Fairymary's Weblog

Demokrati i sönderfall?

Posted on: april 14, 2009

Jag hör i radions nyhetsrapportering att två tredjedelar av svenskarna inte är intresserade av valet till EU-parlamentet. 48 % tänker rösta…..

Detta var en av farhågorna hos många av oss inför vår anslutning till EU….att makten skulle komma så långt ifrån oss så att vi inte skulle känna att vi kunde påverka.

Jag läser på om EU-parlamentet och ser att det har tre funktioner: att lagstifta EU-rätt, att besluta om EU:s budget och att kontrollera kommissionen. Det verkar vara rätt betydelsefulla områden.

Hur kommer det sig att vi inte bryr oss om vilka vi skickar dit? …till höga löner, ansvarsfulla positioner, fortsatt pendlande mellan Bryssel och Strasbourg.

Är det för att det inte pågår någon valkampanj av särskilt medialt intresse? Är det en medveten maktstrategi att inte informera oss om vilka som kandiderar och vilka agendor de har? I så fall av vem? De enda två jag känner till som kandiderar är Gudrun Schyman och Anna Maria Corazza Bildt. De tycks föra var sin personliga valkampanj. Ja det förstås, Anna Maria verkar ha stöd av maken.

Våra förfäder och förmödrar som kämpade för rösträtten….jag skakar på huvudet tillsammans med er….


75 svar to "Demokrati i sönderfall?"

Jag jobbade på nej-sidan 1994. Det är jag glad för. Det var många som inte var intresserade av inhemsk politik då så det är nog inte så konstigt att folk inte känner till EU-valet. Jag tror nog att det är meningen dessutom. Vi är bara subjekt som man kan dra skatt från till all idiotisk byråkrati som finns där nere.

”Skyll inte på mej, jag röstade nej” brukar jag säga….var inte alls aktiv men lyssnade på argumenten och tänkte till 1994. Mitt huvudargument för att rösta emot att vi anslöt oss var att vi kommit långt i Sverige vad gällde föräldraförsäkring, abortlag, jämställdhet …och att resten av Europa skulle bli en bromskloss för fortsatt utveckling.

Nu när vi är med i EU tycker jag att det är vår skyldighet att påverka så gott det går.

Hörde på Studio ett idag argumenten att det är ingen skillnad på höger och vänster i Eu-parlamentet, att moderaterna och socialdemokraterna ändå röstar likadant i de flesta frågor. Jag tänker att det finns politiska frågor som inte ligger i höger-vänster-polariteten…och fr.a. att det är angeläget att de som röstas in är engagerade, kunniga och besjälade av att göra ett gott arbete..

Försöker vi inte påverka kan vi inte heller gnälla tycker jag…..

Det är Kapten Konkurs som styr och vi är hans/hennes omedvetna verktyg. Vi sägs vara kultur varelser men har tappat förmågan att skapa kulturer på Jordens villkor. MVH.

Vällkommen till min blogg Roland!

När jag läser din kommentar tänker jag på ett uttalande som Dag Wallin …konstnär verksam i Nordingrå… gjorde i radion en gång för många år sedan: ”Moder Jord kan när som helst skaka sina löss ur pälsen”

Det fastnade hos mig…jag vet inte riktigt varför….kanske för att så länge hon inte har skakat loss oss helt så har vi en chans att bättra oss…

Vi är rätt små inför Moder Natur…

fairmary, Tack för gensvaret, får jag använda det t.ex på BSs blogg?
Jag tror att Vi måste skapa ett Helhetsspråk. Du har förstått mig!
MVH Sov sött.

fairymari, God natt.

Godmorgon Roland! Självklart får du använda det på vilken blogg du vill! Ge mig gärna adressen dit!

En bra idé med ett Helhetsspråk! Jag är gärna med och skapar….

Jag röstade för EU när det begav sig. Idag vet jag bättre – och har full förståelse för att den odemokratiska EU-organisationen ej är särskilt intressant att rösta in folk i. Måhända är kandidaterna till de här knegen de enda som ej själva inser att EU – i sin rådande form ” är en åt hållet ”helt hopplös organisation” = ENBART ”lekstuga = dagis” för välavlönade politiker, tyvärr tyvärr…😥

Josef!

Jag kan inte förstå att EU blir bättre för att vi medborgare struntar i att engagera oss!

Vi har de ledare vi kollektivt förtjänar…..tror jag…

”… Vi har de ledare vi kollektivt förtjänar…”

Jo – det har Du ju åt hållet helt rätt i – och vad säger det om oss av vanligt folk = fler än 90 % av medborgarna❓

Rösta in Gudrun Schyman, alla, så att det blir lite drag under galoscherna!

Josef!

Jag har svårt att göra mig till tolk för fler än 90 % av medborgarna men jag kan ju alltid gissa utifrån mig själv och mina erfarenheter….vi vill inte ta vuxet ansvar för våra val utan överlämnar det till ” mamma och pappa” och så gnäller vi när dom inte gör det bra för oss….

Ja Lena, jag tänker också rösta på Gudrun!

Allt styrs uppifrån. Men det är ju bra att folk har tron kvar. Jag är cynisk och har sett igenom det hela. Och det är inte så kul.

