Fairymary's Weblog

Polischefen och Skuggan

Posted on: februari 6, 2010

Jag läser då och då lite i tidningarna om den avgångne polischefen, som är misstänkt för våldtäkt och förberedelse för grov våldtäkt mot barn. Helst vill jag hålla det ifrån mig för det väcker minnen av en smärtsam period i mitt liv, då jag i min yrkesroll konfronterades med misstankar om liknande brott begångna mot en av mina patienter…även den gången av i samhället högt upsatta människor. Men det är svårt….

Idag finns en artikel i DN:s nätupplaga som jag tycker om. Psykolog Martin Grann citeras: ”Jag tror förklaringen ligger …i den mänskliga naturen och i människans mörka sidor”.

CG Jung, en av mina inspiratörer i livet, talar om dessa mörka sidor som Skuggan. Det är inte alldeles lätt att kännas vid sin egen skugga. Ändå tror jag att det är enda vägen till ett bättre samhälle, att vi alla tar ansvar …var och en för sina mörka sidor. Lär känna dem, erkänner dem, medvetandegör dem. Ingen av oss kan förändra någon annan. I bästa fall kan jag förändra mig själv.

22 svar to "Polischefen och Skuggan"

Nej, jag tror inte att vi föds till att begå såna här saker… Jag tror att vi har blivit formade till det. Men det betyder inte att det på något sätt rättfärdigar vad förövaren har tagit sig för. Även om man är skadad (kanske väldigt skadad) har man ansvar för vad man gör, dennes handlingar kan aldrig ursäkta dennes övergrepp. Men jag tror inte på vedergällning mot förövaren…

Den amerikanske neurologen Jonathan H. Pincus har undersökt en mängd av de värsta seriemördarna i USA och han har funnit fruktansvärda barndomar hos alla övergreppsmännen (kvinnliga seriemördare är sällsynta?). http://www.amazon.com/Base-Instincts-What-Makes-Killers/dp/0393323234#reader_0393323234

Förmodligen har sexuella övergrepp en liknande bakgrund?

Tack för din kommentar Kajsa. Jag tror inte heller att vi föds med de mörka sidorna, jag tror också att de är konsekvenser av hur vi som barn förmått hantera livet…och jag delar också din tanke att vi har ansvar för vad vi gör i alla fall när vi blivit vuxna.

Jag tror inte heller att Jung menade att vi föds med Skuggan…..

Inte heller jag tror jag på vedergällning….

För att ta ansvar måste man kunna se.När man ser förutsätter det att man vågar.
För att våga måste man vara trygg…..

Att förgripa sig på en annan människa fyskiskt eller psykiskt är ALDRIG ok oavsett bakgrund och upplevelser.

Som barn kan man inte tolka vuxenvärlden som ska vara ens trygghet….av erfarenhet vet jag. Jag vet också att det tar resten av ens liv att återskapa ett värde. Men någonstans på vägen dit finns det människor som vågar och ser, det gör skillnad.

Tror inte heller på vedergällning men dock straff som leder till att inövade mönster bryts!

Ingela….ja visst har du rätt i att man först och främst måste KUNNA se. För att klara det måste man få kunskap om vad som faktiskt händer där man minst anar det. Där kan du ha ett stort uppdrag när du orkar. Tack för att du delar med dig på min blogg.

Mary: Kapten Klänning är en gåta. Höll föredrag om jämlikhet och genus i uniform. Hade barn och sambo. Som pensionär skulle han tydligen inte syssla med fiske eller frimärke. Nä, han skulle förnedra och våldta unga flickor. Vilken hobby! Ja, hur blir man sån.

Även om man har en hemsk barndom så måste man besinna sig.
Speciellt såna med hemska upplevelser i barndomen borde väl avstå kan man tycka. När dom vet hur hemskt det var. Men incest t ex blir ju ett mönster – ett arv.

Nä,man glömmer också bort att Kapten Klänning helt enkelt var kåt!

Helena!

Att en vuxen man tänder på barn är för mig en gåta….

Jag funderar om man hade ”vågat misstänka” honom medan han var i tjänst…..om det skulle ha varit så att han hade gjort liknande saker då….

Mary: Han pensionerades nyligen när han blev 63. Han har säkert gjort saker i tjänst. Övertygad.

Det har han säkert och inom mig ryser jag av bara tanken.
Det blir än svårare om man inte kan lita på dem som man anmäler till, av egen erfarenhet vet jag.
Det är grymt svårt hur som……..

Hur menar du? Uppdrag?

Det kan vi prata om i ett anat forum

Jag liksom du, fairymary, har svårt att ta till mig av detta.
Min avsky gentemot dessa förövare är så stark att jag knappt orkar läsa om det.
Dessvärre verkar det också bli allt vanligare.
Jag hoppas att det beror på att polisen blivit duktigare på att upptäcka och bevisa skulden.

