Fairymary's Weblog

Min vackra sommarstad

Posted on: maj 8, 2009

Grön eld

Grön eld

Jag är stolt över min vackra stad. Bland annat tycker jag att utsmyckningen av centrum är fin.

Igår gick jag förbi en av mina favoritstatyer, Grön eld. Den är gjord i glas…tretusen 9 mm tjocka glasskivor från Emmaboda glasverk. Konstnären heter Vicke Lindstrand. Omkring den fanns igår färska planteringar av gula tulpaner med gröna blad och gula penséer. Jag kunde inte låta bli att ta fram mobilkameran. Såg att järnvägsstationen som ligger bakom också är rätt fin. Här ska snart Botniabanan gå fram.

2 svar to "Min vackra sommarstad"

Antar att det är Umeå du menar? Hur som är det fint med stationshus. Tänk, vilka fina byggnader man ritade förr i tiden. Det är annat det än dom gråa betongklossar som växte fram i städerna. Undrar om det bara var för att det var billigt. Det kanske låg lite ideologi bakom också.

Ja det är Umeå …förstås….

Jag håller med dig om att stationshus ofta är vackra och väl bibehållna.

Ofta tänker jag också på vilken skillnad det är på gamla hus och halvmoderna fantasilösa…vårt torg är ett exempel på där man på 60-talet slog upp fyrkantiga lådor för att hysa de stora varuhusen

Det går att bygga rätt vackert även nu…..

Kommentera

