Fairymary's Weblog

Blod och glädje….ord och känsla

Posted on: januari 24, 2010

Igår kvåll hamnade jag lite oväntat på gospelkonsert. Det var Soul Direction, gospellinjen på Mellansels folkhögskola som på sin turné genom Sverige besökte Salem i Mo. Jag är väldigt svag för gospel så jag var inte det minsta svår att övertala. Och det var helt underbart. Unga människor sjöng och spelade med inlevelse och glädje.

Dock fastnar jag av och till på texterna….en sång handlade om det dyra Jesu blod. Med all respekt för er för vilka detta blod är så viktigt….men jag kan inte förstå den oerhörda uppmärksamhet det får i sånger och psalmer och av och till i (för mig) obegripliga predikningar….

Jodå, jag har läst min Bibel. Jag vet att när Jesus instiftade nattvarden talade han om sin kropp som är utgiven och om sitt blod som är utgjutet. Och att han vill att vi ska komma ihåg det när vi äter bröd och dricker vin….men sällan sjunger man om Jesu dyra kropp på samma sätt som man sjunger om blodet…..

Och yrkesskadad som jag är så vandrar tankarna vidare och jag tänker att stallet där Jesus föddes är märkligt fritt från blod både i avbildningar och sånger….där finns åsnor och stärnor och herdar och Josef och Maria…och förstås krubban med Jesusbarnet…men av det blod som rimligen nyss hade runnit mellan Marias ben är inte ett spår kvar….

Men man behöver inte alltid fästa så stort avseende vid orden. Det som också står berättat i Bibeln i samband med Jesu födelse, nämligen att änglarna sjunger ”vi bådar er en stor glädje”, det lyckades ungdomarna förmedla. Allas våra ansikten lyste av glädje när vi gick ner till fikat efteråt.

14 svar to "Blod och glädje….ord och känsla"

Det är ju bara en saga. Det måste man komma ihåg. Att det finns vuxna människor som tror på det hela är en gåta för mig. Maria fick inte ha samlag. Hon blev bebådad. Men födde tydligen själv gossen i alla fall. Vackert så. Ja, herre gud – vad ska vi göra med världen som är så falsk. Jag vet inte. Men det handlar om makt.

Hur jag än läser min bibel så kan jag inte se att det står nånstans att Maria inte hade samlag. Hon säger till ängeln att hon inte varit med någon man…men historien förtäljer inte vad hon gjorde samma kväll, eller dan därpå eller nästa vecka….

Jag håller med om att det är någon slags konstig form av maktutövning att göra Maria asexuell…

Glömde skriva att själen sitter i blodet. Det är därför blodet är så viktigt.

Helena, när jag läste anatomi en gång i tiden var det ett återkommande skämt att undra över var själen sitter. Ett förslag var tallkottkörteln, ett annat i naveln….

Apropå tallkottkörteln – och vad Jesus egentligen menade med det han sade på sin tid = ej alls vad som finns nedtecknat i MaktHavarnas bibelböcker, tyvärr tyvärr…😥 – ”vet” Josef B.😉

PS. Mer om vad jag ”vet” om Jesus – kan Du själv ”utforska” – genom att söka på ordet Jesus HÄR.

Jag är lite avis, jag tycker också om gospel !
Dessutom tycker jag att kyrkorummet är en perfekt plats för detta med härlig akustik och vacker belysning.
Kyrkan har också en förmåga att ge mig ett lugn i ”tallkottkörteln”🙂
Jag tycker om kyrkan som instutition och mötesplats.
För mig får de gärna använda denna plats att prata om den bok som har följt oss i så många år, det är en fin tradition.

För egen del väljer jag att se någorlunda nyktert på det.
Det är en berättelse som nästan helt obildade människor skrivit för att ha som verktyg att kunna underställa sig folket.

Denna bok har dessutom tolkats om och om igen och är förmodligen inte så lik den ursprungliga berättelsen som troligen aldrig blev nedskriven i brist på skriv och läskunskap.

Min skepsis mot dessa skrivna lag-böcker är inte detsamma som att jag förnekar gud, bara en reaktion mot de människor som har givit sig själva rätten att vara dess urtolkare och därmed tillskansat sig makt över sitt folk.

Idag är det en intressant artikel i DN om en ny norsk bibelöversättning där ordet ”jungfru” byts ut mot ”ung kvinna”

….i vad man uppfattat som en profetia om jungfrufödsel i Gamla Testamentet….

När det gäller djur anser man att själen sitter i blodet. Jag vet inte var den sitter. Kanske i en talltopp och gråter. Men det är därför man måste åderlåta djuren med ett snitt i halsen – halal och kosher du vet.

”kanske i en talltopp och gråter”…..härlig formulering!

Jag uppfattar det som att djurs själ sitter i ögonen….
i alla fall ser jag sorg i ögonen hos hundar som sitter ensamma fastbundna på en snöig trottoar och fryser…..

Tack Josef för din innehållsrika kommentar ovan. Det du skriver om tallkottkörteln ovan kände jag inte till ….mycket intressant…..stämmer med mina tankar om att barn kommer hit med ett ”sinne” som är öppnare mot andra dimensioner än vad vi vuxna i allmänhet förmår…tillika stämmer det med mina erfarenheter av att ha fått följa mitt första barnbarn genom hans tre första år…

Jo… – Fairy Mary – det här med barnbarn har jag också konkret erfarit 4 ggr – och det femte är nu ca 8 månader LivsErfaret.

Upp till ca 3-4 år är dom ganska OK – men sen börjar dom bli åt hållet lika ”körda” – som dom allt överskuggande flesta vuxna är i dags dato, tyvärr tyvärr…😥

Kan det vara möjligt?????
I min närhet har jag barn/elever som är dom ljuvligaste man kan tänka sig….man kan inte annat än älska dem;)
Kanske beror det på att jag har världens bästa yrke…lärare, sedan 32 år!

Josef och Ingela!

Beror det inte på hur dom blir bekräftade av oss vuxna? Blir dom behandlade som ”icke vetande” när dom kommer med sin klokskap så är det inte så lätt att behålla den. Blir dom lyssnade till med respekt och intresse kan dom nog få ha kvar sin visdom. Tror jag….med mitt fortfarande mycket visa barnbarn

Som Hjalmar Söderberg så vist skrev i ”Doktor Glas”

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna något slags känsla.
Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Kommentera