Helena, så länge vi tror att vi inte kan påverka kan vi inte heller det…

Om du vore cynisk i den mening jag lägger i ordet skulle du inte blogga och skriva på Newsmill…

Illusionsfri….kan det ordet passa???

Uppmuntrad av att inte alla faller för dreven. Jag misstänker varifrån de kommer. De kommer från den anpassade människan. Det jag tycker är tråkigt är, att vi aldrig verkar kunna åstadkomma något alternativ. Men om reklamen kostar på våra hjälplösa hjärnor 55 miljarder kronor per år, så måste vi väl ha förståelse för varandras preferenser. Vi behöver tre klot till. Ta det lungt, hela jorden går inte under. Jag är påskverkad till förståelse. Trevlig helg.

Trevlig helg själv Roland. Jag har just hittat vårens första blåsippor…dom kan ingen ta ifrån mig….

God Helg Fairymary. Kvinnan med sina blåsippor är en ……… och en brygga till framtiden.

Jag tror ointresset beror på bristande kunskap om vilka som kandiderar och deras ställningstagande i olika frågor.
Jag tror också att många vet för lite om vilka viktiga frågor det ska beslutas om i nära framtid.

Så känner jag det i alla fall och försöker leta, men, mycket är ju hemligt där nere.

Jag är gärna med och skapar…, då är du lika galen som jag är.
Jag har tagit mig vatten över huvudet och nu har även du blivit blöt i håret, även om du nog var något fuktig tidigare. Rädda världen, är en bra fråga, när man är rädd själv.
Men som vattendropparna i havet, kan vi hålla varandra uppe.

mrmhalland!

Jag håller med om att bristen på information är klart störande för att inte säga stötande.

Jag har redan valt min kandidat och det är för att jag delar Gudrun Schymans ideologi i mångt och mycket …och tror på hennes politiska begåvning.

Jag gör det måhända enkelt för mig….men jag känner inte till någon bättre kandidat och att avstå från att rösta vore att ge upp…

Roland!

Jag var nog klart ”blöt i håret” innan…för mig har begreppet ”den heliga galenskapen” en positiv innebörd.

En association jag fick när jag läste ditt förslag om att skapa ett ”helhetsspråk” var bibelcitatet ”i begynnelsen var Ordet”….

Det betyder för mig att det att skapa ett språk kan vara en bra början… och jag tror att vi alla måste börja med oss själva ….

Jag tror inte på att rädda världen om man inte först kan rädda sig själv undan inre splittring….och det är klart att man är rädd….annars vore man inte modig…..

Du sa inget om dropparna i havet. Vad tror Du att jag har för uppfattning om dig?

Jag blev för snabb på tangenterna! Nu läser jag vad Du skrev!

Var det inte meningen att jag skulle läsa vad du skrev?

Om havet och dropparna….så vet jag att havet består av droppar…och jag håller helt med om att vi kan hjälpa varandra att hålla varandra uppe.

Vad du har för uppfattning om mig har jag inte den blekaste aning om….förstås….

Om dig tycker jag, som du inte har den blekaste aning, om.
God natt.

Tanken var inte att hoppa häck utan att ta en i sänder. Därför.
Sov vidare.

Jag tror inte på att rädda världen om man inte först kan rädda sig själv undan inre splittring.
Kan detta vara en ledstång?

En dag gick jag på ett universitet, dagen därpå sökte jag upp Rektorn, jag visade honom, två böcker skrivna av två författare som såg jorden som en helhet, det hade ej avsedd verkan.

Att göra mig och dig ansvarig för framtiden. Om någon viftar med en vimpel och flinar, jag har tänkt leka tredje världskriget, då blir det vår mogenhetsexsamen som ger oss kraft att avstyra detta.

Roland!

Min mogenhetsexamen kallar jag den dag när jag har fått ihop mina inre motstridiga röster till EN stark och tydlig….

Freden börjar i mitt hjärta…lär vara ett gammalt kinesiskt visdomsord.

Jag tror inte att det är mitt uppdrag att rädda hela världen:

”endast en sak kan du göra, en annan människa väl”, skriver Stig Dagerman i en av mina favoritdikter…..

f: ”Min mogenhetsexamen kallar jag den dag när jag har fått ihop mina inre motstridiga röster till EN stark och tydlig….”
R: ”Den dag Du är påve eller jordens president kan Du kosta på dig sådana extravaganser.” Jorden är inte EN, numer mer motstridig än tidigare. Ta väl hand om dina motstridiga inpulser.
R: ”Det är Kapten Konkurs som styr och vi är hans/hennes omedvetna verktyg.” En sådan insikt kan ta några livstider att hantera. Under tiden tänker jag leva också! Jag var avig, men nu är jag RÄTT motstridig!

Med mycken sympati!

Roland!

Gud bevare mig för att bli påve eller president….

Är du är medveten om att du är ett omedvetet verktyg….är inte det en paradox….??

För mig är det helt OK med paradoxer…insikt vinner man ibland när man kan omfatta en paradox…..

Sympati och nyfikenhet tillbaka!

