Fairymary's Weblog

Nationaldag och Europa

Posted on: juni 6, 2009

Ulla fanbärare

Så här såg min väninna ut när hon var fanbärare vid firandet av Nationaldagen vid vår Hembygdsgård. För mig såg hon ut som en symbol för vad jag skulle vilja exportera från vårt Sverige till Europa så här dagen före EU-valet: vacker, välutbildad, medveten kvinna med fötterna och rötterna förankrade i en natur och en kultur där idog strävsamhet och självklar lojalitet med grannarna varit förutsättningar för överlevnad ….med modernt språkbruk skulle man kanske säga framgångsfaktorer istället….

Gudrun Schyman vill bli exporterad med sina höga klackar. Eftersom hon balanserar väl på dem har jag röstat på Fi och kryssat för hennes namn. Nyheten att Benny Andersson stöder Gudrun var EU-valkampanjens gladaste ….för mig…..

Vad vill du exportera till Europa?

9 svar to "Nationaldag och Europa"

fairymary,

Jag skulle vilja exportera ordet lagom.
Jag trodde det var unikt för Sverige och att betydelsen grundade sig i att när man förr jobbade i lag och skulle äta och dricka, skulle man inte ta för lite, för man fick bara en chans, heller inte för mycket för då skulle det inte räcka till alla. Man skulle helt enkelt ta så det räckte ”laget om”.

Detta såg jag just på Wikipedia att det är en myt.
Jag gillar ordet i just den betydelsen, så jag kommer glömma att jag kollade det🙂

Allemansrätten vill jag också exportera, jag tänker inte slå upp det utan hävdar att den är unik för Sverige.

Jag gillar också ordet lagom….oavsett ursprung….

Och allemansrätten….må vi bara vara varsamma om den så att den inte tas ifrån oss…..plocka upp skräp efter våra picnics och så….

Låt oss hoppas på att kärnfrågornas kärnfråga = nationalekonomin kommer upp i valrörelsen 2010💡

Sen kan Wi ju exportera vettig nationalekonomi både hit och dit…🙄

Visst är det fint med dräkter och flaggor. Roligt att vi vågar tycka om vårt land igen.
Jag tror inte Benny Andersson gav Gudrun pengar för att han gillar Fi. Han grjode det för att mota Olle i grind. Han ville att fler skulle ge röster till Fi så inte Piratpartier skulle få så många. Har du tänkt på det? Han har intressen att bevaka,

Jag måste vara fruktansvärt naiv.
Jag undrade givetvis varför han några dagar innan valet gav bort så mycket pengar och varför det blev just till Gudrun, men den tanken slog mig aldrig..

Jag är nog också naiv….och/men jag har gjort det till ett medvetet val att i första vändan tro människor på deras ord….

Så länge människor väntar på att Dom andra ska skapa Jordens medvetande, så skapas ingen allmän Jormedvetenhet och inga ekologiskt och psykologiskt rimliga Kulturer på Jordens långsiktigt hållbara villkor. Ni som surrar på denna blogg, verkar bräsa över allt, men får inget gjort, och det är naturligtvis avsikten!
Eller, vad säger Du, Josef Boberg, är inte Du rakt igenom en bluff?

Moralismen begriper noll och kämpar med väderkvarnar, eller hur. Josef Boberg. Du är stor när det gäller anspråk, men verkan är noll. Varför?

Människans förvandling till Kulturbärare och Jordens Överlevnad.
Skeendet är ogjort och Josef förstår ingenting, med flera.

Kommentera

