Fairymary's Weblog

Till pillrets försvar

Posted on: oktober 1, 2009

På  Newsmill skriver en av mina favoritbloggare om p-pillret som hon fördömer…

Jag kan inte låta henne vara oemotsagd eftersom jag är min skapare oerhört tacksam för att pillret finns.

När det kom i slutet av 50-talet var det inte mindre än en revolution. Det gav kvinnor möjlighet att ta kontrollen över barnafödandet på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. När kopparspiralen sen kom på 60-talet fick vi ytterligare ett hjälpmedel för kvinnor att bestämma över barnafödandet utan att behöva lita till mäns välvilja och förmåga till självkontroll.

Initiativet till att p-pillret utvecklades kom från två kvinnor: Margaret Sanger och Katherine McCormick. Den ena var kvinnorättsaktivist, den andra var stenrik och tillsammans spårade de upp en kontroversiell biolog Gregory Pincus och en katolsk läkare John Rock. Båda männen var pionjärer inom fertilitetsforskning och de brann också för idén att kvinnor skulle få möjlighet att själva bestämma när de ville föda barn.

Preventivmedel var förbjudna av den katolska kyrkan så man fick vara lite listig. I juni 1957 lanserades det som medel mot menssmärtor och man angav att det hade som biverkan att ägglossningen uteblev. Plötsligt fick många amerikanska kvinnor svåra menssmärtor.

Så kom även jag i kontakt med p-pillret första gången i livet. En av mina mera förslagna väninnor sa att jag skulle gå till doktorn och säga att jag hade mensont och be att få ett piller som då hette Enavid mite. Jag hade på den tiden på grund av min mormors och mammas historia en våldsam graviditetsskräck. Hade p-pillret inte kommit i precis rätt tid hade jag kanske fortfarande varit oskuld…..

På den tiden innehöll pillren hästdoser av hormoner. De som säljs idag är som en mild västanfläkt jämförelsevis.

Som de flesta läkemedel….och som de flesta fenomen i tillvaron….är ingenting bara på gott. P-pillret har förstås sina avigsidor …..och det har varje preventivmedel och varje preventivmetod. Man får bestämma sig vad som passar en och vilket pris man vill betala….ofta väljer man olika metoder vid olika faser i livet.

Och användande är frivilligt!

Att föda barn är däremot ingen frivillighet för många kvinnor där religiösa föreställningar och/eller patriarkala maktstrukturer inte tar någon som helst hänsyn vare sig till kvinnornas eller barnens behov….

I den bästa av världar kanske p-pillret inte kommer att behövas….dagen-efter piller är redan nu en hormonell variant som gjorts allt lättillgängligare  i Sverige

Tills vidare gläder jag mig åt att p-pillret har funnits ….och fortfarande finns …framför allt som en av många möjligheter för kvinnor att slippa föda barn som man inte orkar, kan eller vill ta hand om ….och för barnen som inte behöver komma till en värld där de inte är välkomna….

I andra hand gläder jag mig åt att det ger många kvinnor möjlighet att njuta av sin sexualitet utan rädsla….

13 svar to "Till pillrets försvar"

Mycket intressant! Gillar som sagt bara dagen-efter-pillret så man inte behöver fucka upp hela systemet. Återkommer och läser mer. Måste iväg.


Jo… – Fairy Mary – Du har ju i o f s åt hållet rätt i Ditt inläg ovan, men…

Näst steg för MaktHavarna är ju att kemiskt kastrera mannen också med p-piller = sen är det ju bara alkohol som kvarstår för ALLA som vill ha lite roligt, tyvärr tyvärr…😥 (SEX ÄR INTE FARLIGT!!! KAN NI ÄNTLIGEN FATTA DET??)

Det här med kondomer osv är ju som att ”äta kola med papper på” (jag har själv prövat en handfull ggr under mitt mer än 68-årade liv i kött) – så jag har full förståelse för dom som ratar den lösningen.

Allmänt sett så tycker jag alla ”tekniska lösningar” är åt h-e fel – därför att det finns en hart när idiotsäker lösning – på såväl befruktningsproblemet som könssjukdomseländet.

