Fairymary's Weblog

Vad handlar påsken om?

Posted on: april 9, 2009

Jag tror inte att jag hör riktigt rätt…jo då min väninna ringer och berättar att hon hört samma sak. I radions P1 säger en man alldeles tydligt att  påsken för oss är sorgens högtid.

Heliga Guds Moder….hur långt har vi kommit från vårt kristna kulturarv? Är jag alldeles uråldrig som minns….

När jag var barn gick min mamma klädd i svart klänning på långfredag. Vi barn fick inte skratta eller leka, inte gå och hälsa på någon och inte heller fick andra barn komma till oss. Det var årets längsta dag.

Sen lättade det lite på påskafton…vi barn fick våra påskägg och vi fick måla på hönsägg som först tvättats rena…hönsen som värpt dem var garanterat frigående….

…och på påskdagen bröt glädjen ut i kyrkan: graven är tom, Jesus är uppstånden. Miraklet har skett ….Jesus har besegrat själva döden…..

Altarskåpet i min barndoms kyrka var tillslutet under fastan (det är mycket vackert även med dörrarna stängda) och under långfredag. Till påskdagens högmässa har det öppnats upp till hela sin gyllene glans. Glada psalmer sjöngs:

”Vad ljus över griften, han lever, o fröjd! Fullkomnad är Skriften, o salighets fröjd”,

”Han lever! O min ande känn din Herre och din gud igen”…..

För att göra radions P1 rättvisa… man hade inte riktigt glömt påskens glädje. Programmet  handlade om påsk-skrattet, en ännu mer bortglömd tradition. Jag citerar från en länk jag hittar när jag googlar på påskskratt:

Risus Paschalis …inslag av skämt och humor. Under detta »påskskratt», som firades på påsksöndagen, berättade prästen roliga anekdoter i sin predikan, ämnade att locka till skratt. Att just locka och uppmuntra till skratt hade två funktioner. Dels firade man att fastan var över, dels blev man genom skämtet och skrattet påminda om Kristi seger över döden och helvetet. Den bakomliggande teologiska tesen var att när Fadern uppväcker Sonen från de döda, är detta ett spratt gentemot djävulen.

OK då…. långfredagens till synes oändliga sorg ….och/men påskmorgonens outsägliga glädje!

Som livet!

PS. Jag glömde tala om varför min mamma gick klädd i svart på långfredagen. Det är kanske inte alla som vet varför vi ”firar” långfredag…den dagen är det meningen att vi ska minnas att nasaréen Jesuavrättades som en brottsling…med en romersk avrättningsmetod, korsfästelse….enligt den kristna traditionen för att vi vanliga dödliga ofullkomliga människor skulle kunna få våra synder förlåtna…enligt Jonas Gardells nya bok …som jag ännu inte läst men hört en del om …för att han var en bråkmakare.

För mig är det stora med påsken uppståndelsen…det tycks mig som om en del kristna har glömt bort den….

8 svar to "Vad handlar påsken om?"

Allt under ”Guds beskydd”….ursäkta att jag uttrycker mig så men ibland kan man undra.
Min mamma klädde sig aldrig i svart men när vi var hos min farmor visste vi vad som gällde.Sitta tyst och stilla, inte skratta eller leka och framförallt ”veta vår plats”.
Tack och lov har detta ändrats och för mig är påsken glädjens tid:) Mycket på grund av mitt fantastiska arbete som lärare…vi pysslar, målar, klär ut oss och bara umgås.
Så otroligt viktigt för oss alla att bara få vara där vi befinner oss och arbetet med barn är en källa till villkorslös glädje.
Glad påsk och jag bara måste få återge en 7 åring ”Om man inte får några barn så förvandlas ju stan till en öken”

När jag var barn var det tråkigt på långfredagen. Man fick inte göra någonting. Men det är ändrat nu gudskelov.

För mig betyder påsken ingenting. Hönsen börjar värpa när ljuset kom om våren. Härligt! Jag tror på gudinnan och inte på Gud och hans ende son. Bara sagor!

Helena!

Det är väl ingen slump att påsken är placerad där den är i årstidscykeln…livets seger över döden…solens seger över vinterkyla och vårens ankomst…och äggen som symbol för det eviga kretsloppet….

Jag har haft stora svårigheter med den manliga triaden: fader, son och helig ande….så läste jag Anita Goldmans bok: Våra bibliska mödrar och förstod plötsligt varför Jesus måste vara man i ett historiskt perspektiv….jag såg det som att han behövdes som en motvikt mot den oerhört dominerande Gudinnan som härskade i tvåflodslandet före judendom, kristendom och islam

För mig har gud inget kön…har svårigheter med ordet gud också…jag kan raljera om gudar och gudinnor numera…jag tror att tillvarons innersta är höljt i mystik och det är upp till var och en av oss om vi är intresserade av Mysteriet och om vi är beredda att bli berörda av det….

Däremot tycker jag att vi gör våld på oss om vi glömmer vårt kulturarv…det är mycket vi inte förstår i tillvaron om vi bara förnekar det…

Jag är tacksam att kyrkan i vårt land har mist sin makt över de flesta av oss i alla fall….och jag skulle önska att påvens och den katolska kyrkans maktposition i fattiga länder skulle minska…och där tror jag på kvinnorna….där är vi ju helt överens…

Jag håller med dig om vad du skrev tidigare…det skulle vara roligt att gå en vårpromenad med dig och tala om ”ditt och datt”….

Tack Mary, för att du upplyser de fåkunniga om bakgrunden till varför vi firar påsk.
Jag håller med dig om att våra stora högtider är viktiga även för de icke troende. De är en del av vårt kulturarv; en del av vad som format oss och vårt samhälle, på gott och ont.

Den dag då jul, påsk, pingst eller de andra stora högtiderna reducerats till att vara en ”röd dag i almanackan” vilken som helst och bara är en orsak till att äta lite godare, dricka lite mera och träffa släkt och vänner, har vi alla, även de som inte tror, förlorat något.

Hej .Roligt att du besökt min sida. Om du läser lite nogare så skriver jag om homosexuella handlingar. Jag skriver inte om människan själv .Gud skapade mannen och kvinnan till att vara och leva i ett äktenskap och det är inget för man och man eller kvinna och kvinna. Jag dömer inte men det är min skyldighet och den kristnes att berätta det som står i Guds ord och vad som är sanning. Jag tror oxå att det står även i din bibel om vad äktenskapet handlar om att det är mellan man och kvinna och ingenting annat.
Det är inte vår sak att dömma men det är vår skyldighet och berätta om vad Gud säger…Amen Mvh Mirre

Mirre, tack för att du tittade in hos mig. Jag har svarat dig på din sida…tror inte att du och jag ska debattera teologi …vi står för långt ifrån varandra för att det skulle vara meningsfullt.

Nej, inte ska vi glömma vårt kulturarv. Jag firar påsk på mitt sätt. Och kan mycket väl förstå hur härligt det måste ha varit med desa helger på 1800-talet då folk arbetade och slet i den grå vardagen. Härliga avbrott med lite extra förplägnad o s v….

Men det här med påskkäringar är ju bara för mycket. Som om det finns häxor! Nej, det finns bara vidskepelse och kvinnofötryck! Må Påvens makt falla!

Helena!

För mig är påskkäringen= häxan, den visa kvinnan….
Önskar ibland att jag vore en…..

http://www.hexkonst.com/?gclid=CJWG2Z-f7JkCFcIWzAodaCUiQw

Kommentera

