Fairymary's Weblog

Sjuk vård

Posted on: mars 18, 2010

Jag skrev för en tid sedan om mina sorgsna före detta arbetskamrater på min gamla klinik. ”Det är inte roligt längre”, ”vi måste göra oss otillgängliga”, ”ingen av de beslutande intresserar sig för vad vi gör, bara för hur mycket vi ska spara”……

Igår och idag har jag utifrån stött på de barrikader inför vilka sjukvårdspersonal numera jobbar. Telefonsvarare, tryck 1, tryck 2, tala in ditt telefonnummer….i bästa fall: du kommer att bi uppringd kl. si och så, i andra fall: vår kö är nu full, återkom imorgon…..

P.g.a. förtvivlan över en nära väns hastiga odiagnosticerade synförsämring lyckades jag med konsttycket att bli uppringd av en sjuksköterska efter bara en timme. Jag försökte lägga band på min upprördhet….hon är inte personligen ansvarig för vad som sker. Jag fick veta att ”väntelistan är en katastrof”…..

Igår var en av de stora nyheterna att Socialstyrelsen tänker utkräva böter från Stockholms läns landsting för att de inte kommit tillrätta med sina överbeläggningar….

Herre Gud, varför tror ni att man överbelägger? För skojs skull? Jag ser för min inre bild stressade jourläkare som av medicinska skäl inte kan skicka hem SJUKA människor. Sjuka människor kan kanske ses som ett administrativt problem, men glöm för guds skull inte att det är MÄNNISKOR vi talar om. Ibland vet jag inte vilka som är mest utsatta, de sjuka eller personalen. Det är bara en tidsfråga innan också personalen är patienter……så som de behandlas av sina arbetsgivare……

Jag kan inte se annat än att ett stort bötesbelopp innebär ytterligare sparkrav med åtföljande belastningar på den personal som fortfarande orkar.

Det måste finnas ett annat sätt att tänka……

Tack gode Gud att jag inte behöver arbeta inom vården mer. Hjälp mig att hålla mig frisk så att jag inte behöver anlita den.

11 svar to "Sjuk vård"

Även om jag inte har siffrorna i huvudet eller så här på direkten kan länka till mina källor, så är mitt absoluta minne att Sverige dels har det lägsta antalet sjukhusvårdplatser per 100 000 invånare i hela EU, dels att antalet mer än halverats på de senaste trettio åren….
Allt kan ju inte vara en fråga om sparnit och kostnadsjakt; är det månne en övertro på de reformer som delade upp ansvaret mellan landsting och kommuner, mellan sjukhus och vårdcentraler?

Efter alla negativa skriverier har jag dock själv blivit synnerligen positivt överraskad. Vid två tillfällen den senaste tiden har jag sökt vårdcentralen. Visserligen efter lite av Fairy beskrivet knapptryckande, men jag blev uppringd på utlovad tid och fick komma till läkare enda gången samma dag och nästa dagen därpå; och detta utan att det var fråga om något akut ….

En mig närstående sökte för smärtor i buken, tid samma dag med diagnos gallsten. Opererad och klar fjorton dagar senare.

Jag vet inte om detta är undantag, för ”krisen i sjukvården” existerar uppenbarligen över hela landet.
En tröst i eländet är väl att nästan alla, då de väl kommer under vård inte har annat än positivt att säga….

Tack Peter, jag samlar på allt jag får höra om goda erfarenheter från vården! Jag vet ju att det finns en väldig massa kompetenta och varmhjärtade människor lite varstans.

Svensk sjukvård är i allmänhet väldigt bra när det gäller akuta väldefinierade tillstånd. Det ”vi” är mindre bra på är lidanden som inte omedelbart genererar en diagnos och en handlingsplan. Där krävs ett dialogiskt förfarande….det kräver en kompetens som inte är självklar i vårdyrkena och som när kompetensen finns tar tid. Där hamnar många i långa sjukskrivningar…

Om man är trött och modfälld av ålder eller sjukdom måste man nästan ha ett ombud för att ta sig fram till hjälp.

Intressant vad du skriver om vårdplatserna. En del vårdbehov löses genom eleganta hotellboenden….alternativt långa sjuktransporter med många patienter i minibussar med taxichaufförer utan sjukvårdsutbildning…åtminstone i Norrland. Jag har personlig erfarenhet av bådadera då jag under ett och ett halv år lotsade och stöttade en gammal väninna.

