Fairymary's Weblog

Fridfull jul

Posted on: december 26, 2009

Annandag jul. Inga gäster. Bara dottern och jag i soffan framför julgranen. Lite bestyr med att hålla brasorna igång i kök och sal. Och hämta in ved. Fridfullt fast stormen ligger på farstudörren så man nästan inte får upp den…men i gengäld skjuter den på när jag bär hem min fulla vedkorg…

Du ser ut som nån från 1800-talet när du hämtar ved säger dottern. Jag skrattar …det är den enda strapats jag behöver utsätta mig för idag… får en liten tankeställare om hur bra vi har det jämfört med förmödrarna som inte hade något kylskåp fyllt med vällagad näringsrik mat…och ingen varmvattenberedare och ingen tvättmaskin. Inte ens tvättmedel, de gjorde själva tvättmedel på aska…och lut tvättade min mormor i

Som en liten påminnelse om forna tider använder jag aska till att göra ren glasrutorna i braskaminen. Suveränt rengöringsmedel så …men till kläder…nej tack….

Jag känner mig just nu så innerligen tacksam för allt som fungerar. Jag har varit borta från min röda stuga ett par veckor i december och då passade det på att bli jättekallt här, så kallt så att trots alla försiktighetsåtgärder …inklusive granne som tittade till och tappade  lite vatten ibland… så frös vattenledningen in till duschrummet…panik….det planerade idylliska julfirandet hotat….ringa till vän….det är klart jag hjälper dig…in med värmefläkt….och efter två dygn rann vattnet igen….så nu uppskattar jag så det som jag vanligen tar för självklart…tänk att man ska behöva förlora det för att förstå vad det betyder…

God fortsättning på helgdagarna alla mina besökare och kommentatorer….

12 svar to "Fridfull jul"

Tänk så bra vi har det! Jag är mycket tacksam hela tiden. Jag är en sån som blir glad av en ny disktrasa. Bryr mig inte så mycket om pengar bara jag har så jag klarar mig.
När vattnet fryser i ledningar är inte kul. Men som tur är kan man få upp det men det tar tid. Och tid kanske man inte har när man vill duscha och fira jul på en gång. God fortsättning i värmen!

Ett liv på landsbygden kan emellanåt vara en utmaning, nu lever jag och min familj i ett eget hus med tillgång till egen strömförsörjning om så behövs men det som jag uppskattar mest med att befinna mig långt från storstadens muller – det är den stora tystnaden. En stund i går kväll – mellan snöfallen så att säga – blev det plötsligt stjärnklart, en glugg mellan molnen.

Där stod jag på vår altan och stirrade ut över ängarna ner mot havet med cigg i mungipan och en whiskey i högernäven, en fin Laphroaig om någon undrar, och fick en sådan upplevelse av ett ”gytter” av stjärnor, en plötsligt mojnad i vindstyrkan. Tystnaden var så påtaglig att det enda som hördes var knakandet under mina skor mot isen med ny slasksnö som frusit på…

Att sedan gå in i vårt nedsläckta vardagsrum med en brasa i kaminen, sätta sig i favoritfåtöljen och titta ut över havet, lite svag klassisk musik i bakgrunden och sakta beskåda det stålvidunder som gled förbi i form av finlandsfärja… Det är rogivande på riktigt

Helena och alnabone….a, livet på landet erbjuder helt andra upplevelser än i stan. För mig är det så tydligt att vi behöver varandra när jag bor så här…jag är så tacksam för mina grannar som kan saker som jag inte kan….och som generöst delar med sig….av kunskap och erfarenheter, av ved, av en extra motorvärmarsladd eller vad det nu är jag för tillfället behöver….

Och upplevelsen av fullmåne och stjärnbeströdd himmel….

Och tystnaden….det är för mig den största kvalitén….

Nu faller snön i mjuka flingor….och då kommer Larsa snart och plogar…

Gott Nytt År till er alla!

Under nyårsaftonsmorgonen har det fallit ca en decimeter nysnö, riktig puder snö som yr kring skorna när man går i den. Klev ut tidigt på morgonen och gav hundarna vatten i rikliga mängder, utplacerade på sina respektive aktivitetsplatser.

Vid tio var det ”selar på” och ta ”sin plats i spannet” och därefter satt sex stycken ”liljeholmens” och stirrade stinnt på de öppna landskapen framför oss. Tjugo över tio kom barnen ut och hoppade vant i släden och drog upp dragkedjan för vindskyddet och sen hoppade jag upp bak på medarna och visslade i gång hundarna som med en otrolig fart rusade ut över fälten medan jag hörde ungarnas förtjusta skratt och skrik.

Jag skulle aldrig byta bort livet på landet mot livet i stan…

Gott nytt år!!!🙂

Kom och hjälp mig och andra att skrota 50-öringen på ett bra sätt !!

Jättebra idé. Jag föreslår att alla mina läsare går till mrmhallands blogg och läser mer!

Hej, tillönskar mina kära bloggvänner ett fantastiskt Gott Nytt År. Ett gott avlsut av 00-talet och väkomna in i 10-talet med mycket intrassant bloggande framför oss🙂

Gott Nytt År!🙂

Gott slut och Annorlunda Gott Nytt År❗ önskar Josef B.😉 🙄

hej va bra blogg du har!! kram!<3

Tack viki! Så glad jag blir att du tycker det!

Har tänkt på dig i flera veckor men ej orkat mer än tänka. Låter som du haft en härlig jul i alla fall. Just i juletid och sommartid kan jag riktigt längta att få bo på landet, eljest är jag väldigt tacksam för stadens närhet när man har svårt att förflytta sig på egen hand.

Önskar dig ett gott och välsignat nytt år
Kram Kristina

Tack Kristina! Jag förstår om du har mer än nog med dig själv och dina närmaste just nu! Tack för att du ändå tänker på mig. Jag önskar dig också ett gott år med HELANDE!

Varm kram tillbaka till dig

Kommentera

