Fairymary's Weblog

Stoppa världen….jag vill kliva av

Posted on: mars 17, 2009

Nu är det dags att dra i nödbromsen. I senaste nyhetssändningen idag hörde jag att grisar skållats levande på ett antal slakterier tillhöriga Scan. Personalen hade missat att avliva dem!!!!

VD:n försvarar sig med att man drivit upp takten så att slaktarna blir alltför stressade. Inget nämndes om hur man tänkte tackla detta….

Tack, jag har fått nog! Jag bojkottar Scan från och med idag. Jag är en droppe i ett konsumenthav ….och havet består av droppar

10 svar to "Stoppa världen….jag vill kliva av"

Hmmm… – FairyMary – har du reflekterat över ”VD:n försvarar sig med att man drivit upp takten så att slaktarna blir alltför stressade. Inget nämndes om hur man tänkte tackla detta….”

Grisar i all ära – men hur många humana MedMänniskor tror Du ”avlivas” varje dag (eller i vart fall plågsamt och under flera år lider av sitt arbete…) – p g a helt orimliga arbetsförhållanden❓

Hälften av jordens nuvarande befolkning❓

Det är givetvis helt oacceptabelt.
Vad jag förstod har det skett av misstag, inte som ett led i att producera snabbare tack och lov.
Frågan man ställer sig är ju : Är man på rätt jobb om man som slaktare inte ser skillnad på en levande eller död gris innan man skållar den ?

Josef!

Det är på något sätt så oerhört ”naket” när grisar far illa.

Jag är uppvuxen på landet och minns mormors gemytliga glada gris som var så sällskaplig, rund och go´. Dessutom finns det stora genetiska likheter mellan människor och grisar.

Det verkliga skälet till att jag reagerar så känslomässigt starkt på grymheten mot grisar vet jag inte…..

Visst finns det också människor som far oerhört illa…. både barn och vuxna ….pga utsatthet i förhållande till dem som har pengar och makt…det är bara svårt att omfatta alla med sina medkänsla alla dagar på året…

…apropå grisarna så kan jag också känna med den personal som för sin försörjning måste höra levande grisar jämra sig i skållningsbadet….

mrmhalland! jag förstår slakteriarbete numera som att det är en masshantering….grisar föses in i bedövningshissar…som inte var dimensionerade för den mängd grisar man föste in….

Jag har numera svårt att ta in information om saker jag inte kan göra något åt. Jag vill gärna känna att jag kan påverka ….om än bara genom att använda min makt som konsument….

Må så vara att du är en droppe i konsumenthavet men engagemanget är viktigt. Respekten för människor och djur är något som enligt min mening bör vara för evigt och som en röd tråd genomsyra våra liv.
Kan en dikt som jag tycker beskriver en del av detta:
Om en droppe vatten var en kram,
skulle jag ge dej havet.
Om ett moln var en puss,
skulle jag ge dej himlen.
Och om kärlek var värme,
skulle jag ge dej solen.

Tack Ingela för din vackra dikt. Den får mig att le!

Fairy har aldeles rätt, det är något speciellt med grisar…
Jag har haft djur av olika slag, djur som jag slaktat själv eller varit med då någon annan gjort det. (Det var på den tiden det var tillåtet med hemslakt i liten skala.) Jag har hjälpt till att slakta andras grisar men jag har aldrig haft någon gris själv!
Varför? Jo grisen har inte bara stora genetiska och anatomiska likheter med människan, den beter sig också ofta som en människa, eller åtminstone som en hund och den är klok som en pudel!

Jag hade i min ungdom bekanta som hade en gris om året. Det var en stor förmån att få ”umgås” med dessa grisar från det de var kultingar till dess de blev sylta; grisar som levde fritt på gården, lekte med barn och hundar, kom in i köket och tiggde mat (de var rumsrena inomhus) och som uppträdde och behandlades som en del av familjen.
Jag fick då en mycket stor respekt för grisen som en intelligent och social varelse och jag har den största förståelse för att familjen ”rymde hemifrån” då det på höstkanten blev dags för slakt.
Den slakten kan inte liknas vid den storindustriella slakten det skrivs om idag. Ena sekunden levde grisen i sin invanda miljö och i nästa var den garanterat död.
Nåväl, för att göra en lång historia lite kortare. Jag äter gärna fläsk även om jag känner till nackdelarna med dagens industriella uppfödning och slakt, men jag skulle aldrig kunna ha en egen gris hemma på gården för att sen stoppa i frysen. Det har gått bra med får, höns, kalkoner och Gud vet vad; men grisar? Nej!

Josef:

”Ät nu upp din mat, tänk på barnen i afrika som svälter.”

Hälften av jordens befolkning i all ära, men vad har det med grisslakt att göra? I förlängningen hänger förstås allting ihop, men att jämföra eländigheter har aldrig hjälpt någon. Att man utövar sin konsumentmakt när det kommer till griskött hindrar inte att man köper rättvisemärkt. Den ena empatin utesluter inte den andra.

”…Likheten mellan grisar och människor = Homo Sapiens som djurarter ligger i att båda arterna är glest behårade.

Skillnaden mellan grisar och människosläktet är – att svin = grisar är dominerat NaturLiktVisa = lever dominerat Intelligent inom ramen för de boxar som människorna ger dem att leva uti – och att människosläktet kollektivt sett är åt hållet dominerat intellektuella = lever höggradigt 0-Intelligenta inom ramen för vad den bolliga jorden Terra bjuder på, tyvärr tyvärr…😥

Så – kollektivt sett så har människosläktet sannolikast en hel del att lära av sina griskultingar avseende NaturLiktVist = Intelligent leverne i kött troligast…💡

Intellektual-Ism är motsatsen till Intelligens – i Josefs mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall.” – slut citat härifrån.

Hannibal!

Välkommen till min blogg!

Jag håller verkligen med om att den ena empatin inte utesluter den andra. Vill man känna empati för Sveriges ”gammelskogar” kan man gå in på

http://www.ettklickforskogen.se

och gratis stödja gamla skogars bevarande

Lite långt från det aktuella temat men jag vill gärna puffa lite för den och du gav mig chansen….

Grisar som är så lika människan. Jag har nästan slutat äta griskött – ska visst inte vara bra för min blodgrupp. Grisar är kloka. Dom vet när dom blir kränkta. Har haft flera stycker så jag vet.

Kommentera

