Fairymary's Weblog

Begreppsförvirring

Posted on: november 7, 2009

Igår stod att läsa i DN:s nätupplaga: ”Vaccinbristen tilltar”. Jag blinkade till….jo jag hade läst rätt.

Nyss hade vi inget vaccin alls mot svininfluensan i Sverige. Nationen väntade på att räddningen mot farsoten skulle anlända medan media rapporterade… förhoppningsvis sanningsenligt …om hur viruset for fram i geografin.

Nu vaccineras det däremot för fullt. Riskgrupper först…köerna ringlar sig långa. Eftersom tiden anses knapp kan vaccinerande personal inte kontrollera hur pass riskgrupps-tillhörig var och en är. Rapporter sprids om att obehöriga tränger sig före, mer eller mindre organiserat och ogenerat.

Månne stark oro är en riskfaktor undrar jag?

Bristen förväntas tillta nästa vecka läser jag vidare. Ju mer vaccin som levereras ju större blir bristen…..

Vad betyder egentligen brist? Någon klok som kan svara mig?

18 svar to "Begreppsförvirring"

haha… Oron är överdriven tycker jag Ja. Så länge de i riskgrupperna blir vaccinerade anser jag det inte vara brist på vaccin.

Välkommen till min blogg, sovereign!

Jag tycker inte heller att det är brist på vaccin.

Däremot tycker jag att det är en skriande brist på omdöme och ansvarskänsla hos många rubriksättare och journalister.

Enligt SR P1 som granskade nyhetsrapporteringen kring influensan, hade DN totalt endast 50 inslag om Hongkong-pandemin….

Alla med kunskap försöker få folk att vaccinera sig; medierna skriver med ena handen om hur viktigt det är samtidigt som man med den andra gör allt för att skrämma bort folk från allt vad vaccin heter.

Att en, kanske, dör pga vaccineringen är uppenbarligen en större nyhet än att 100 000 gått ut från vårdcentralerna opåverkade men med en förhoppningsvis funbgerande immunitet.

Mediernas nyhetsbvärdering är lönlöst att påverka, men än en gång bekräftas sanningen meddelad mig av en luttrad journalist.
”Bro färdigbyggd och klar – Ingen nyhet”
”Bro rasar – stor nyhet”
”Bro rasar i Sverige – ändå större nyhet”
”Kungen skulle ha åkt över den rasade bron nästa vecka – störst nyhet”

Tack Peter för ett gott skratt…..åt den största nyheten…

Det tragik-komiska är att det är ”vi läsare” som bestämmer vad som är stora nyheter och inte…..

Jag skänker som sagt mina två shots till någon mer välbehövande. Gud så lättskrämda människor är. Det bådar inte gott för kommande farsoter.

Jag undrar mest över dom som tränger sig före i kön. En del gör det ju organiserat, t.ex. politiker som beviljar sig själva förtur. Andra bara ställer sig i kön som är tänkt för riskgrupper.

Mina tankar går osökt till Dorés bibel som fanns i min mormors hem….och för övrigt borde ha varit barnförbjuden….där fanns förfärliga bilder av syndafloden…när vattnet steg kämpade människor för sina liv och de starkare tycktes tränga sig före de svagare…..

Andra liknelser med svin-influensan som kan dyka upp i någons medvetande tar jag inte ansvar för…..

Liknelserna i Bibeln påminner om de evolutionella förespråkarnas fras om att ”den starkare rasen överlever”. Jag tror denna svininfluensa säkerligen har en högre smittograd än andra men faktum är att media gör detta till sin julafton…

De skrämmer först människor för viruset och sedan skrämmer de männsikorna för vaccinet och dess hemska biverkningar. Det hela blir ju lite apokalyptiskt på något sätt…

”Den femte ängeln blåste i sin basun. Då såg jag en stjärna som hade fallit från himlen ner på jorden. Åt den gavs nyckeln till avgrundens brunn.

Och stjärnan öppnade avgrundsbrunnen, och rök steg upp ur brunnen som röken från en stor ugn, och solen och luften förmörkades av röken från brunnen.”

