Fairymary's Weblog

Fragment om kvinnoliv

Posted on: mars 9, 2009

Igår var det internationella kvinnodagen. Jag hade full sysselsättning med annat så mina tankar om det nyhetsflöde som kom i min väg på den ena eller andra sättet kommer på pränt först idag:

Genom köksradion hörde jag att man i något land ….min hjärna tog inte in vilket…..förmodligen för att jag inte förmår hålla mig klar i huvudet när omskärelse av små flickor kommer på tal…

men i alla fall…nu håller man på att gå över från faraonisk omskärelse till sunna- omskärelse …i alla fall i städerna. Utveckling går i små steg……

I vårt ombonade land Sverige har regeringens politik med skattelättnader, ändringar i trygghetssystemen etc. inneburit mer fördelar för männen än för kvinnorna i storleksordningen siffrorna 60/40. Källa riksdagens utredningstjänst. Utveckling går ibland två steg framåt och ett bakåt….jag vill i alla fall se det så….

Jag fick ögonen på ett gammalt tidningsurklipp: den 8:e mars för c:a 25 år sedan fick min väninnas mamma ur Carl XVI Gustafs hand ta emot guldmedalj för 30 års ”prickfri” mjölk. Under de åren hade hon bytt från handmjölkning till att mjölka med maskin. Ungefär 10 kor hade hon haft i sin ladugård. Kan någon föreställa sig vilket uthålligt, idogt, noggrant arbete det innebär? Två gånger om dagen.. dag ut och dag in… år ut och år in … vara så varsam om mjölken att den var perfekt….hon gjorde det definitivt inte för medaljens skull….den var hon föga imponerad av….

Små fragment om kvinnoliv! För den som vill få flera kan jag rekommendera den utställning på Historiska Muséet i Stockholm som heter ”Maria, drömmen om kvinnan

12 svar to "Fragment om kvinnoliv"

Kvinnans rätt i samhället… kommer vi någonsin se en värld där jämlikheten mellan könen är total? Där en ömsesidig respekt finns?

Utan kvinnor stannar världen… bildligt talat!🙂

En ömsesidig respekt hoppas jag redan finns i stor utsträckning, men, total jämlikhet ? Vill vi ha det ?
Vi är ju ändå män och kvinnor med vissa naturliga skillnader, som jag tycker vi ska uppskatta och inte motarbeta.

Absolut ska vi ju ha skillnader men jag syftade mer på jobbsituationen.:-)

Där det är jobbsituationer som lämpar sig lika mycket för kvvinnor som män så ska det finnas jämlikhet i lön efter prestation.

Jag var nog lite otydlig…sorry!🙂

För att vara lite trist pedagogisk….så finns det ett ord ”jämställdhet” som avser att kvinnor och män ska värderas lika…

Det är klart att det finns skillnader mellan män och kvinnor…biologiskt naturligtvis och troligen också inlärda rollbeteenden….”vive la difference”….

De motiverar inte att traditionella kvinnoyrken avlönas sämre än traditionella mansyrken….eller att löneutvecklingen inom t.ex. min kår ger män högre lön än lika kompetenta kvinnor….

Det motiverar inte heller att kvinnor gör större delen av det oavlönade hushållsarbetet. Sen må det förstås vara upp till varje enskilt par att att dela upp sysslorna efter personliga intressen och läggning….

Sverige har kommit långt ändå och det är jag glad och tacksam för….men än finns en del att göra….

Nu verkar vi alla vara överens🙂

Ja…det är ju så enkelt och ändå tycks det vara så svårt…..

Att dom får karva i flickors underliv är svårt att förstå. Det är ofattbart helt enkelt. Så har vi aldrig gjort här. Underligt med tanke på att här är det kallare. Dom karvar där nere i värmen… Inte undra på att en del dör.

Kvinnor och kor! I Afrika och Indien har man ingen framtid utan en ko. Men det har vi i västerlandet. Nu är det överskott på mjölk. Skulle vara roligt om världen kunde fördela bättre. Om inte alla vore så giriga och bara såg till sitt.

Helena!

Det är för mig fullständigt obegripligt hur någon någonsin kan ha kommit på denna perversa idé….att förstöra små flickors oskyldiga kroppar

Ännu mer obegripligt att traditionen hållits levande i flera tusen år.

Och ytterligare obegripligt att seden sägs hållas vid liv mycket tack vare gamla kvinnor….

Ja det är klart att vi kan fördela både det ena och det andra …om viljan funnes….eller hur…

Begreppsförvirring mellan jämställdhet och jämlikhet ?

I mitt livsperspektiv sett – så finns det ingenting mera orättvist än att alla har det lika bra – alternativt lika dåligt – därför att det finns ingen enda som har exakt samma behov som en annan – för att med Glädje oreserverat kunna Njuta av sitt innevarande liv i kött.

Att Wi sen av wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElit-Nissar/Selmor har inbillats till att tro någonting helt annat (= MainStreamet) – det är ju en helt annan sak, faktiskt…

Josef!

Ett slagord inom kvinnorörelsen på 70-talet var ”åt var och en efter dess behov”…

Jag tror att alla lyhörda föräldrar vet att det inte går att vara rättvis …i ordets mainstreamade betydelse för att låna ditt ord…..mellan barnen för att de har så olika behov för att de är i olika perioder av sina liv och så olika personligheter

Jag kommer ändå inte ifrån att kvinnor och män i allmänhet har olika förutsättningar….jag satt med en studentgrupp i samtal igår ….och kan bli rasande över hur svårt det är att få flickor att ta för sig av det gemensamma talutrymmet!!!!! Och hur ogenerat en del män brer ut sig…..

”…åt var och en efter vars och ens behov !” – är det enda som håller i ”alla väder” – om man så säger.

Detta är ju dessutom fullt ut möjligt att åstadkomma – och i vilket samhälle som – enär Allt Finns i ÖverFlöd !

Så… – va faen väntar Wi på❓

Kommentera