Du förstod nog. Men som Petter, skulle säga. POÄNG!

Jag har talat till dig, som man talar till ett litet barn, hjälp mig.

Nu känner jag mig som jag gjorde i min ungdom då danskavaljeren ”ställde mig” artigt och stelt tillbaka efter att jag i oförstånd talat om att jag läste medicin….

Jag vill vara med och leka trots mitt yrke. Det har gett mig en massa spännande erfarenheter ….men jag har mycket mer att lära av livet….

fairymary, jag kan nu Väl, endast säga får jag lov!

Jo men visst, gärna….logdans på Baggböle….eller var?

Baggböle eller Täfteå, som jag föredrar. fairymary får välja.
Ersboda Folkets Hus, är inte heller så dumt.
Att det seriösa fått vila en stund, är inte heller så dumt.

”Den heliga galenskapen” Seriös demokrati? Platsar det jag skrev för något år sedan? -Tänk om meningen skulle vara att bekräfta varandra på ett småskaligt sätt, som skulle likna demokrati i stället för att underordna oss storföretagens villkor och låtsas vara demokrater. Tänk om vi skulle skapa samhällen på jordens villkor och på framtidens villkor. När jag träffar Dig, så är Du styrd av kommersiella krafter. Det är inte du och jag som i demokratisk anda styr världen. När jag genomskådat dig och säger till dig att du är en bluff så vill du slå ihjäl mig. Jag förstår dig.
Det har hänt att jag i min egen bastu har punkterat människor. En ropade rakt ut UuUuUuUUuu. Det handlade om klimatet. Sådana ska man ha som grannar.
En KULTUR, kan det vara att bejaka fotosyntes och kretslopp och samarbeta med varandra på jordens, villkor, inte låta den ekonomiska, giriga kaosliknande globala utvecklingen expandera fortare än det mycket långsammare växande ansvariga förnuftet.
Kapitalismen, kommersialismen, liberalismen styrs ej av förnuftet utan av en besinningslös, maktlös undergivenhet under kaotiska krafter. Nu kan heller inte allt skyllas på ismerna. Kyrkan och den enskilde ej att förglömma.

Det har tidigare funnits Kulturer på vår Jord. Vårt nuvarande kulturbegrepp är reklamstyrt! Pyrt!

Godmorgon Roland! Var skrev du för ett år sedan, var kan jag läsa?

Jag fick i min hand för en tid sedan en bok i min hand av Peter Barnes, Capitalism 3.0. Den handlar om hur vi kan vidareutveckla nuvarande system för att ta in omsorg om våra gemensamma tillgångar i form av luft, jord och vatten….storskaligt och inte minst småskaligt …boken är lite svår för mig, har försökt intressera några vänner för att få till stånd en studiecirkel omkring den med målsättning att klura ut vad jag som liten medborgare kan göra på min plätt på jorden…jag tycker inte att det är så kul att bara gnälla utan att göra själv vad jag kan….men vill helst göra tillsammans med andra….

Gärna Täfteålogen…bara det blir lite varmare…..

Samhället, ja hela den västerländska kulturen, är statt i upplösning och förfall. Den så kallade demokratin, dvs. pöbelväldet, är bara ett uttryck för detta. Att massan inte gitter intressera sig för pseudohändelser som de allmänna valen skulle kuna tolkas som ett tecken på att man åtminstone tröttnat på hyckleriet – men så är det naturligtvis inte. Man vänder ryggen åt det politiska spektaklet – men slår sig ned i TV-soffan.

Kurt!

När jag läser vad du skriver grips jag av en intensiv önskan att göra något konstruktivt, låt vara mycket litet….men ändå konstruktivt….

Fairymary,
Det är kanske lite billigt att utnyttja det här utrymmet till reklam – men på min blogg samlas just nu människor som insett behovet av konstruktiv handling. Tonen där är ibland ganska skarp – men tankarna som föds är desto vitalare.

Gott mod. Avanti!

Hej mairymary! Jag har tidigare skrivit en del inlägg av varierande kvalitet och med varierande framgång på BSs blogg och på Klotet. Nu har jag tagit en paus, och tänker över vilka man ej ska bråka med. Några exempel utöver vad jag skrev kan jag bipacka.

BNP och Ingen tyst vår men…
Naturligtvis ska vi behålla BNP-begreppet. Men vi ska inse att det innehåller vår ovettiga liksom vår vettiga verksamhet. Matematiker och ekonomer kan hålla på länge för att skapa bättre begrepp.
Jag tror mer på att som paraply skapa ett globalt medvetande och under dess beskydd skapa Kulturer som ser Solen som sin Gud, Fotosyntesen som livets skapare, Kretsloppen som de tidigare nämndas sätt att samverka. Vår mission bli då att dyrka solen, upprätthålla kretsloppen, vara glada och vänliga! Varje människa blir då inför solen ansvarig för sina handlingar. Den biltillverkare finns då knappast som inte befinns skyldig till rost- och oljemissbruk. Kylskåpstillverkare med korta perspektiv får sina löner och bonusar infrysta i köldfack. Samhällsbyggarna får sina certifikat indragna. Doktorshattar och betongmeriter, avtages respektive fråntages. Så småningom ses solen gå upp över den ekosofiska horisonten. Människan vaknar, ser sin delaktighet och börjar samvara och fåglarna hörs sjunga och vi kan utan skuldkännslor njuta av fåglarnas sång.
Försök själv

