Fairymary's Weblog

Reproduktivt arbete

Posted on: november 4, 2009

Jag vill givetvis som många andra gratulera DO till segern över Försäkringskassan. Och de fyra gravida kvinnor som målet gällde.

Men kommer inte ifrån en känsla av att det är märkligt att man måste tillgripa lagen om diskriminering för att det ska anses självklart att kvinnor som har så svåra bäckensmärtor att de inte kan klä sig själva ska ha rätt till sjukpenning….oavsett om de är gravida eller ej.

”Graviditet är ett normalt inslag i en kvinnas livsscykel” ….har jag hört till leda i dagens nyhetsrapportering. Ja visst….än så länge blir få män gravida.

Graviditet och förlossning kan också ses som reproduktivt arbete. Det frestar på en organism att bära och föda. I samhällets intresse borde det ligga att visa omsorg och respekt för kvinnor i detta viktiga skede ….det borde faktiskt ligga i både kvinnors och mäns intresse. Det flesta män kommer ur en kvinnas mage…..

6 svar to "Reproduktivt arbete"

Ja, det är sannerligen en seger för jämlikheten att FK nu fått backning i tingsrätten. Om de nu inte kan tolka in i sitt regelverk att även gravida kvinnor med komplikationer kan ha rätt till sjukpenning så kanske det är dags för är gravididtetsförsäkring!

”Det flesta män kommer ur en kvinnas mage…..”- kloka ord!

Välkommen till min blogg!

Det viktiga ….som jag ser det…är att samhället värnar om de gravida kvinnorna ….och därmed om de nyfödda barnen…
hur det sen ordnas administrativt är en sekundär….om än inte oviktig fråga….

Ja, gud så glad jag blev. Katri Linna gillar jag nu. Klart det är reproduktivt arbete. Verkligen! Vilken process! Vilken jäsning! Vilket itag att skapa ett barn! Produkten med stort P som alla bara tar för given.

Helena, min syster…..

”Ja visst….än så länge blir få män gravida.”

Och jag som både läst om och sett på TV om en indianstam i Amazonas djungler där mannen både har fysiska värkar parallellt med kvinnan och föder fram ett andebarn… 🙂

Peter, tack för din intressanta kommentar.

Fenomenet kallas Couvade och uttrycken varierar mellan olika kulturer. Den extrema variant du beskriver har jag inte tidigare hört talas om med andebarnen….

I Sverige får många blivande fäder symtom som illamående, ryggont, ”ankgång”…..dvs. symtom som är vanligt hos gravida kvinnor

Kommentera