Ifall mannen SJÄLV ägnar sig tillräckligt mycket åt NJUTNING (= Masturbation and Sexual Renewal, Masturbation Practicality – Arousal) – så blir det till hart när 100 % möjligt för mannen att själv bestämma – om han vill ha den helt ödeläggande (för fortsatt lust och njutning) spermaorgasmen eller ej – i ett samlag med en kvinna. Därtill så blir IntelligensBarometern så ”hel” av sund ”egen-lust-användning” – att eventuella smitthärdar ej trivs där + att om kvinnans IntelligensBarometer är smittad med någonting – så ”biter” det ej på mannen.

Hur vet jag det❓

Tja… – det finns ju inget annat sätt att få reda på någonting HÅLLBART om sex överhuvudtaget – än att själv prova, faktiskt…💡

Det har jag gjort sedan ca 15 år tillbaka i tiden – och under de senaste ca 10 åren har jag ej haft en enda ofrivilligt = spontan spermaorgasm – vare sig vid onani eller samlag. Så va faen skall Wi män med p-piller (för vare sig kvinnan eller mannen) till egentligen❓

Därtill så är samlagsfrekvensen – med min nuvarande partner – ca 6 ggr det för mig tidigare ”normala” = när Wi bejakar wår medfödda och oförstörbara sexualitet – så blir Wi helt enkelt mer LevAnde = IntelligensBarometrarna på såväl kvinnan som mannen blir ”jätteglada” oftare och oftare, verkligen…🙄

Men det här är hemligt hemligt❗ – så det får Du absolut inte tala om för någon enda annan ❗ 8) / Josef

Josef, jag ska givetvis inte berätta för någon annan…..tack för förtroendet!

Jag skulle dock vilja argumentera att det krävs en hel del av mognad för att komma fram till din sexuella praktik. Och vad ska alla unga människor göra fram till dess?

Jag uppskattar mycket att du delar med dig av din erfarenhet…förhoppningsvis kan den göra en och annan man lite nyfiken och beredd att prova ….

”…Och vad ska alla unga människor göra fram till dess❓ …”

Hmmm… – Fairy Mary – visst måste det vara fler än jag som VET – att hart när alla s k vuxna (eller i vart fall dom flesta) – tycker att det är åt hållet helt OK att barn Leker att vinna Makt över sina LekKamrater (t ex tävlingsidrotta) – såväl som att det också är åt hållet helt OK att Leka KrigsLekar – och då även att låtsas att Döda varandra.

Visst måste det vara fler än jag som VET – att hart när alla s k vuxna (eller i vart fall dom flesta) – åt hållet ej alls tillåter att barn hämningsfritt Leker med framförallt sig själva sexuellt – och än mindre med varandra.

Vilket är det mest perversa = ”förvridna” vuxenbeteendet ❓

Vad tror Du skulle hända – ifall dagens småbarnsföräldrar skulle tillåta barnen att ohämmat Leka sin medfödda och oförstörbara sexualitet också❓

Skulle det – över tid sett – leda till mera av krigsBeteende hos dom som vuxna❓ – eller skulle det leda till mera av Kär Lek för sin egen Lekamen i kött – såväl som allmänt sett MedMänniskor emellan❓

Så jag menar ju ej alls att dagens barn – skall behöva vänta tills dom blir åt hållet ca 50 år LivsErfarna (eller än värre – aldrig under sin livstid) – med att själva upptäcka att det finns något väldigt både outforskat och LivsBejakande – i vars och ens HELT UNIKA sexualitet, verkligen…💡

Jag menar att det borde vara en skyldighet för alla småbarnsföräldrar – att så gott dom kan sponsra sina barn på det här LivsViktiga området – och då särskilt när dom närmar sig tonåren = könsmognaden.

Personligen är jag in i märgen övertygad om – att i så fall skulle nog sexualbrott i den generationen vara ett åt hållet ett helt okänt beteende – såväl som lusten att mentalt och/eller fysiskt döda någon enda annan.

I o f s så kan jag ha fel i det – men det tror jag ej alls själv på. 8)

…lite mera ”intellektuellt tillkrånglat” om det här ”heta” ämnet HÄR, tror jag…💡

Jag är helt och hållet på din sida i den här frågan. Det finns en förfärlig massa sexualfientlighet …nedärvd från Adam och Eva…och synnerligen svår att bli av med

Särskilt för små flickor tror jag det är extra förbjudet att ”pilla” på sig själva….