Ann L-H Glöm inte att du är en Jordgumma.
Snart behövs tre Klot till, om dina göranden och utlåtanden tillåts att bli riktgivande.
Men ingen ska komma här och tala om för dig, hur du ska leva eller predika. Du är individualist och reaktionär och lever i samklang med, kanske inte Jorden, men i alla fall, med den rådande världsordningen!
Roland

Vem ska bli rikast på klimatet? Miljömupparna hetsar varandra. Samtidigt lever de på skattemedel. Lekstugan blåser vanligt folk i Sverige, Kina och USA. Det hade varit billigare att skicka dom till Las Vegas med miljarder i fickorna.
Urban Persson

Urban. Verkligheten finns också
Innuiterna ser isar smälta och sin kultur hotas.
Man förstår en hel del där, den eviga tjälen smälter och många hus blir obeboeliga, vägar blir ofarbara och oljeledningar måste stöttas och repareras.
I Anderna bli regnen vanligare och vanligare under vinterhalvåret. Is- och snötäckena minskar och i floderna flyter mindre och mindre vatten under odlingsperioden. I Santiago, Chiles huvudstad är människor oroliga för att vattenbrist kommer att bli ett allt vanligare problem. Frekvensen av bränder ökar i Australien och Spanien. Malaria sprider sig p.g.a. stigande temperaturer. Skogskövlingen ökar, stora mängder matgjord spolas ut i haven, öknarna blir större och större. Jordens gröna täcke minskar, kolkretsloppet bromsas upp, fotosyntesen minskar, men våren kommer tidigare, nästan varje år. En Urban insändare, kan idag säga: ”Mig fattas något!”
Urban krya på dig, Roland Lidén

Vad var klokt och mindre klokt?
Mairymary, har du någon synpunkt.

Roland!

Ja jag har förstås synpunkter ….det är svårt att värdera vad som verkligen orsakar klimatförändringarna….men det är väl SOL-klart att vi förorenat Moder Jord mer än anständigt, att ”vi” tycks sticka huvudet i sanden vad gäller många överlevnadsfrågor…jag menar att vi har mycket att lära av kulturfolken vad gäller att planera för generationer framåt i de stora besluten.

Det är lätt att gripas av vanmakt….vad ska jag lilla myra kunna bidra med när de som har makt över de stora besluten verkar så väldigt lite intresserade egentligen över de viktigaste frågorna…när de stora ”elefanterna” inte ens kan komma överens om att hålla konferens om att motverka rasism utan att bete sig som barn på sandlådenivå….

Hur gör du för att hålla hjälplösheten stången?

fairmary!
”Alltför många går från förnekelse till förtvivlan utan att stanna på vägen däremellan. Utan att inse att det faktiskt går att göra något.”
– Al Gore

-En annan säger: Jag är 27 år, från Sundsvall och har jobbat som tv-journalist sedan 2002. Nu senast som programledare för SVT:s miljöserie 2020. Där fokuserade vi just på lösningarna och därför känns det helt rätt att fortsätta i den riktningen på klimatsajten, Ställ om.

Lunkens blogg är också hälsosam, där man sätter parentes runt dystopierna, ej förnekelse, utan koncetrerar sig på lösningarna.
En psykolog, visade att vårt psyke är som en skål, fyller vi den med för mycket elände, så rinner sinnet över och det är inte bra.
På Klotet, som finns på vebben, hörde jag nyss bl.a. en kvinna från Uppsala som gått med i en internationell rörelse för att skapa lokala samhällen. Hur gör jag?
Jag har sänkt energiförbrukningen på mitt hus till 8000 kWh/år. Jag skriver inlägg på olika bloggar, för att om de blir vuxna, (och blir värda en kommentar) skriva i några tidningar. Tänker på att Kina strävar efter att bli Världsledande när det gäller elbilar och på att Obama håller på att anlägga en kollonilott utanför Vita Huset.
Att skriva ett sådant här brev hjälper också en del.

Rolalnd!

Jag ska nog göra ännu ett seriöst försök att få till stånd min tänkta studiecirkel med mål att göra något lokalt…..

Tack för att du muntrar upp mig lite. Jag är egentligen optimist…men ibland faller jag i misströstans träsk….

Kurt Wered!

Såg inte din nya kommentar förrän nu. Jag ska kasta mig över till din blogg igen och läsa den noga. Men först ska jag sy nya gardiner!

Tack för att du också håller hoppets låga levande!

Hej Fairymary!

Vi vill inte ta vuxet ansvar för våra val utan överlämnar det till ”mamma och pappa” och så gnäller vi när dom inte gör det bra för oss….
Vi tycks sticka huvudet i sanden vad gäller många överlevnadsfrågor…jag menar att vi har mycket att lära av kulturfolken vad gäller att planera för generationer framåt.

