Fairymary's Weblog

Människa trots allt

Posted on: mars 17, 2009

Aftonbladet hade en obehaglig rubrik på första sidan idag. Man kommer inte undan, tidningarna ligger i blickfältet när man står i kassakön. ”Odjuret” står det med stora bokstäver över hela första sidan. Det är Josef Fritzl i Österrike som avses.

Det var lite märkligt att möta den tidningssidan i väntan på att få betala min middagsmat. Jag hade bara några timmar tidigare läst om att det funnits många undringar omkring familjen Fritzl …från bagaren som sålde mycket bröd och från reskamraterna på thailandssemestern som undrade varför Fritzl köpte kläder i barnstorlek till sin fru….(varför ställde dom inte en enkel fråga?) …och jag hade överraskats av en ömhetskänsla för en familjefar som måste ha haft ett fasligt bestyr att ordna mat och kläder till en familj som ”inte fanns”…. kan ni föreställa er omsorgsbördan???? Jag kunde det för ett ögonblick och plötsligt trädde en människa fram….

Bilden av människan hade också fått sin näring av ett inslag i gårdagens Aktuellt då en av de terapeuter jag respekterar högt….en kvinna som i många år arbetat med terapi med män dömda för sexuella övergrepp på barn…beskrev hur ”man gör en förövare” och talat om upprepade kränkningar mot ett känsligt barn…

Jag känner från min egen uppväxt ….och senare återblickar på den ….det fenomen som psykoanalytikern Alice Miller kallat ”den svarta pedagogiken” i sin bok ”I begynnelsen var uppfostran”. Kanske är det därför jag …om än blott för ett kort ögonblick….kunde identifiera mig med Fritzl.

Den svarta pedagogiken bygger på kroppsaga, tystnad, stänga in i mörka rum, rädsla, ensamhet, skam. Kan ni föreställa er skammen som gömmer sig bakom den blå pärmen han håller framför ansiktet?

Jag kan inte riktigt men eftersom jag tränat mig i empati kan jag ana…..

För att undvika missförstånd här: ingen svart uppfostran i världen ger någon människa rätt att förgripa sig på en annan på något som helst sätt. Jag har ingen önskan att på något sätt försvara de handlingar Fritzl gjort sig skyldig till.

Men jag skulle önska att vi kunde se att han är en människa trots allt. Jag tror inte att det är bra för oss att kollektivt utse honom till ett odjur.  Jag är rätt säker på att det inte  tjänar vår egen mänskliga växt och mognad.

8 svar to "Människa trots allt"

fairymary,

Rent logiskt förstår jag vad du säger och kan också, i alla fall delvis, hålla med.
Rent kroppsligt är jag inte mogen att vara så storsint ännu.
Jag inser naturligtvis att det ligger svåra och djupa tragedier bakom detta illdåd, men kan inte känna empati med honom ännu.
Kanske är det samhället jag inte känner empati med ?
Borde detta inte uppdagats ?
Gjordes det, men det var för jobbigt att ta tag i ?
Visste man, men hade inga resurser ?
Hade man dragit ned på psykiatrin där liksom här ? Var det orsaken ?

Jodå, visst kan jag tycka att det är synd om mannen just nu, kanske har han först nu kommit till insikt.
Det kan ju vara så ibland att när man väl slagit in på fel väg så upptäcker man ingen annan möjlighet än att löpa linan ut.

Men…naturligtvis måste han bort från samhället nu !

Tack för din kommentar mrmhalland! Var överraskad över min reaktion och lite tveksam till att lägga ut mitt nedskrivna inlägg ….men mina känslor blev så oväntat starka…och då känns det bra att få ord på och dela. Och mycket gott att få en kommentar

Att jag blev så överraskad av mina känslor beror på att jag arbetat professionellt med många offer för sexualiserat våld… medkänsla med offren är självklart min första ryggmärgsreflex …som väl för de flesta av oss….i det här fallet är det så ohyggligt det de varit med om så det finns inte ord …fantasin kan inte riktigt omfatta ohyggligheten….

Jag kände av någon anledning stor lättnad över rapporterna om det totala erkännandet igår …och förundrades över att pärmen var borta framför ansiktet. Jag vaknade med några diktrader av Karin Boye i huvudet

”den som tvingas ut i vildskog
reder sig ibland rätt väl
fågelfri var mången
vann sin egen själ”

Självklart ska han bort från samhället nu och självklart ska hans barn och barnbarn ha all tänkbar uppbackning.

Vad jag vill med mitt inlägg är nog…förutom att det är en slags ventil för mig att skriva av mig…önskan att vi alla funderar över vad det är i vår nära omgivning vi …medvetet eller omedvetet väljer att inte se …och därmed ger fritt spelrum för. Du var inne på en aspekt när du skrev om unga pojkars våldsbeteende….

PS. Förundras också över den kvinna han delade resten av huset med. Det är bra att media inte ”nagelfar” henne …och jag hoppas att hon får den professionella och mänskliga hjälp hon sannolikt är i stort behov av

En av mina vänner skrev en avhandling om mödrar till barn som fäder förgripit sig på. Omtumlande läsning ….