Och visst är det konstigt att i det stora landet USA får man i TV visa hur mycket som helst hur man skjuter ihjäl varann men kärleks-lekar får man inte visa

I det stora hela kan man väl säga att p-pillret får en kort sejour. Om man tänker att v funnits i miljarder år på jorden. Tror unga tjejer kommer att anamma dagen-efter-pillret mer.

Ja, herregud vilken pina för kvinnor att föda många barn som dom vill inte ha och inte kan föda. Stackars mänsklighet! Fy för katolska kyrkan. Hur länge ska dom där prelaterna få hållas med sin idiotiska hållning. Tror jag ska skicka mitt inlägg till dom. Som ett öppet brev och som kräver svar.

Dagen efter-pillret är en ganska hög hormondos ….så det beror på hur ofta man behöver använda det om man tycker att det är någon vinst….

Ja påven och hans anhang har mycket att be mänskligheten om ursäkt för. Även många andra religiösa riktningar har en del att fundera över vad gäller inställning till sexualiteten….

Tonårsaborter är vanligast i de s.k. ”bibelbältena”. Om man inte får lära sig hur man skyddar sig så blir det oönskade graviditeter.

Bloggtips till Josef och andra

http://sagasexologi.wordpress.com/2009/10/01/barns-sexualitet/

Du är en pärla Fairy Mary – för det här med sajter som säger något vettigt om helt naturlig barnsexualitet – växer ju ej på träd, precis… T ex på Wikipedia hittar jag ingenting om naturlig barnsexualitet.

Jag har nu pysslat att par timmar med att HÄR – få till det lite mera heltäckande om bl a barnsexualitet. Tack vare Din länkning ovan – tycker jag nu att det är rätt OK.

Men i o f s så inser jag ju att andra kan tycka det rakt motsatt – för ”Smaken är ju som baken delad”Tack och Löv ! …😉

Nu är jag ju inte kunnig inom medicin, men har likväl en fundering.

Jag är i den åldern där p-piller har känts som ett ganska självklart preventivmedel, men har egentligen aldrig funderat över hur det fungerar, bara det gör det…

Är det så att p-piller förhindrar ägglossning så löser det ju en del etiska problem, jämfört med ”dagen-efter piller”.

Med p-piller har ju inte kvinnan blivit befruktad, vilket kan vara fallet med den andra metoden.

Därmed borde det ju vara lättare att motivera p-piller för abortmotståndare, det kan ju aldrig vara tal om abort om man inte har blivit befruktad.

Den andra metoden KAN ju faktiskt vara en abort.

Nu är ju problemet att abortmotståndare också ofta är motståndare till preventivmedel…

Hur som helst, tack för undervisningen🙂

mrmhalland, du har i och för sig rätt. Jag har inte riktigt tänkt så i förhållande till dagen-efter-piller men om man med befruktning menar att ägg och spermie smälter samman så kan det faktiskt bli så…

Det etiska dilemmat har diskuterats en hel del när det gäller spiral och vissa barnmorskestudenter har inte velat lära sig sätta in spiral av det skälet. Dom fick dock inte ut sin legitimation.

Vad gäller dagen-efter-pillret har det mera varit en del moralistiska synpunkter att det skulle uppmuntra människor att vara ”slarviga” med preventivmedel och det har varit en del motstånd mot att hålla pillret (eller pillren som det faktiskt handlar om) lättillgängliga på akutmottagningar och ungdomsmottagningar.

Det här är ett område som är laddat med mycket….

mrmhalland har fel. Ett dagenefterpiller måste tas inom 72 timmar just för att det ska förhindra att befruktning sker. (Alla vet tydligen inte att man inte är gravid minuter efter avslutat samlag men så är det – det tar lång tid för spermierna att färdas till ägget och för ägget att fästa i livmodern) Rätt använt så har alltså ingen befruktning skett när man tar dagenefterpiller. Skulle man ta det för sent är det nog så att det inte funkar….

Kommentera