Byar på jordens villkor.
Jag vet att det är förbjudet enligt EU, Regeringen och Den Heliga Marknaden. Elbilen som man laddar från sin solpanel och som ger ström till nätet under en del av året, den lokala föreningen som bygger 0-energihus, snöskottnings-föreningen som skottar snö, utan att ta in anbud från Spanien. Det gemensamma dubbelväggiga lågenergiväxthuset som ger grönsaker nästan året runt och som inte tillåter konkurens från länder som USA och Sverige som överkonsumerar och konkurensdödar byar som lever på Jordens och framtidens villkor. Mycket mer finns, men så länge människorna inte vill samarbeta med naturen och varandra, så löns det int å säj nå mer.
Roland L,
2009-04-24 19:30

Om du går in på Carl Bildts blogg kan du få EU info/reklam skickad per mail och fördela ut sen vidare.

Tack Elina….budskapet vidarebefordras härmed …..

Det var onödigt lågt att härmed vidarebefodra reklam utvald av Carl Bildt som förespråkade Irakkriget och som fortfarande förespråkar splitterbomber. Carl var väldigt för, länken västeråt till Bush, som ofta försökte provocera Iran till att göra något oövertänkt för att få anledning till att starta ett tredje världskrig.
Sedan har han, Carl, pratat om svenska kronor som skvalpvaluta.
Han vill att vi till döds ska vara med i girighetens ekonomi. Att han sedan väldigt aggresivt, gick ut och pratade om ubåtar utan att ha torrt på fötterna, är ju i linje med hans arroganta översittarhållning. Pöbelväldet, tycker Du att det är att bra ord?
Har jag hamnat i dåligt sällskap? Din vän.

Bra Roland!

För mig är det demokrati …..där alla får göra sin röst hörd.

Sen är det upp till var och en av oss att göra sitt vuxna val!!!

Vem ska du rösta på till EU-parlamentet?

Själv ska jag rösta på Gudrun Schyman. Mitt huvudargument är att hon hon förstått kvinnors situation och är beredd att föra vår talan på ett begåvat sätt.

Kvinnors makt över världens öden uttrycks väl i det gamla talesättet
“det är den hand som gungar vaggan som formar världen”

I första hand önskar jag att vi kvinnor blir medvetna om det och tar vårt ansvar för det….fullt ut….

Fair Mary!
Hade inte väntat ett mig ett positivt svar, men också bestämt, så jag fick lite att grunna över. Det kan väl inte vara så, att jag har förutfattade uppfattningar om somliga. Gudrun blir heller inte svaret skyldig. Henne såg jag i ett humorprogram, där många drev med henne. När Hon sedan fick rätt till replik så sablade hon likt en sårad tigrinna, ner hela svenska humoreliten. Dessa tecken ”lät jag bli”, så dem får man tänka sig.
Den enda jag inte tänker rösta på är tant Marit Pålsen, som vinglar från V till M, även om hon själv säger sig vara FPist.
Hon vinglar också iväg från ekologiskt småskaligt till marknadsmässigt storskaligt och nu sitter hon som vanligt inne med den enda sanningen. Jag antar att Du frågar om ungefär var jag står politiskt. På Söndagarna är jag närmast Ekosof. Som Pensionär kan jag ha två tre Söndagar i veckan.

fariymary: ””I första hand önskar jag att vi kvinnor blir medvetna om världens öden och tar vårt ansvar för det….fullt ut…””.

Inpass.
Elin Wägner om energi och konsumtionshets – för 83 år sedan!
Elin Wägner var långt före sin tid också när det gäller synen på energislöseri och konsumtionshets. I tidningen Tidevarvet (18 oktober 1924) skriver hon följande om användningen av fossila bränslen.

I en allt snabbare takt förbrukas de vilande krafter som sparats från tidigare, eldigare jordskeden. Allt mer glupska blir behoven… (-) endast sällan talas det om att spara på energin, man förutsätter som självfallet en ständigt stigande ökning av behoven. Är det nödvändigt att karusellen skall snurra så fort? Kunde inte karusellen snurra lika fort med mindre kraftförbrukning?

Och så ger hon ett exempel på hur ägare av en av världens största lampfabrikanter agerar:

Den lampa fabriken tillverkar är alldeles utmärkt, men den är ohjälpligt utbränd efter låt oss säga två år och måste gå i soporna. Det vill säga det var så till dess en fattig och klyftig uppfinnare fann en metod att förnya den utbrända delen av lampan med användande av dess dugliga delar.

Det var en så enkel metod, att han för hälften av det pris fabriken tog för en ny kunde leverera en fullt jämbördig återställd lampa. Att slänga bort de utbrända lamporna är alltså lika opraktiskt som att slå sönder servisen när man ätit… Men då sa fabriken nej. Lamporna är vårt patent, vi vill tillverka och sälja dyra lampor och vi tillåter inte, att ni ger våra kortlivade lampor ett praktiskt taget evigt liv. (-) Skulle vi ruinera vår egen rörelse, göra våra 100-tals arbetare brödlösa? Tvärtom, vi ämnar förkorta våra lampors livslängd med 20 procent för att få snabbare omsättning.

