Fairymary's Weblog

Déjà vu

Posted on: mars 29, 2010

Bjästadramat har förstås berört även mig de senaste dagarna. Men jag har känt mig ovanligt ordlös. Jag inte haft den minsta drivkraft att formulera mig på min blogg eller ens kommentera på någon av de få bloggar jag besökt. Jag har glatt mig åt att många nyanserade och kloka synpunkter har verbaliserats …och känt att eventuella synpunkter från mig varit överflödiga…

Jag har tillbringat några dagar i en vacker och skyddad miljö omgiven av granskog och hav. Där har jag i lugn och ro kunnat samtala med en vän om viktiga saker i livet och också om fenomenet ”Bjästa”. Där gick det upp för mig att min ordlöshet  hänger ihop med ett drygt 15 år gammalt trauma.

I början på 90-talet var jag inblandad i ett drama omkring en ung kvinna som varit utsatt för grova övergrepp av en sin pappa. Jag var först inblandad i egenskap av gynekolog och intygsskrivande läkare, senare i en förtroendefull patient-läkarrelation. Jag var också kallad till rättegångar som vittne respektive sakkunnig. Delar av den information jag har omfattas av min tystnadsplikt. Annan information har varit allmän egendom….och vad gäller den senare känner jag mig fri att skriva om den ur mitt perspektiv.

Denna unga kvinna blev  krossad av vuxenvärlden. Hon fick till en början stöd av BRIS och av den barnspykiatriska kliniken. En anständig polisutredning gjordes. Pappan åtalades. Han dömdes så småningom till 10 års fängelse.

Det fanns även då en stark strömning i samhället som tog strid för förövare och som misstänkliggjorde offret. Strömningen gestaltade sig bl.a. i en känd advokat som tog som sin uppgift att rentvå dömda pappor. Det fanns en yrkesgrupp som kallade sig vittnespsykologer. Och det fanns medidadrev……

Kvinnan beskrevs som en ondskefull häxa som inget annat ville än att krossa sin pappa. Pappan blev frikänd. Mediasverige applåderade. Och glömde.

Den kvinnan som då krossades av vuxenvärlden borde nu vara 36 år. Jag vet inte om hon lever, i så fall hur.

Omkring Bjästa har det nu uppstått en mediastorm till stöd för utsatta flickor….

Jag är glad åt att något tycks ha hänt vad  gäller tilltron till barns berättelser om övergrepp. Jag är glad över att Katolska Kyrkan tycks vilja ta itu med övergrepp som under årtionden tystats ned men tankar jag tänker är:

….om den unge Oskar i Bjästa istället varit en etablerad vuxen med ett nätverk av andra inflytelserika vuxna ……istället för en tonåring????

Hade då Uppdrag gransknings reportage fått ett sådant mottagande som det fick?

Min hjältinna heter idag Amanda Ögren

14 svar to "Déjà vu"

Jo, det kan man fraaga sig.
Jag tycker att tillraeckliga bevis ska leda till dom. (Utom allt rimligt tvivel)

Hej mrperfect! Roligt att höra ifrån dig.

Jag tycker också att tillräckliga bevis ska leda till dom….och att skulden ska stå utom varje rimligt tvivel innan man dömer. Det är bara det att det att ”tillräckliga bevis” är ett subjektivt begrepp…..liksom begreppet ”rimligt tvivel”.

Jag har framför mina egna ögon sett en försvarsadvokat ”förvända synen” på en samlad domstol.

Det beror på ögonen som ser….

Av en händelse läser jag just nu sista boken i Stieg Larssons Millenium-trilogi. Jag undrar vad Stieg bevittnat i verkligheten.

Mary: Vet du inte att han bevittnade en våldtäkt när han var 15 år. Hans tre kompisar våldtog en flicka och han gjorde inget. Det kommer ut i hans böcker nu. Han har skapat Lisbet Salander och man kan på sätt och vis se att han gjort en hämnerska som alla kvinnor kan leva genom. Vi kanske ska tillbe henne istället för Maria?

Jag har sett Millenum två lördagakvällar nu. Den var bra.

Vad du ska ha sett i ditt yrkesliv. Oj, jag kan bara tänka mig. Det räcker. Du vet ju vilken syn jag har på det här. Det spelar ingen roll om kvinnan är en hora eller en madonna: Det är alltid hennes fel när en man förgriper sig och syndar. Det har han bibelns ord i ryggen på.

Helena, det är ganska nyss jag hörde om att Stieg Claesson bevittnade en våldtäkt när han var ung….det har givetvis satt sina spår.

Men det är också så att mycket av det han beskriver om minst sagt egendomliga nätverk i kretsar där det inte borde finnas ”mörkermän” rätt starkt påminner om företeelser jag såg vissa yttringar av under den för mig traumatiska rättegång jag beskrivit i inlägget.

När ex-polismästaren i Uppsala häktades kände jag bara lättnad….äntligen har någon vågat …och kunnat….ta fram bevisning om saker som man/kvinna egentligen inte vill tro händer….vi vill väl alla tro att män och kvinnor med makt också har ett ansvar, en anständighet, en rättrådighet…

Det är där mitt frågetecken kommer in….hur mycket av sådant kände Stieg Larsson till utan att kunna dokumentera helt?

Mary: Jag tror han kände till massor. Kolla bara på kapten Klänning och hans nätverk. Det är ju mörklagt nu. Cover up!