Förlåt Karin Boye, jag blandade ihop raderna. Kompenserar med att dela med mig av hela dikten:

Du ska tacka dina gudar,
om de tvingar dig att gå
där du inga fotspår
har att lita på.

Du ska tacka dina gudar,
om de gör all skam till din.
Du får söka tillflykt
lite längre in.

Det som hela världen dömer
reder sig ibland rätt väl.
Fågelfri var mången,
vann sin egen själ.

Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Du ska tacka dina gudar,
när de bryter bort ditt skal.
Verklighet och kärna
blir ditt enda val.

Jag är benägen att hålla med Mrmhalland i det han skriver ovan. Jag har så svårt att känna annat än avsky då jag tänker på vad han gjort.

Frågan är hur dottern hanterat det hela eller om hon, i den extremt sjuka situation hon befann sig i, drabbades av Stockholmssyndromet, kanske för att skydda sig själv. JAg har dock svårt att tro att hon någonsin kommer kunna komma över det trauma detta måste innebära henne och de barn hon delar tillsammans med sin far.

Givetvis måste svåra omständigheter och kanske övergrepp mot J Fritzl i tidig ålder innebära ett långsamt skapande av den ondska världen under det senaste året fått beslåda. Detta är ondska, i dess renaste form, oavsett om den varit oavsiktlig eller noggrannt planerad. Tyvärr talar mycket för att det varit planerat uti fingerspetsarna då hela huset var ombyggt till en slags fästning med flera låsta dörrar mellan källaren och där dottern och barnen befann sig.

Vad som dock är så fullkomligt obegripligt är det faktum att INGEN märkt något. Var har samhället så fullkomligt misslyckats om inte här???

Det är så fundamentalt obegripligt att det, under så många år, funnits en så sjuk människa som Joseph Fritzl, som så totalt lurat sin omvärld och dessutom under så lång tid. Ett bevis på samhällets behov av ”storebror ser dig” framträder mycket tydligt här och i egenskap av stark motståndare till detta så känner jag att min åsikt till viss del ändrats i och med det här…

Tack alnabone för att även du kommenterar.

Ja visst är det obegripliga mekanismer som är i spel …mina erfarenheter från mitt professionella liv har gett mig en del inblickar…men till syvende och sist går det inte att förstå hur man kan behandla sina egna barn på detta sätt…och ändå utåt ge sken av att vara en ”vanlig” människa. ”Nej men inte han…min granne…han är världens snällaste, djurvän och allt”….är repliker jag uppfångat om en man, vars dotter beskrev de mest vidriga övergrepp.

Min ”poäng”…det finns inga poäng i detta…men min tanke är att det är så lätt att placera ”ondskans ansikte” på en enda man …medan jag menar att vi alla behöver tankeställare…vad är det i min omgivning som jag inte vill se, vad är det som inte stämmer, vad är det jag känner olust inför….

En annan erfarenhet jag har är att kvinnor som genomlidit övergrepp som barn på något sätt hanterar sina liv rätt väl så länge de har barn som behöver dem. När barnen är självständiga kan oväntade, sena reaktioner komma, minnen och känslor pocka på att bli bearbetade. Jag tänker att det är naturens skyddande mekanismer som imponerar på mig gång på gång.

Vore spännande att höra mera hur du tänker om ”storebror ser dig” och din förändrade åsikt i den frågan….

”Storebror ser dig” kampanjen är väl det som kan samlas under begreppet ”övervakningssamhälle”. Allt du gör registreras, alla uttag i bankomat, alla köp med kreditkort, du loggas när du går in och ut från ditt jobb, när du loggar på din dator på nätet och framför allt.. vad du gör på nätet. Ännu så länge är detta en skyddad värld men i och med Ipred inhkräktar man nu på vad medelsvensson gör med sina datorvanor.

Givetvis ska vi inte uppmuntra folk till att begå brott men vi måste också inse att detta är en hel generation vi talar om. De gör det för att polaren och polarens polare gör det, inte för att uppsåtligt begå brott. Här kommer vårt lands unga inom kort drabbas av diverse anmälningar för att de utför de som de tror är lagligt men som deras föräldrar har för lite koll på. Plötsligt kan miljonskulder uppenbaras och förstöra för hela familjen och den intet ont anande fadern. Hur många av oss fädrer har 100%ig koll på vad våra unga gör eller laddar ner på internet?

Däremot, för att falla tillbaka på ämnet, så kan storebror principen tillämpas i fall som i just Fritzl-fallet. Här borde någon ha reagerat på att en människa försvunnit totalt ur systemet. Systemen borde designas så att de ifrågasätter ifall man inte hör något av en individ på till exempel ett år, kanske till och med ett halvår. Då borde släktingar kontaktas för att bekräfta att inget brott begåtts. Här kunde man ha nytta av den information som lagras för att kunna leta i historien och säkerställa att aktivitet finns och i de fall den saknas, starta en utredning!

Javisst är han en människa trots allt. Han erkände allt till slut. Det gör honom mänsklig.

Kommentera