Och så avslutar hon sin artikel:

Denna historia riktar in ljuset på en liten punkt av det stora slamrande, kraftförbrukande maskineriet, vid vilket vi alla är indragna, och åt vilket vi ger våra krafter.

Kunde inte låta bli. MVH/Roland

Tack Roland!

Jag förstår att jag borde ta fram Elin Wägners böcker igen!

Tack fairymary!
I kväll på bygdegården flöt jag med i gemenskapen. När någon pratade om barnbarnen by, så vågade jag bara säga att jag hoppas att vi tar oss dit på ett medvetet sätt. När ska man bara vara, och när och till vem och hur och i vilka fora ska man predika, om man ska? En annan bra fråga blir då, hur har det stressat mig att jag som ung läste många dystopier. Hur kan jag då på ett tryggt sätt lära ut något till någon? Några visdomsord har jag snappat upp.

Freden börjar i mitt hjärta…lär vara ett gammalt kinesiskt visdomsord.

Jag tror inte att det är mitt uppdrag att rädda hela världen:

Jag förstår att jag bör akta mig för att alltför ensidigt leva i vetenskapens och/eller böckernas värld! Ta mina råd teskedsvis!
Hui Neng ansåg att ett av de högsta värdena var att fungera i vardagslivet. Jag vet inte om du blir berikad, genom att jag skriver till dig, men jag fattar ett och annat genom vår dialog.
Lite Glad/Först i Maj

Du är mycket mer bildad än jag så jag ”lyssnar och lär”….

Håller med om det där med att fungera i vardagslivet. Det är ju rätt basalt ändå….

Jag är i alla fall, lite galnare än Du är!

Ingen gör kontrasten till världens galenskap uppenbar! Det är bara Du och Jag. Vi är framtidens Adam och Eva.
Om man tror, så kan här skapas arbete åt hela Jordens befolkning. Världskyrkans … CREDO… vi är Jordens barn, med globala medvetanden, som i handling skapar Jordens styrelse som med välvillig hand, på nytt ger Jordens framtid en chans genom att välsigna skapelse av Psykologiskt hällsosamma och Ekologiskt hållbara samhällen i EVIGHET AMEN.
I bland kan jag få sådana här infall. Men jag vill mycket hellre vara galen tillsammans med någon än ensam. Kan inte vi någon dag ta en skogspromenad tillsammans, lyssna på Rifernas sång och njuta av Blåsippornas fägring?
Jag finner glädje i sådana här utbrott!

Roland!

Jag håller med om att det är mycket roligare att vara galen tillsammans med någon annan än ensam….

Här är blåsipporna nästan utblommade….kanske kan vi promenera i liljekonvaljebackar framöver…..

men vilken sång vi ska lyssna till förstod jag inte????

Inte jag heller, detta med Rifernas sång har jag stulit från boken, Resan till Jorden, att Du blev lite impad, roar mig. Nu blev jag så där igen, att någon bryr sig? Rifernas sång är Jordens försök att med hjälp av oss bilda den kör som ger Jorden sjävförtroende att leva vidare. Med någon minuts betänketid, så blir det så här!

Jag läste för många år sedan en bok om valar. Jag minns inte så mycket av den mer än att valarna sjunger för att hålla ihop jorden….

Jag lyssnade för många år sedan på The Elefant Song, som sjöngs av en Australiensk sångare. En av raderna löd, vi have to work togedder man end beast.

Jag läste för många sekunder sedan, följande artikel.

Ingen utmaning är för stor för (S)
Dagens värld framstår lätt som omtumlande och svårbegriplig. Klimatkrisen inger domedagskänslor. Ökade temperaturer och smältande isar leder till förödande väder och mängder av döda. I finanskrisens spår tycks pengarna löpa amok.

Banker och politiker skyller på varandra, och ingen verkar förstå vad som händer. Samtidigt gör den nya svininfluensan oss smärtsamt medvetna om samhällets sårbarhet. Världens föränderlighet framstår nu med all sin kraft. Men världen har aldrig varit statisk. Den befinner sig i en ständig förändring. Även om det i vissa perioder syns tydligare än annars.

I en värld som denna är det viktigt för socialdemokratin att påminna sig om sina mest grundläggande värderingar. Det handlar om alla människors lika värde. Oavsett vem du är och var du bor har du rätt till frihet och glädje.
Det handlar om styrkan i solidariteten oss människor emellan. Om vårt gemensamma ansvar för oss själva, våra medmänniskor och vår planet. Och det handlar om omtanken om barnen. Om alla barns rätt till en härlig uppväxt.

I en värld som är föränderlig är det värdefullt – till och med avgörande – för oss socialdemokrater att ha en kompass inom oss som styr vår väg framåt. En kompass som navigerar utifrån våra grundläggande värderingar.

Har vi bara den kompassen klarar vi vilka oväder som helst. Och vilken terräng vi än möter. Likt Vasco da Gama tordes styra över haven med stjärnorna som kompass måste vi socialdemokrater våga ta oss an vilka utmaningar som helst.

Med hjälp av vår kompass: Alla människors lika värde, solidariteten och barnen.

