Fairymary's Weblog

En riktig karl

Posted on: september 7, 2009

Så här i älgjaktstider kan man (dvs. jag) reflektera över vad en riktig karl är. Många ”riktiga karlar” sittter just nu på sina pass i älgskogen. En av mina tekniskt begåvade facebookvänner har redan lagt upp en bild på hur det ser ut när solen går upp från hans utsiktsplats. Ser lite kyligt ut så jag hoppas att han har en termos med varm choklad med sig. Eller kaffe. Själv skulle jag definitivt ha varm choklad.

Så vad kännetecknar ”en riktig karl”? Jag och en av mina ”andliga bröder” hade ett intressant samtal om detta i bilen häromveckan. Upprinnelsen till samtalet var att jag undrade över det fenomen att män så ofta flyttar direkt från en kärlekspartner till nästa, utan mellanliggande period i egen bostad. Min bror hade själv gjort så. Så varför?

Hans svar:

1. Det är bekvämt. 2. Man vill ha någon att dela sina tankar och känslor med.

Hmmmm…..ny insikt hos mig. Jag har en massa väninnor att dela känslor och tankar med. Många män har inte många andra män att dela känslor och tankar med. Min bror har många kompisar men med dom GÖR han saker, med dom pratar han inte om känslor…det vore att visa svaghet, dvs. ”omanligt”…

Hmmm….jag vet att två av kamraterna dött senaste åren…vad talar ni då om?

Jo, under en kort stund på begravningen kommer vi varann lite nära, sen är det ”business as usual”…..

Min bror menar att detta ”macho-mönster” inte går att påverka nämnvärt.

Jag som är obotlig optimist är övertygad om att det inte bara är möjligt, det bör till och med påverkas….och vi  som är medvetna om att detta bara är ett mönster har ett ansvar att bidra till förändring. För inte är det väl en naturlag?

För mig är en riktig karl någon som kan både skratta och gråta, tala om känslor och hur man bäst restaurerar mitt hus, vara mjuk och liten ibland och stor och stark ibland. Om han jagar älg eller hellre spelar gitarr betyder mindre.

Det gör inget om han är bättre än jag på att laga mat heller…..

Vad är en riktig karl för dig?

7 svar to "En riktig karl"

Vilket bra inlägg! En riktig karl kan skratta och gråta i teorin. Men i verkliga livet kan dom inte gråta. Så sorgligt egentligen.

En riktig karl har starka armar och stora händer. Han kan köra traktor och dra upp min bil om jag hamnat i diket. Bra karlar ska ha bra mat. Jag tror att man får dela på bördan i sitt lilla hushåll i skogen. Den som är bäst på en grej gör det. Enkelt egentligen – men tydligen det svåraste som finns att leva ihop.

Jag tror att vi måste kunna gråta lite var och en till man och kvinns. Tappa ansiktet för en stund. Och gråta floder och få ur allt som tynger. Vad härligt det skulle vara.

Tack Helena, jag rodnar av ditt beröm….

Jag har också upptäckt att karlar med traktor är en mycket stor tillgång!!!! Alldeles nödvändigt på landet.

Om det är något jag är stolt över här i världen så är det över att ha uppfostrat en son som faktiskt kan gråta. Eftersom gråt är en säkerhetsventil så behöver det inte bli så stort ”hallabalou” när det verkligen brister…

Håller med dig om att en riktig karl ska kunna gråta och dela känslor. Det kan min gitarrspelande man och även min son är full av känslor o kan dela dem i ord och även gråt.
Däremot verkar det svårt för karlar att hitta vänner som de kan prata med, såna växer ej på träd. Där verkar de behöva kvinnor. Det syns även på deras telefonkonversation. Man ringer ej bara för att prata utan man ska ha ett ärende

Tack för att du läser och kommenterar på min blogg Kristina!

Jag har haft glädjen att under en period arbeta med personlig utveckling i en liten grupp med 5-6 män och jag. Det var helt underbart, männen talade om sina personliga liv, sina tillkortakomanden, sina sorger och förluster, många förtvivlade tårar fälldes, många kramar delades…och också många skratt….

Det kändes ibland som ”himlen på jorden”……

Men visst håller jag med dig om att det inte är alltför vanligt. Män i allmänhet verkar ha mycket större behov av att ”hålla masken”.

Kanske får vi med våra söner vara med att fostra en generation där det blir mera legitimt att pojkar och män visar sin sorg lika öppet som vi kvinnor kan göra.

Kristina: En karl behöver inte ha vänner. Det är synd om män vid skilsmässor. Det är kvinnan som håller ihop bekantskapskretsen. Hon är som ett nav i ett hjul. Visst är det konstigt. Men det innebär ju att han står där ensam och kanske inte ens gråter i sin ensamhet när det skitit sig. Stackars män.

Mycket klokt och tankeväckande är sagt i inläggen ovan men vad är en riktig karl?
Jag tycker att det är en svår fråga men får jag tänka en stund så vill jag nog helst se det som att vi är människor, karl som kvinna, med allt vad det bär med sig. Att dela med sig av skratt,gråt,glädje,sorg,vardag occh helg ja allt som är livet.
Tänker på min pappa som 1951 var bland de första i det samhälle vi bodde som drog barnvagnen där min syster låg. Några vände sig om och skrattade….kanske var han en riktig karl då. Eller som min man när han var barnledig med våra barn och företaget rasade för det var inte vanligt då……glädjen i att han inte brydde sig ett dugg om vad andra sa eller tyckte om de val han gjorde.
Det finns en dikt skriven om detta ämne,har inte skrivit den själv men….

Mellanmjölk

Stor och stark
Hud som bark
Står på fast mark
Det är väl en riktig karl?

Ynklig och liten
Ruggad och sliten
Fast i skiten
Det är väl raka motsatsen?

Gör bort sig sällan
Lite mittemellan
Går inte i fällan
Det är väl typiskt svenskt?

@ Kristina 072252

Det vet du väl att alla karlar som är tillräckligt gamla för att ha fullgjort sin värnrätt, fått lära sig att telefonen är till för att utbyta information och meddelanden. Den är inte till för social samvaro, det blockerar bara telefonnätet och hindrar andra som har något väsentrligt på hjärtat att komma fram…. :-))

Kommentera