En åsikt har jag :
Straffet för dessa vidriga brott måste stå i paritet med hur länge offret kommer att lida av detta.

Eftersom offret är mycket yngre än förövaren och sannolikt kommer att lida av detta resten av livet kan annat än livstid (utan straff-förkortning) aldrig vara aktuellt.

mrjmhalland, jag delar din åsikt att livstid är den enda anständiga påföljden. Delvis för att skydda samhället, dvs. oskyldiga barn mot nya övergrepp….

Jag tycker också att dömda förövare ska arbeta under strafftiden och att deras inkomster ska gå till att bekosta terapi för offren. Jag har träffat många som inte har råd att betala för den terapi de behöver.

Ja, jag tror att både polis och domstolar har större kompetens på det här området.

Jag önskar som du säger att det beror på att polisen blivit duktigare på att upptäcka och bevisa skulden…..

Min erfarenhet säger att det inte riktigt är så…men man möts med större respekt idag och det känns bra.

Jag gläds också över att fler vågar anmäla idag….

Tyvärr är det preskreptionstid på övergrepp som på andra brott och det krävs upprepade handlingar senare i livet för att förövaren ska kunna straffas….förhoppningsvis!

Ingela, Processen mot större medvetenhet och kunskap i hela samhället kunde gå fortare…..eller hur?

Det borde inte vara någon preskriptionstid på mord och på sexuella övergrepp….det tycks mig absurt att det är så….

Menar du att offren själva måste bekosta den vård de behöver efter att ha blivit förstörda efter övergrepp i vårt samhälle ?

Naturligtvis måste ett rejält skadestånd dömas ut.
Pengar kan naturligtvis inte kompensera skadan, men, kan kanske i så fall bidra till rehabilitering.

Spontant känns det rimligt att skadeståndet ska bestå av förövarens samtliga tillgångar, men, snart inser jag att det ofta finns en familj till förövaren som ju faktiskt också är offer.

Ja, arbete där man öronmärker inkomsterna för det/de offer som råkat ut för förövaren låter rimligt.
Det kan nog vara en del i rehabiliteringen att varje månad få ett kvitto på att han (som det oftast är) har fått kämpa lite för att sona sitt brott.

Offentlig sjukvård kan bidra bara med en liten del av den terapi som behövs. Det är lite upp till var man bor och om man har ”tur” att hitta engagerade behandlare/terapeuter.

Brottsoffermyndighetern kan bidra en del. Många bekostar större delen av sin terapi själva. Många tvingas avstå.

Det är som du säger att det får stora konsekvenser för offren. Självkänsla, fysisk och/eller psykisk hälsa drabbas och därmed inte så sällan arbetsförmåga. Några få har jag träffat som är höginkomsttagare.

Fairymary…jag vet inte vad som hjälper kunskap och medvetenhet om att det förekommer är självklart bra!

För den som varit utsatt är det så individuellt hur man hanterar det….att bli sedd med ”snälla ögon” är förutsättningen för att gå vidare.

När människor vänderbort blicken, slutar höra av sig, låtsas som om man inte finns det är nog värst………då tappar man fotfästet.

Men det finns alltid ett ljus i mörkret….jag har flera;)

Med mitt tidsperspektiv….för 16 år sedan skrevs i ett domslut ”sådana grymheter är inte möjliga”…..den tiden är förbi när man är så naiv …det är det jag menar med att medvetenheten om att de gruvliga brotten faktiskt existerar ökat…

Även om många fortfarande är mer upptagna över att någon kan vara oskyldigt dömd än över att ett oskyldigt barn blivit skadat…en oro som jag inte hör om vad gäller andra typer av brott

När man varit utsatt är det på ett annat sätt förstår jag….även om jag inte kan förstå till fullo

Vi kan bara göra vårt bästa och det är gott nog.
Jag är lyckligt lottad med människor omkring mig som ser på mig med ”snälla ögon”.
Du är en av dem…….det värmer!

För mig är det gåtfullt att det är gåtfullt med en Kapten Klänning. Kan ni inte er Dr Jekyll and Mr Hyde??

”Skuggan” består av allt det i oss själva som vi inte vill kännas vid, och därför inte förädlar utan ger ett egenliv. Den blir en andra personlighet, i skuggan av den första, som består av allt det vi VILL vara (och kanske till viss del är). KK tydliggör den idealistiske mannens problematik. Kanske är det för att jag själv är man, eller för att ”intet mänskligt är mig främmande” men jag tycker att jag förstår precis hur det kunde bli som det blev. Inte svårt alls. tragiskt, visst, men svårt? Nej. Dessvärre inte.

Pappan

Du tycks mig ovanligt insiktsfull vad gäller den mänskliga naturen, Pappan!

Svårt att veta. Det lär finnas sex miljarder av oss. Men tack för den komplicerande komplimeringen!

Pappan

Kommentera