Jag kan förstå din frustration men också se hur ”vår” förmåga att fördela resurserna i samhället förändrats. Pengar finns men inte längre för den ”lilla männsikan”. Storskaligt och opersonligt ska det vara utan känsla för osv.

Nej alla som arbetar inom vård och omsorg är värd beundran och eftersom jag valsat runt i vården i 40 år så kan jag säga att jag har erfarenhet.

Det du beskriver om telefonkö kan jag ibland också tycka är begränsande men man kommer oftare fram nu jämfört med tidigare. Då möttes man av upptaget hela tiden och sedan var telefontiden slut. Vill man frångå detta system kan man ringa Sjukvårdsupplysningen(som i och för sig också har kö) och de slussar en oftast vidare om de anser att de behövs.

Visst ser man stressen bland de som arbetar inom vården tydligare idag men jag måste säga att man möts hela tiden av medkännande personal som gör sitt yttersta för att möta patienten trots att de får springa som ”skållade råttor”. Alltid ett leende eller tröstande ord…det är min erfarenhet.

Om ditt ”tack gode gud att…..” säger jag bara, när man går i pension så gör man men jag skulle önska med tanke på hur det ser ut på din förra arbetsplats att du fanns kvar där…din kompetens är få förunnat att besitta även om jag vet en som har det där(som också väldigt snart går i pension).
Ha en bra dag!

Ingela!

Mycket av vården bygger på personalens oerhörda lojalitet mot dem som behöver hjälp. Och visst finns det mycket som har utvecklats till det bättre. Jag känner mig alltid väldigt optimistisk när jag träffat läkarstudenter på de sista terminerna….de vill så mycket, har så stora ambitioner …och är mycket mognare och mer medvetna än jag och mina jämnåriga var på vår tid.

Tänker på jordbävningsoffren i Haiti som fick vård på ett fartyg. Sen fick dom åka tillbaka fast dom inte hade något att åka tillbaka till. Men det var inget snack fast många skulle behöva ligga på en sjuksal i flera veckor.

Jag tror det är mycket gnäll i Sverige. Många som går till vården fast dom inte behöver. Gör sig själva sjukare. Lever för sin sjukdom. Är sin krämpa o s v. Har inget annat att syssla eller leva för. Sorgligt!

… syssla med ska det stå. Sorry!

Helena, det är klart att vi har det jämförelsevis väldigt välordnat i Sverige även vad gäller sjukvården. Det är möjligt att många ”gnäller” i onödan…men min erfarenhet är att de som gör sig omaket att söka vård verkligen har något ”på hjärtat”….att det sen till syvende och sist inte alltid är huvudsakligen medicinska problem utan kanske ensamhet, vilsenhet, ohanterlig livssituation eller något annat svårformulerat eller svårfångat är ”en annan femma”.

MÄNGDER av skattepengar går till alkoholrelaterade sjukdomar, skador, konsekvenser av eget eller andras missbruk. MÄNGDER av skattepengar går till syntom som har sitt ursprung i sexualiserat våld….MÄNGDER av skattepengar går till ”välfärdssjukdomar”….

Frågan är var vi börjar för att åstadkomma en bättre situation för både personal och patienter? Personal som inte mår bra är inte särskilt bra för vården.

Mary: Så är det ju. Men hur ska vi komma till rätta med det hela? Vad är svaret? Mer personal?

Nej, jag ser egentligen inte lösningen i mer personal ….snarare i en förändrad attityd och mera verklig människokunskap.

REPRESENTATIV DEMOKRATI [= …att auktoritativt och legitimt utöva kontroll… (video 8 min)] = FolkStyredet är frågan – som en 94 år LivsErfaren person – ger uttryck för en hel del KRISTALLKLARA sanningar om HÄR (video ca 11 min).

Om hur dödsbringande illa ställt det ÄR i Sverige i dags dato på individnivå HÄR och HÄR.

Så det är ju ej enbart sjukvården som är sjuk, tyvärr tyvärr…😥

Tips. Ifall Du i valet i höst tar en blank valsedel och skriver Aktivdemokrati på den – så gör Du vad Du personligen kan göra – för att i kommande val bidra till att bryta den nu under mer än 30 år HOPPLÖST förlegade BlockPolitiken = BlockeringsPolitiken. Tänk på ”barna” (video 3 min)…😉

Kommentera