Låter lite otäckt likt ett meteoritnedslag… för att fundera vidare lite om mit eget inlägg jag gjorde för någon vecka sedan… Usch

Inget giftvaccin till Angela Merkel och tyska armén! Men Sverige injicerar för fullt! – upplever jag pekar åt hållet på att vaccinet med Skvalen och Etylkvicksilver har sina brister, tyvärr tyvärr…😥

Men låt oss hoppas på att det är fel – för annars sitter ju rätt många redan i ”rävsaxen” – tror Josef B. 8)

Jag känner mig tacksam över att jag bara behöver ta ställning till vaccinering eller ej för min egen del….inte längre något ansvar ens för mina barn….dom är vuxna, värderar information och bestämmer själva….

Information/desinformation är svår att värdera…..det finns så många dolda agendor i det mesta här i världen…..

En tanke slog mig när jag läste ditt inlägg.

Vilka är det som ”tränger sig före” bland riskgrupperna ?
Vad jag läst om handlar det mest om människor vi ser som välutbildade och med ganska ”höga” positioner i samhället, som politiker, företagsledare och andra.

Samtidigt hörde jag idag om att förortsbarnen är väldigt svåra att få till ”vaccinations-centralerna”, de har nämligen hört att influensan är påhittad för att Amerikanska företag ska tjäna pengar, att man blir steril, att man får cancer, eller rent av att man börjar gå baklänges av vaccinet.

De läkare jag känner (några stycken) har vaccinerat sig.
Jag tror inte att de blivit tvingade, men är lite osäker på det.

Kan man av dessa fakta dra slutsatsen att välutbildade människor vaccinerar sig medan människor med lägre utbildningsgrad låter bli ?

Jag väntar med spänning på svar från olika håll, för detta kan enl. mig ge svar på ytterligare en brännhet fråga.

En cliff-hanger🙂

Oj….jag blir väldigt nyfiken på den brännheta frågan.

Med min vetenskapliga skolning måste jag förstås hålla mig tillbaka vad gäller alltför vilda spekulationer om vilka som ”tränger sig före” bland riskgrupperna ….det är mina verksamma vänner som berättar att det sker men ingen analys är gjord precis….jag tänker att det endera är sådana som anser sig själv så rysligt viktiga i samhället (hörde en intervju med en högt uppsatt landstingspolitiker som hade den inställningen) alternativt människor som är väldigt rädda för influensan….och stark rädsla kan ju få en människa att bete sig ”asocialt”….

Jag tror att jag skulle ha vaccinerat mig om jag fortfarande vore i tjänst…därför att min pliktkänsla skulle ha manat mig….för att inte riskera att ”svika gänget” genom att bli sjuk när många andra är det.

Jag ser också fram emot svar från flera håll…..

Josef!

Karin Boyes bok Kallocain gör sig påmind i mitt medvetande….

Om jag vore gravid skulle jag definitivt INTE låta mig vaccineras…..

Jo… – Fairy MaryKallocain-boken av Karin Boye äger ju sin tillämpning i dags dato – och Bertrand Russells profetia, för nästan 60 år sedan – om vaccineringars hälsoförstörande effekter – är ju konkret VERKLIGHET i dags dato, tyvärr tyvärr…😥

Ikväll skall Wi ha två nyvaccinerade gäster på middag. Dom är ju smittbärare – och det skall bli intressant att se om jag och säbosambon som ej är vaccinerade – nu kommer att insjukna i svininfluencan. Men vaddå – överlever Wi – så har Wi ju då minst 10 års framtida skydd – och dom som vaccinerar sig har ju bara 6 – 12 månaders skydd + negativa häsloeffekter av
Skvalen
– och Etylkvicksilver.

Det slipper ju Wi som ej vaccinerar oss – VET Josef B.😉

Hoppsan – min föregående kommentar hamnade i Ditt spamfilter, tyvärr tyvärr…😥

Jag har länge varit trött på hela mediekarusellen kring svininfluensan. Den snurrar ju bara på i ett till synes oändligt kretslopp och ska man tro på allt som skrivs kommer vi alla att dö. Antingen av sprutan eller utav själva influensan. Så det är bara att välja!

Kommentera

