Fairymary's Weblog

Hjälpande händer på landet

Posted on: januari 11, 2010

Jag hittade en hylla på  Blocket strax före nyår. Perfekt för den plats jag tänkt mig, både vad gäller mått och utseende. Etthundra kronor! Plus en bilresa fram och tillbaka till Sundsvall. Helt OK tänkte jag….alltid kan jag hitta på något annat trevligt på den resan. Tolv mil fram och tillbaka….jag tycker om att köra bil.

Men så kom KYLAN: Jag fick annat att tänka på. En morgon fanns det inget vatten i mitt kök….hjälp….snabbt ville jag hitta sätt att tina upp den ispropp som satt någonstans…..råden var många och delvis motsägelsefulla från de hantverkande män jag har omkring mig….men rådet att hålla varmt i stugan var de ense om, särskilt på golven där vattenledningen förmodas löpa. Elda, elda, ved till braskamin och kakelugn måste bäras in. Och passa brasorna….vet ni hur mycket tid det går åt att underhålla två eldstäder? Jag vet ungefär!

Så inte hade jag tid att göra en så lång bilresa. Inte heller är det kul att vara ute efter vägarna när det är mellan -25 och – 30. Även om min bil är en trofast själ. Och säljaren skulle flytta…

Nattliga funderingar. Vågade jag be mina vänner i Sundsvall om hjälp? Jag är inte särskilt bra på att be om hjälp med bagateller….men hyllan var så perfekt…och vännerna … de är synnerligen generösa och vänliga och de har sitt fritidshus några mil ifrån mig bara…det värsta som kunde hända var att jag skulle få ett nej…

Igår kom hyllan hem till mig. En stafett av hjälpande händer, vänner och släktingar….jag körde 2 mil ut till E4 och på avtalad mötesplats lastade vi över hyllan från Ulla-Britts bil till min, utbytte några glada ord och en kram. Sen körde hon vidare norrut till jobb och vardag medan jag återvände till min röda stuga…..

Nu väntar bara ytterligare ett par hjälpande händer för att hyllan ska komma upp på väggen…..

Allt medan jag fortfarande hämtar mitt vatten i duschrummet…

10 svar to "Hjälpande händer på landet"

Väl medveten om vad det innebär att hålla igång två brasor kan jag inte annat än känna för dig. För mig är det nästan ett kärt besvår; nu får jag utdelning på allt slit med att fälla och dra fram träd, kapa, klyva och stapla.
Ved lär värma minst tre gånger sägs det….

Hoppas vattnet tinar snart, men du slipper ju i alla fall hämta i bäcken eller brunnen.

Ja besväret är kärt….bara man inte har så mycket annat att göra. Jag älskar mina eldstäder….

Det finns en plan för vattnet….

Va´roligt att allt funkade? Jasså har du sex mil till Sundsvall. Jag har åtta. Det har varit väldigt kallt. Man vill gärna hålla sig inne. Men nu kommer ju solen och då blir allt lättare. Idag var det bara 7 grader här. Vi har mycket snö. Allt är vitt, vitt, vitt. Och snart är det midsommar. Så fort tiden går! God fortsättning!

Här är ljuvligt vackert idag…fullt med ny rimfrost…den gamla försvann igår då det var nollgradigt

Snart är det som sagt midsommar…..hoppas på ett fint år för dig också!

Glömde! Hörde på radion häromdagen att vi fick armar och händer för att vi kom på att vi skulle hjälpa varandra. Det var inte så socialt lönsamt att gå på alla fyra och klättra i träd. Smartare att hjäpa varadra.

Vilken fin tanke att tänka om sina armar och händer! Jag fick nyss besök av de hjälpande händerna jag önskade mig för att få upp hyllan på väggen …nu är den där!

Vi behövde stundvis alla fyra armarna och händerna….

Hoppas du fått ordning på ditt vatten, inte kul! Uppvuxen på ”storgården” på landet med många eldstäder så jo då, jag vet att det går åt en hel del tid🙂

Själv är jag nyss hemkommen mitt i natten efter en tur till djursjukhuset, kattstackarn har brutit benet. Kostar skjortan (vilket gör att elräkningen ändå känns rätt liten nu i detta sammanhang) men vad gör man inte för sina älskade djur!

Ha det gott, sänder några varma tankar, kanske de tinar någon liten ispropp i alla fall!

Tack för varma tankar! Jag skickar varma tankar till dig och din kissekatt….ja, jag vet…jag har en kattfröken som är 15 år….hon har klarat sig från brutna ben …än så länge ….men vi har haft annat…just nu är hon tack och lov frisk och glad och ger sin matte idel glädje…

För vattnet finns det fortfarande en plan….

Hoppas att planen för vattnet snart går i lås och inte som nu i baklås !
Hemma i huset i Halland har jag länge velat installera en vedkamin, men det går dessvärre inte. Någon har gjort det och några grannar ägnar hela sin fritid att klaga hos kommunen och ringa och anmäla.

Jag tycker att det luktar fantastiskt hemtrevligt och det ger en helt annan typ av värme.

Att ved skulle vara farligt att elda med (för människors hälsa) har jag lite svårt att förstå.

Människor har alltid varit tvungna att laga mat och värma sig.
Vad var alternativet för 3000 år sedan ?

Att detta plötsligt skulle vara en fara måste bero på att vi släpper ut en massa annat och väljer att skylla på veden för att den inte ger samma fördelar som de andra utsläppen, ex.vis svavel och tungmetaller.
Allt för att skydda vog (nog så viktiga) industri.

Tack mrmhalland för dina goda önskningar om mitt vatten….det är fortfarande en plan som försenats av diverse ”natura förhinder” såsom kyla och virusangrepp…idag är det bara minus 12 så det närmar sig….

Jag är verkligen glad åt min braskamin och kakelugn…särskilt nu när jag nyss hämtat in tre korgar ved….och jag tar lätt på idéerna att det skulle vara farligt för miljön. Mina erfarenheter och insikter från vetenskapens värld har lärt mig att kunskap är relativ….den förändras snabbt när man får in nya data….gamla teorier vänds helt upp och ner ibland…

…och jag tror också att det ibland finns många egoistiska intressen bakom s.k. vetenskap…

Kommentera