Mediadrev lever sitt eget liv och det som framkommit i Uppdrag granskning är skrämmande. Samtidigt ska man vara medveten om etermediernas kraft och förmåga att styra debatten genom sitt sätt att presentera fakta.
Ett av offren för drevet är prästen i Bjästa som i TV-programmet avslöjas med de mest infantilt dumma kommentarer och med en aningslöshet som är skrämmande.
Nu råkar jag känna vederbörande och vet att han är just aningslös; men snäll, välmenande och en som tror alla om gott.

Att någon genom blomsterutdelning vid avslutningen skulle försöka manipulera var för honom något otänkbart; för honom var det en gest av försoning, ett försök att be om ursäkt.
Den fortsatta utvecklingen har öppnat ögonen för honom för en verklighet han inte visste fanns, för en värld han inte hade en aning om att den existerade.

Det är bara att konstatera att generationsklyftor och godtrogenhet, naivitet och tro på människans godhet gör att även våra själasörgare trampar i klaveret och hamnar i det drev de trodde de stod utanför.

Tack för ditt inlägg och det är en otrolig tur att vi alla är olika. Samhället har hårdnat och det gäller att vi idag skaffar oss ”verktyg” att hantera det.
Förhoppningsvis blev detta en väckarklocka för honom och för alla inblandade. Att bli medveten om, är aldrig fel sedan är det upp till var och en att göra något av det.
Glad Påsk!

Ja Ingela! Samhället har hårdnat på många sätt. Parallellt upplever jag ”under ytan”, inte alltid så synligt, en större medvetenhet om de ”mjuka” aspekterna av livet. Jag möter det hos läkarstudenter som jag då och då träffar. Jag tycker att de unga reportrarna i Uppdrag granskning också är ett uttryck för denna strömning. Utan skygglappar tycks de ha granskat. Och sedan tagit avstånd från det media-drev som uppstod till följd av deras reportage, mot pojken och hans familj, mot prästen.

Jag försöker leva upp till en idé som jag är övertygad om är en naturlag: det vi ger uppmärksamhet till växer. Och jag vill ge uppmärksamhet till det jag tycker är läkande och helande för individer och samhälle. Inte alltid lyckas jag….

Peter! Tack för din kommentar! Balansen mellan att vara naiv och godtrogen respektive cynisk och misstänksam är inte enkel alla dagar, självklart inte heller för en präst. Om jag varit i hans kläder skulle jag förmodligen inte heller hindrat pojken från att komma till kyrkan…
Det är lätt att vara efterklok …och ”den som själv är utan synd kaste första stenen” för att citera Jesus

Ett fenomen som är intressant i mediadrevet efter Uppdrag granskning är att så stort fokus kommit på prästen men nästan ingenting på rektorn som också gjorde en ganska slät figur….

Någon som har en tanke om det?

Nu ska jag slänga in en ”brasklapp”!
Jag arbeta ju inom skolan sedan drygt 30 år och jag träffade en mycket trevlig förälder häromdagen. Hon sa ”skolan är vad den alltid har varit”. Det är bra som det är och så otroligt svårt att förändra.
Som svar på din fråga, det är precis så.
Skolvärlden är på något sätt ”ohotad”. Hänger inte riktigt med att samhälle och världen förändras och jag stångar mitt huvud varje dag för att få ändring på det. Fast jag befinner mig i verksamheten är det som att flytta berg.
Det är inte på något sätt konstigt att rektorn inte kom i fokus….då blir det ”farligt” om du förstår hur jag menar.

Såg nyhetsmorgon på 1:an igår om mobbing och där var det också en rektor som sa att om bara lärarna lade om sina provscheman och fokuserade mer på eleverna i provsituationen så skulle allt förändras.
Jag höll på att sätta frukosten i halsen! Hur kan man bara uttala sig så klumpigt….mobbing och kränkande behandling handlar om så mycket mer än provsituationer.
Så jag välkomnar alla som har en tanke om förändring i skolan och jag beundrar våra fantastiska barn som gör ett jättejobb i denna ”uråldriga” miljö! Men å andra sidan jag älskar mitt arbete och barn och föräldrar är det bästa som finns!
Ha en Glad Påsk!

Tack för din kommentar med din ”inifrån-kunskap”. Liksom du har jag inifrån försökt åstadkomma förändringar…fast i sjukvården förstås eftersom det varit min arbetsplats. Jag tycker inte att jag åstadkommit något synligt….men det händer att jag möter en och annan gammal arbetskamrat eller student och får höra att ”jag lärde mig så mycket av dig”. Det överraskar mig ….och gläder mig förstås….

Skillnaden mellan dig och mig är att jag med ålderns rätt lämnat….och du är kvar. Det är av någon anledning svårt att ge bekräftelse till sina vardags-arbetskamrater….
Jag är säker på att också du lämnat goda spår efter dig.

En av de viktiga samtalspartner jag haft i livet, Jan Bärmark sa några ord jag aldrig glömmer ”lev din kunskap”….det vet jag att du gör Ingela!

Marianne du har lämnat spår i ditt yrkesliv och du lämnar spår idag!
Alla vi som möter dig har mycket att lära av dig för att du är den fantastiska människa som du är, glöm aldrig det.
Jag vet några på din arbetsplats som pratar om dina strategier än idag så du har gjort och gör skillnad:=)

Det behövs många Amandor i världen, verkligen…💡

Ja sannerligen Josef. Vet du att Amanda betyder värd att älska?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amanda_(dikt)

Kommentera

