Fairymary's Weblog

Vilken ADHD-gåta är det man löst?

Posted on: september 9, 2009

Det ger säkert en riktig kick till ett forskarlag när man tydligt kan beskriva ett biologiskt förlopp som skiljer sig från normalpopulationens och tycks vara specifikt för en viss diagnosgrupp. Och det är fantastiskt vad modern teknik i samspel med motiverade, begåvade, flitiga forskare kan få fram. Det finns mängder av exempel från medicinens värld.

Men för mig betyder det inte samma sak som att ”gåtan är löst”. Jag har mängder av frågor kvar. Hur uppstår detta annorlunda mönster? I vilket skede av den skapelseprocess …som en människa är ….ändrar det sig? Om det ändrar sig redan innan fostret kommit ut ur magen, finns det faktorer i miljön i mammakroppen som kan kopplas ihop med denna förändring? Bara för att nämna de första frågorna som dyker upp i min hjärna

Är jag mer nyfiken än andra? Eller har jag också ett avvikande mönster i min hjärnfysiologi?

Eller beror det på att det finns olika sätt att formulera gåtan?

7 svar to "Vilken ADHD-gåta är det man löst?"

Ja, vad är det man inte ser? Kanske inte vill se?

ADHD är ju en form av hjärnskada som uppkommer redan innan man föds, det är alltså inget man kan få när man redan är född. Det som redan är känt gällande andra fosterskador och hur/varför de uppkommer, gäller även för adhd (och andra neuropsykiatriska diagnoser). Så det kan alltså finnas en hel del orsaker, mycket kan gå fel under en graviditet. En annan viktig orsak är att neuropsykiatriska diagnoser många gånger är ärftliga, så har en förälder adhd-drag ökar självklart chansen att barnet också får det.

Jag har själv adhd och skulle inte vilja byta bort det för allt i världen.🙂

Förövrigt så är det som står i artikeln inte något vidare stort genombrott med tanke på att de flesta som har adhd redan visste om allt detta….sen länge.

Förstod inte riktigt av artikeln i DN vad som hade lösts. Att man kan påvisa fysiska processer i hjärnan som relaterar till en redan ställd diagnos, är väl ganska självklart, iom att diagnosen är ställd ? Hur skräddarsyr man en behandling genom den upptäckten ? Jag har själv adhd, och visst, det har sina nackdelar men även väldigt trevliga fördelar.
Som vuxen ser jag inga som helst problem med att ha adhd.
Man lär sig så småningom genom erfarenhet var gränsen går.
Som oerfaret barn kan det vara värre eftersom barn i sig kan vara stökiga, även utan adhd😉
För adhd gäller, liksom för alla bokstavskombinationer, att alla, har inte alla symtom, eller lika utpräglat.

Intressant att få kommentarer från er som har ADHD. Jag känner själv personligen två personer och jag kan inte se att dom är så mycket annorlunda än de flesta….alla är vi unika ….

Jag har känt mig som lite motståndare till ”bokstavsdiagnoserna” för jag har haft en tanke om att de kan stigmatisera mer än hjälpa. Och alla barn behöver bli bemötta som de unika varelser de är. Men båda mina vänner tycker att det har hjälpt dem att få diagnos och därmed medicin.

Liksom du Karin undrar jag över ointresset för att förstå hur det uppkommer. Om man nu betraktar det som en så allvarlig störning att man medicinerar borde det finnas mer intresse för uppkomstmekanismerna.

När det gäller barn som får diagnosen tror jag att dom i många fall kan ha oförstående föräldrar. Kanske bare en – en stressad mamma. Stökiga barn måste få ett knä att sitta i. Få den tid det tar att landa efter ett utbrott o s v. Kanske få en sånt uppförande från mamman eller pappan att dom inte hamnar i konflikt. Det här en svår fråga.
Många blir glada och nöjda sen dom fått sin diagnos. Det kan jag också förstå. Men sammantaget tror jag att det är många som inte skulle ha barn. Som inte har förmågan och kapaciteten att ta hand om ett barn. Dessvärre.

Jag tror som du Helena att familjekonstellationen spelar roll för barns symtom. Jag är ingen expert på vare sig barn eller ADHD men en av mina vänner som är familjeterapeut berättar att symtomen kan försvinna när föräldrarna går i parterapi och förändrar sin relation konstruktivt. Och hjärnkemi är inget statiskt tillstånd. Den kan förändras när miljön förändras.

Många vägar leder till Rom sägs det….och vägarna till ett bra liv är också många….må var och en av oss hitta sin väg

Under mina 32 år i skola och omsorg så har det blåst många vindar vad gäller ADHD, DAMP, Asbergers eller Touretts syndrom mfl…
Har funnit att för en del föräldrar/vuxna/barn har det varit en trygghet att få en diagnos och för andra inte. Eftersom jag är lärare så är det självklart för mig att sätta mig in i vad detta är och vad det eventuellt kan innebära för individen.
Som du säger Marianne så har dina vänner blivit hjälpta av diagnos och behandling och det är det viktigaste.
Du säger också att varje människa är unik och jag håller fullständigt med! Därför tror jag också att varje människa har rätt att bli mött för den den är med bokstavskombination och/eller ”ryggsäck”.
I klassrummet som är mitt arbetsforum så är det viktigt att möta alla i rummet med ömesidig erkänsla, det vill säga ”att jag ser dig” som individ med rättigheter,integritet och en separat identitet. Under alla dessa år så har jag också erfarit vikten av att vara tydlig både med kroppsspråk och ord. När jag frågar elever med bokstavskombinationer som jag haft så har de beskrivit vikten av detta på ett bra sätt för mig och de har därmed blivit ”mina” hjälpredor genom att de bekräftat vad som varit bra/mindre bra.
Återigen en vers av en sång som Benny Andersson har skrivit texten till:

Se mig för här är jag
låt mig få komma nära
till era hjärtan så som den jag är
den jag försöker vara
ge mig min morgondag
min enda önskan nu och här
älska mig för den jag är

Det gäller nog för oss alla oavsett tillhörighet:))))

Kommentera