Vi kan inte rädas förändringen. Den är en del av världens gång. Men också av socialdemokratins betraktelsesätt. Eftersom samhället ständigt förändras och orättvisorna alltid tar sig nya uttryck, vet vi att vår rörelse oupphörligen också måste vara i just rörelse.

Vi kan aldrig slå oss till ro. När ett hinder för människans frigörelse är överkommet finns det alltid ett nytt att ta tag i. 1900-talet visade det. När rösträtten och åttatimmarsarbetsdagen var vunna kom nya utmaningar. Vår uppgift blir därför att våga förändringen.

Också i tider då förändringen ter sig skräckinjagande måste socialdemokratin söka förändringen.

En alternativ sådan: Förbättringen. För socialdemokratins svar kan aldrig vara att försöka backa bandet. Istället måste vårt svar vara att blicka framåt, och att ibland byta spår. Men alltid med de grundläggande värderingarna som kompass. Likt stjärnorna inte bytte plats på himlavalvet och därmed kunde dirigera historiens upptäcktsresande, förändras inte alla människors obrottsligt lika värde, solidaritetens styrka och barnets skratt.

Så länge vi känner detta hittar vi vägen. Också i mörkret. Men för att klara det måste vi våga lita mer på våra grundläggande värderingar än på minnena av fornstora dar.

Laila Naraghi

(Själv ser jag ingen anledning att larma om förkylningen).
Ursprungligen så är jag en obildad arbetarpojke som hoppa(de)s att den besinniglösa tillväxtens samhälle, skulle övergå i ett grönare och kulturellare samhälle.
Så när jag såg inlägget ovan, tänkte jag på dig. Jag vill också våga och kunna predika, någon gång i veckan, för övrigt vill jag leva. Det ska vara ÖVRIGT.
Efter Vesuvius utbrott, så pyser det numera på ett hällsosammare sätt. Rifernas språk är igentligen, Jordens tankemusik som man ibland kan få kontakt med ock lyssna till. Identifikation med Jorden avrådes på det bestämdaste. Det var väl allt. MVH.

Du är mycket mer bildad än jag så jag “lyssnar och lär”….

Många tecken blev det””””””

Min inbillning har varit mycket stor.

Lasse Liten

Om munnen säger en sak och blygdläpparna en annan så blir det besvärligt.

Hej, jag läste din kommentar om mödomshinna/slidkrans och hamnade här.

Att det finns ett demokratiproblem är fullt klart, men skälen därtill är fler än enbart att folk är lata och medvetet förblir okunniga.
Ett par punkter jag skulle vilja tillfoga:

* Media struntar i valet och EU-arbetet.
Visst, det dyker upp artiklar här och där med fånigheter som bananers böjning och att ett eller annat land vägrat godkänna förslaget till EUs nya författning men generellt får vi veta mer om USAs göranden och låtanden än den union vi själva är med i.

Politikerna själva.
Om det inte spelar någon roll om du röstar höger eller vänster för att samma politik bedrivs oavsett vilka som sitter vid makten, varför bry sig om att rösta alls?

För att ta ett aktuellt exempel väljer jag fildelningen, där samtliga partier sade sig vara emot att ”kriminalisera en hel generation” för att citera vår nuvarande statsminister.
Istället antogs en lag som ger privata intressenter större befogenheter än polisen har (ett straffvärde på minst två års fängelse krävs för att de ska få ut samma uppgifter som i den svenska versionen av IPRED-1).

Ett äldre exempel gäller fastighetsskatten som inte alls avskaffades, utan bara bytte namn (precis som OMS blev MOMS) och betalningsmottagare (kommunen istället för staten).

Till sist har svenska politiker en obehaglig förmåga att skylla på EU när de inför något de vet inte kommer att tas emot med glada miner hos befolkningen, antingen genom att överdriva EUs krav, eller helt enkelt grundlöst påstå att ”EU har beslutat”.

Som följd av detta är åtminstone mitt förtroende för riksdagspartierna i det närmaste helt förbrukat. Gudrun Shyman är därför ett bättre alternativ, trots att hon varit ledare för ett sådant parti. Även Sverigedemokraterna är i min mening ett bättre val än något av riksdagspartierna tills motsatsen bevisats.
(Att jag sedan uppfattar deras politiska agenda som milt sagt förvirrad och oförenlig med mina egna åsikter är en annan sak)

Ett tredje alternativ är Piratpartiet.
(som kuriosa kan nämnas att dessa havets fasor under 1500- till början av 1800-talet var de första med ett fungerande demokratiskt styre: besättningen valde själva både kapten (stridsledare) och kvartersmästare som bestämde över skeppet övrig tid, dessa kunde även avsättas genom att två tredjedelar av besättningen så önskade. Vidare antogs skeppets regler på liknande vis)
Låt oss backa ett par år till när Tomas Bodström var justitieminister. Han lyckades i EU driva igenom trafikdatalagringsdirektivet, vilket innebar att alla operatörer ålades att spara vem som ringt vem, när och hur länge ska sparas i minst sex månader. Samma sak gäller för SMS, MMS etc.

