Fairymary's Weblog

Jag mår illa

Posted on: januari 16, 2010

Vem av oss är oberörd av det förfärliga som äger rum på Haiti? Inte heller jag.

Jag brukar inte fördjupa mig i bilder av hemskheter som jag ändå för ögonblicket inte kan göra något åt. Dock lockades jag igår av DN:s nätupplaga….fick se ansiktet på en 2-åring som efter att ha varit instängd i två dygn åter fick möta sin mammas ansikte.

Fler bilder…jo då det fanns många…men plötsligt överfölls jag av vämjelse. En bild av en kvinna som också legat instängd i två dygn, satt, till synes utmattad, sannolikt i chock och åt på en morot. Bredvid henne tack och lov två räddningsarbetare….OCH en hord av fotografer med kameror. Släng kamerorna och hjälp till och gräv blev min omedelbara tanke!

Jag vet inte om jag skulle vilja bli fotograferad i sådana omständigheter. Jag skulle vilja bli kramad, få möta människors ögon och tröstande händer, få mat och dryck…jag skulle definitivt inte vilja se in i kameraobjektiv….

Hur många rapportörer har trängts med hjälparbetare på den hårt ansträngda flygplatsen? Kunde man inte samordna dokumentationsinsatserna….skicka ett team som sen delar med sig? Självklart är det bra att världen får veta….men sans och måtta och respekt för människors integritet….var finns den i sådana sammanhang? Blir man allmän egendom för att man är utsatt för en katastrof?

13 svar to "Jag mår illa"

Jag mår också illa. Kan inte läsa och inte tippa på det hela. Känner hur dom lider. Eländet på jorden tar visst aldrig slut. Hur skulle det vara om dom hjälpte till i ställe. Nej, man är inte allmän egendom bara för att det är en katastrof.
Tänk, så bra vi har det!

Tack Helena, din kommentar känns som ett stöd….det går ju inte riktigt att lida med alla som lider, då blir man galen….
och ingen människa blir hjälpt av det…

Och så lätt det är att glömma de kroniska katastroferna som Bengt Therner talar om i P1 just nu…mitt ”hjärtebarn” är mödradödligheten som gör mängder av barn föräldralösa varje dag på jorden …alldeles i onödan oftast….

Tack för din kommentar hos mig! Kul uttryck att du skulle vara ivägen, jag förstår precis hur du menar. Ha en bra dag!

Tack själv Michaela! Roligt att du tittade in hos mig! Ha det gott du också!

”Blir man allmän egendom för att man är utsatt för en katastrof?”
Svaret, i dagens mediasamhälle, är tyvärr JA! Jag känner som du men inser samtidigt att det är dessa bilder och dessa reportage som får Bidragssverige att slå alla givmildhetens rekord.

Det verkligt tragiska är kanske att då katastrofen passerat det akuta och mest bildmässiga skedet, drar reportrarna vidare och Haiti hamnar i mediaskugga för att snabbt glömmas för nya bildmässiga och kvällstidningsvänliga händelser.

Nu ser vi hemska bilder på döda och lemlästade kroppar och raserade städer men det värsta återstår förmodligen för dem som överlevt. Det kommer vi antagligen inte inte att få se i TV eller läsa om i tidningarna, de kommer att ha fullt upp med nästa katastrof, krig, självmordsbombare eller finanskris.

Peter, visst har du rätt i att de förfärliga bilderna påverkar oss att skänka medel till katastrofhjälp och rehabilitering…

Men måste 8 fotografer …(kanske var det fler, jag var inte där utan såg bara ett foto) ge sig på en och samma människa?

Det är verkligen sant att mediaintresset är stort i det akuta skedet och övergående….det är därför jag då och då predikar om den katastrof som händer hela tiden varje dag, nämligen att mängder av små barn blir föräldralösa för att deras mammor dör i onödan pga. undermålig förlossningsvård och avsaknad av anständig abortlagstifning….

Det ska inte stå tippa… titta!
En annan sak: Media tjänar massor med pengar på katastrofer. Viss är det cynism så säg!

Ja, så sant Helena. Jag gillar att det har kommit igång en allmän debatt om detta, lyssnade på P1 i morse där det fick ganska stort utrymme. Man diskuterade t.ex. att många av de amerikanska reportrarna också är läkare (som t.ex. i min länk ovan) och frågade sig om det skulle vara regel i sådana här situationer att reportrarna skulle vara sjukvårdskunniga. En reporter hävdade bestämt att hans uppgift var att rapportera och ingenting annat….hur man nu kan stå och bara se på och rapportera när alla händer och armar behövs till livräddande insatser och lindrande av olika slags lidande….

Fairymary.

Tycker precis som du om respektlösa fotografer och massmedialt katastrofgeschäft. Förstår också att du finner det vidrigt att så många kvinnor i världen dör i onödan vid förlossningar. Jag anser även att det är vidrigt att så många kvinnor i världen själva inte kan bestämma hur många barn de vill ha. Var finns Elise Ottesen Jensens efterföljare? Mig veterligen finns de inte inom svenska bistånds- eller hjälporganisationer. Det finns på minst en plats i Afrika hjälp för svårt förlossningsskadade (omskurna kvinnor) som får fistulaoperationer, men jag är inte lika säker på att dessa kvinnor erbjuds t.ex. P-spiraler.
Jag vet att det finns patriarkalt, kulturellt och religiöst motstånd mot preventivmedel på många håll i världen, men hade inte Elise Ottesen Jensen också dessa problem att brottas med på sin tid?

Ja Hillary, Elise Ottesen Jensen var en fantastisk person som gjorde ett otroligt arbete och sannerligen hade hon motstånd. Hennes självbiografi ”Och livet skrev” är en fantastisk berättelse. Jag hade en kollega (nu död) som skulle hjälpa pakistanier att familjeplanera. Han var man, visserligen en lyhörd sådan men det lyckades inget vidare, det är nog kvinnor man ska stödja på det sätt som Elise gjorde, personligt, praktiskt vid sidan om föreläsandet. Håller med om att om kvinnor finge bestämma skulle det inte födas så många barn som måste svälta….

Jag har en väninna som jobbat på en båt utanför Liberia med fisteloperationer, ska fråga henne om hur de gjorde med preventivmedelsrådgivning…har inte tänkt på den sidan av saken just där. Blev mest imponerad över hur mycket lyckade fisteloperationer betydde för deras självkänsla och sociala status som hade varit helt ödelagt under den period de hade fistlar som läckte….

Fairymary.

Tack för namnet på självbiografin. Funderar på att skriva en motion i ämnet eller åtminstone ett förslag till politisk inriktning till partiledningen i min stad. Jag tror samhällen bli mänskligare och bättre ju mer jämställda de är.

Kommentera

