjälplös.

När jag har gjort det ska jag uppdatera mig på din blogg! Varma hälsningar

GRUNDORSAKEN TILL ALLT ELÄNDES ELÄNDE I VÄRLDEN; ”Ge mig kontroll över en nations pengar – och jag bryr mig ej om vem som skriver lagarna.” = Mayer A B Rotschilds världsomspännande bankimperium (video ca 10 min) = The EndGame (video 2 tim 20 min) = Harmagedon ❓ / Josef DS.


Intelligent Wi kommer att drömma i natt
Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att ALLAS Tanke-intellektuella och Fysiska Krig SLUT ÄR❗

Ja Josef, med en suck konstaterar jag att en del människor kan göra nästan vad som helst för pengar.

Men det vore ovärdigt att ge upp, eller hur?

Javisst… – goa FairyMary”för spottar Wi tillräckligt länge på en sten – så blir det blöt till sist !”🙄

fairymary,

Antingen är jag väldigt stark eller väldigt svag psykiskt, för min hjärna bara tvärstannar när jag försöker tänka tanken att detta kunde drabba någon av mina döttrar.

Det går helt enkelt inte.

Att minska efterfrågan är nog svårt.
De män som utnyttjar försvarslösa och sedermera apatiska barn måste helt enkelt ha en störning som gör de oförmögna att inse vilken skada de åsamkar barnen.

Jag tror som du mer på att strypa tillgången.

Jag blir uppriktigt ledsen varje gång jag hör att det finns människor som på detta sätt plågar barn, genom att lura familjen och hela tiden veta vad som väntar barnen.
Det är helt enkelt ofattbart, trots de stora pengarna.

Från och med nu blir det rättvisemärkt kaffe !
Jag kommer också tala om för alla som vill lyssna varför jag vill ha det kaffet.

Bra idé att ge bort det istället för en blomma !

Vad heter boken ?

Jag vet inte om jag orkar läsa den, men kan mitt bokköp stödja att detta kommer upp på politikers dagordning så vill jag det.

Käre mrmhalland! Jag tror att det är friskt att våra hjärnor tvärstannar inför tanken att det skulle drabba någon av våra döttrar. Konsten är att ändå hålla den kall nog att inte ge upp.

Boken heter ”Torsksverige – om sexslaveri i välfärdsstaten”. Tack för att du köper den. Jag vet inte heller om jag kommer att orka läsa den men nu har jag lagt upp ett litet lager av kaffe och hoppas bli bortbjuden snart.

Har läst boken…läsvärd och tuff. Till mig är du välkommen när du vill men du behöver inte ta med rättvisemärkt kaffe det köper jag sedan länge.Vår skola är ju certifierad miljöskola så vi har bra koll på det och andra produkter som är rättvisemärkta…..

Som tillägg till ovanstående har jag nu lagt märke till att min hjärna tvärstannar oberoende av vilket barns upplevelse jag försöker förstå.

Bra Ingela! Hoppfullt att det finns miljöcertifierade skolor…

Till min glädje serverades rättvisemärkt kaffe på Idun under Littfesten ….och Coop har flera sorter att välja på.

Och så finns det fler välkända butikskedjor🙂

Ja, men dom är inte så många i Umeå. Jag cyklade runt för att hitta den butik som hade ett litet bord på festivalen för där hade dom kaffe i påsar som sägs bevara aromen bättre än glasburk men jag hittade den inte. Dom sålde kaffe från ett kooperativ i Tanzania. Jag hittar den säkert en annan mindre blåsig dag.

Trafficking är, precis som du säger Mary, ett växande problem.

För oss som, förmodligen, är normala i huvudet så är alla dessa typer av handlingar förkastliga, oavsett kön de drabbar. Då jag för ca 15 år sedan ägnade mig en del åt resande så kunde jag konstatera i mina resor runt i världen, att allt är inte som hemma, ganska långt i från och även otänkbart långt i från…

Rättvisemärkt kaffe har under en längre tid serverats hemma hos mig och samtliga är välkomna att skåla för detta tillsammans med mig! Rättvisan tillhör alla men tillfaller allt för få…

AlNabone! Jag brukar ofta känna mig så oerhört hjälplös inför dessa berättelser om hur barn och unga hanteras på ett så osannolikt och omänskligt grymt sätt ….men bara idén om det rättvisemärkta kaffet….och bananerna och allt vad det nu är ute i butikerna har fått mig att känna att jag kan göra det lilla jag kan.

Skål!

Bra skrivet! Gratulerar modigheten av denna sidans både webmastern och deltagande. Men det finns flera orättvisor liksom ovan-avslöjat fall! MIGGAN slår rekord —i antalet ertappade. MUTOR, vad annars?! Visst; igenkänd… Jo, hon&hennes samverkande offrar flera på olika sätt, inte minst fifflet… denne xxx tvingar min tjej också att vara gratis städare i sitt bolag säte i Sollentuna sitter xxx xxx som styrelseledamot medan xxxx manliga samverkande trakasserar/utnyttjar min tjej i alla…(fruktansvärt…kan inte ens avslöja…) vi tvingas ständigt att blunda för oegenligheter.. annars skulle jag inte få TUT, mina anhöriga också riskerade vi att missa arbetskraftsinvandring 7 AT-UND på LMA-kortet som alla drabbade förstår väl… … Kära Svenska samhället: synskadade ni allihop??? titta på vårat LMA-kort och fråga vad 7 AT-UND innebär, hur beviljas detta undantag om min tjej inte skulle acceptera deras……..krav………. vi gråter nu dag och natt…….hurdan slags barn skaffar vi i detta läge………….hjäääälp, snälla!

N. Yanikyan

Hej N.Yanikyan! Tack för din kommentar. Jag tog mig friheten att redigera på så sätt att jag tog bort två namn.

Ja, kanske är vi ”synskadade” eftersom vi länge levt i en ganska skyddad verklighet.

Kommentera