Sedan vi bytte regering har det tillkommit både FRA-lagen, IPRED-1, användningen av bevakningskameror har mångfaldigats… kort sagt är vi på väg mot ett övervakningssamhälle utan tidigare motstycke.
”Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta” påstås det.
Jag hävdar att ”rent mjöl behöver inte siktas, särskilt inte godtyckligt vid upprepade tillfällen”. Det riktigt bekymmersamma är om den som siktar inte har rent mjöl i påsen, eller ens mjöl.
Detta inträffade i Ryssland 1917, när Lenin kuppade bort de folkvalda kommunerna, det hände i Tyskland 1933, det hände i Argentina, Grekland och Jugoslavien.

Det värsta är att all denna övervakning inte ens gör gatorna tryggare. Englands huvudstad London har världens mest filmade befolkning. Likväl har brottsstatistiken inte ändrats särskilt mycket i relation till andra länders som inte har kameror i alla gatukorsningar.

Dessa frågor är en av huvudpunkterna i piratpartiets program, och den i särklass viktigaste.
Vidare vill de ändra upphovs/patenträtten (leta efter BreOn/Kalles Brepåare och Håkan Lantz så inser ni varför dagens patentsystem inte fungerar) och släppa icke kommersiell kopiering fri, men även dessa frågor av underordnad betydelse drivs bäst på EU-nivå.

Intressanta kommentarer med både blygdläppar och slidkrans….vad månde komma härnäst?

Skämt åsido:

Tack Patrik för intressanta …och synnerligen tänkvärda…. synpunkter på EU och demokratin.

Kan någon förklara för mig varför media är så ointresserade?

Jag är inte bloggarmaterial.
Det intresserar mig inte helt enkelt, utan jag finner utbytet med kommenterande betydligt mer givande.
(Att jag dessutom ständigt stöter på nya intressanta personer och idéer genom att hoppa runt gör inte saken sämre).

För att svara på din fråga ser jag två alternativ.
Det ena är att media tycker det är för krångligt att rapportera om saker som bäst sköts av experter (tjänstemän och politiker) som har tid att sätta sig in i alla mer eller mindre komplicerade frågeställningar, det andra är att eftersom intresset tycks vara så litet är det inte värt att ödsla spaltutrymme/sändningstid, varpå intresset avtar ytterligare eftersom folk flest inte får höra något om det, varefter media minskar bevakningen ännu mer i en nedåtgående spiral.

Ett tredje, mer deprimerande alternativ är att folk är idioter, och om så är fallet torde inte journalister och redaktörer vara något undantag…

Patrik!

Detta din kommentar inspirerade mig till att skriva mitt inlägg om kvällspressen…opium för folket?

Jag tror egentligen att journalister är väldigt begåvade människor…det krävs jättehöga poäng för att komma in på journalisthögskolan…de journalister jag talar med ibland beskriver att de har så kort tid på sig att skriva sina artiklar….allt ska gå så rasande fort nu för tiden

Så var det i mitt jobb också….allt skulle gå så rasande fort…men om det går för fort får man inget väsentligt gjort…och man har förslösat mängder av tid på att träffa en massa människor …men ingen har egentligen blivit hjälpt i grunden …och själv kan man känna den trötthet som följer av att man inte känner riktig arbetstillfredsställelse …så tror jag att en av mekanismerna bakom utbrändhet går till…

Vad månde komma härnäst. Det är väl jag då?
I begynnelsen var fotosyntes och kretslopp och överallt strålade Moder/Fader sol. På många öar levde människarna i samklang med Jorden och nuet och framtiden, som var samma sak. Sedan gick allt åt helvete. Som straff har vi fått, marknadsekonomi, inbillad demokrati, 55 miljarder per år i reklampengar som uppfostrar oss, och som riktar sig till våra könsorgan.
Vår nuvarande civilisation grundar sig på våld och en besinningslöst snabb förbrukning av ändliga resurser.
Det är väldigt hög tid att vi samtalar om den globala medvetenhet, som kan bilda det paraply, som ger den jordmån, där nya ängar av kulturer kan växa fram. Tack för att jag får spela galen på din blogg! Detta är det mest häpnadsväckande i min värd, eller det tragiska, är att med hur mycket kundskap som helst, borde det ju vara en baggis att skapa samhällen som harmoniskt samarbetar med Jorden.
Vårt genetiska arv verkar vara åt helvete. Vissa tokstolor tänder till och med på Carl Bildt!

Roland, jag tycker inte att du verkar galen på min blogg…möjligen lite kreativt rasande….

Jag känner mig lätt vanmäktig inför världens galenskap….och det är lite läckert att läsa dina kommentarer ….de får mig att le och skratta och nicka instämmande ibland….

Pratade just med en väninna om hur mycket som har hänt vad gäller kvinnors position i samhället på hundra år….utan att kvinnor har tagit till våld för att hävda sina rättigheter….

Till exempel har kvinnor från att inte ha haft rösträtt för 100 år sedan nu tagit sig fram till att vara utrikesminister i USA ….tre kvinnor på raken….och i Sverige vår Anna Lind.

Är inte det lite hoppingivande?

Jo lite.

Tack M det behövde jag.

Rasande Roland

Kommentera

