Fairymary's Weblog

Dags att ta av ögonbindeln, Fru Justitia

Posted on: april 8, 2010

Idag har en ekonyhet varit att de berömda benbitarna i en av rättegångarna mot Thomas Quick inte alls var ben. Hur är det möjigt i en gammal rättsstat som Sverige att man anlitar experter som inte kan vad de utger sig vara experter på? Väljer man tendentiöst? Vem är i så fall ”man”?

Jag har aldrig förstått varför fru Justitia ska gestaltas med en ögonbindel. För mig är det en feltanke….om rättvisa ska skipas måste man väl ha alla sinnen vakna, all uppmärksamhet på att alla relevanta data belyses av människor som verkligen kan belysa.

Jag fick en gång en förklaring om vad rättegångar går ut på…av en erfaren jurist…att det aldrig handlar om att få fram en sanning utan att det är en kamp om vem som  bäst kan övertyga dem som ska döma, åklagarsidan eller försvarssidan.

För mig hör sanning och rättvisa ihop. Jag vet att det kan finnas många så kallade sanningar. Som forskare vet jag att sanningen aldrig är absolut, den måste hela tiden omprövas mot nya fakta….men riktningen hos forskaren måste ändå vara mot den ständigt undflyende Sanningen.

illusionen om sanningssökande inom juridiken rök sålunda för många år sedan….men jag häpnar ändå idag över hur det kan gå till i svenska domstolar.

16 svar to "Dags att ta av ögonbindeln, Fru Justitia"

Man ska aldrig bli ett fall. Då kan man bli kränkt och utsatt för världens orättvisa. Jag tror rättvisan är blind. Det är så mycket som spelar in. Jag har tappat förtroende för länge sedan för domar och vad media skriver. Har sett på nära håll hur det kan gå till. Hemska saker.
Läs Pelle Svenssons inlägg om Quickfallet på Newsmill. Hans inlägg vänder sig mot Gubb Jan Stigson. Ligger bland dom tio mest lästa just nu. Du hittar det lätt. Läs!

jag får ångest-svettningar av att konfronteras med Pelle Svensson. Har gjort det en gång i rätten, det räcker.

Dessvärre är han en otroligt skicklig advokat….men hans verklighetsuppfattning är en helt annan än min ….om jag säger så…

Man kan ju tro att de har provision paa vilket resultat som blir av raettegaangarna eftersom det tydligen verkar intressant att faella oskyldiga mytomaner foer mord. Korruption?

Ja dom har provision i den bemärkelsen att ju fler rättegångar de vinner, ju högre arvode kan de ta. Jag kan kräkas åt den diskussion rätten hade om Pelle Svenssons arvode den gången jag hade mött honom.

Korruption eller gubb-nätverk! Jag hoppas att du aldrig blir en gubbe mrperfect!

Gubbe blir jag nog med tiden, gumman. Men korrupt gottegris ska jag foersoeka haalla mig undan att bli.🙂

Käre mrperfect!
Jag vet flera alternativ till att bli gubbe. Vad sägs om ”äldre herre” eller ”gammal man” eller varför inte ”ärrad hjälte”? Jag känner en handfull…..

Ja. Det kan nog bli bra om 20 aar. :–)

Mary: Ja, han är ju man. Men när det gäller Quick har han i alla fall rätt!

Ja Pelle Svensson kan visst ha rätt av och till.

Det jag har svårt för är hans arbetsmetoder.

faiymary – här har vi att göra med starka krafter och ”fula gubbar”- män är inte lätta att stoppa.🙂
Vad man bör göra för att minska lidandet för de stackars flickorna, som har det oftast väldigt svårt är att ge stöd och rättvisemärket ang kaffe är ett sätt. Det kan alltid hjälpa någon av alla dessa flickor.

Visste att jag kunde räkna med dig soli….fast jag skulle vilja kunna flytta kommentaren till inlägget om kaffet…annars kan det bli obegripligt för läsare som inte läst det.

Fick just en kommentar i en annan blogg om att han inte gillar kaffe allls…..men det finns fair trade choklad också….

Förlåt: Hamnade tydligen på fel tråd – ska bättra mig.🙂 Redigeringsmöjligheter vore väl bra. Det har dom på Politiskt Inkorrekt, ser jag. Tänk vad mycket elände det finns!

”…För mig hör sanning och rättvisa ihop. …”

Jo… – FairyMary – det gör det nog för dom flesta av oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens ALLA länder.

Men som Du själv påtalar i Ditt inlägg – så är ju det vitt skilt ifrån hur det s k rättsväsendet fungerar i VERKLIGHETEN. Själv kallar jag rättsväsendet för orättsväsendet utan att darra på stämman.

Mark Twain – 1835 – 1910, amerikansk journalist, författare och cyniker – ”…det var som att läsa om Frankrike och fransmännen före den för alltid oförglömliga och välsignade Revolutionen, som sopade bort 1 000 år av grova illdåd i en enda snabb tidvattenvåg av blod – en enda: en gottgörelse för den urgamla skulden i proportionen en droppe blod för varje tunna blod som de genom långsam tortyr hade pressat ut ur folket under den bedrövliga tidsrymden av tio århundraden full av missgärningar och skam och elände, vars like bara kan mätas i helvetet.

Det fanns två ”terrorvälden”, om vi bara kunde hålla det i minnet och ta det i beaktande. Det ena frambringade mord i het passion, det andra i hjärtlöst kallt blod; det ena varade bara två månader, det andra hade varat i tusen år; det ena orsakade tiotusentals människors död, det andra hundra miljoner människors; men vi ryser bara för den mindre terrorns ”fasor”, den ögonblickliga terrorn, så att säga; men vad är väl fasan i den snabba döden under yxan jämfört med den livslånga döden av hunger, kyla, kränkningar, grymhet och hjärtesorg ?

Vad är väl en snabb död av ett blixtnedslag jämfört med att långsamt stekas på bål ? En enda stadskyrkogård skulle rymma de kistor som fylldes av den korta terrorn, som vi alla så ihärdigt har fått lära oss att darra för och sörja; men hela Frankrike skulle knappt rymma de kistor som fylldes av den äldre och verkliga terrorn, den outsägligt bittra och fruktansvärda terror som ingen av oss fått lära sig att se i dess fulla vidd och beklaga den som den förtjänar.”

Tänkvärt

Så sant och insiktsfullt Josef! Tack!

Min föregående kommentar inväntar granskning…

Kommentera

