Fairymary's Weblog

Åt den som har skall varda givet…

Posted on: februari 21, 2009

Jag hörde en nyhet i radion i går som påminde mig om denna från bibeln hämtade fras. En farmakologisk epidemiolog har konstaterat att rika människor får dyrare medicin mot högt blodtryck än mindre bemedlade …

…i strid med allmänna rekommendationer om vilken substans som ska vara förstahandsval. All medicin subventioneras av skattemedel. Stora summor skulle ha kunnat sparas för att användas till den gemensamma sjukvården om man hade valt lika medicin för samma symtom till rik såväl som fattig.

Att det inte råder likhet inför lagen har jag förstått om än inte accepterat. Att det inte råder jämlikhet vad gäller val av läkemedel är en ”magstarkare” sanning att smälta…..

Nu är det inte riktigt säkert att den dyrare medicinen har  bättre effekt men ändå……

13 svar to "Åt den som har skall varda givet…"

Konstigt, jag trodde att man på apoteket regelmässigt bytte ut dyrare preparaten, oavsett vad som står på receptet, mot billigare med samma beståndsdelar och samma effekt om sådana finns.
Jag har då råkat ut för det vid några tillfällen, men det kanske skiljer sig från landsting till landsting.

tnsexton!

Om jag förstod rapporten rätt så handlade det om en annan dyrare substans.

Du har rätt vad gäller samma substans men med olika fabrikat. Då byter apoteket ut om man inte är beredd att själv betala mellanskillnaden.

Jag tycker det hela verkar konstigt.
Inte gör väl läkaren en ekonomisk förfrågan på patienten innan receptet skrivs ?

Ibland kan det ju vara så med statistik att det ”råkar” vara en majoritet från en viss grupp som dominerar.
Undrar om inte detta är just en sådan slump ?
Hoppas det i alla fall.

mrmhalland!

I en omsorgsfull ”anamnes”…ingår att ta reda på patientens sysselsättning och det är ingen hemlighet vilka yrken som är låglöne- respektive höglöneyrken. Dessutom finns det omisskännliga sociala markörer…..

Jag har inte granska studien i detalj men epidemiologer brukar röra sig med stora ”material”…..

Ja, det klart att olika yrken pekar åt olika håll i löneskalan.
Jag kan bara inte förstå syftet.
Jag har i min enfald trott att en läkare alltid skriver ut det preparat som anses vara det bästa för den aktuella åkomman.
Visserligen har jag hört talas om att läkare kan påverkas av läkemedelsföretagen, med vissa ”gentjänster”, men om det handlar om detta borde de ju skriva ut samma till alla.

Sen är det väl så att de ”bättre bemedlade” även är bättre inlästa på sin sjukdom eller sina symptom och vet vilka preparat som är bra, omskrivna och kända.
Sen står de på sig och kräver att läkaren ska skriva ut just det preparatet, även om det finns billigare alternativ.

Läkaren kan, vill inte eller har inte tid att ta diskussionen och det är vi skattebetalare som får stå för kalaset…

Jag har blivit av med ytterligare en illusion….

Vi lever in en värld av illusioner som vi blir av med, en efter en ju äldre och mer erfarna vi blir.
Då är det bättre att försöka leva i nuet och då det inte räcker, ta till hoppet…
Det kan ingen ta ifrån en!

”Jag har blivit av med ytterligare en illusion….”

FairyMary… – Jag har blivit av med massor av mina tidigare livsvariga illusioner under de senaste ca 10 åren – och enbart blivit lyckligare och gladare för var och en av dem som har försvunnit.

Så… – ”Jag har blivit av med ytterligare en illusion….” – skulle måhända kunna vara detsamma som att Du är lyckligare = gladare nu än tidigare, kanske…💡

Ifall det numera är så för Dig också – så kan den här boken kunna förmera Din glädje och lycka väsentligt ytterligare, tror jag…😉

Om varför – har Halland i Skåne (för närvarande) tänkt/skrivit mycket klokt och förnuftigt här – i mitt livsperspektiv sett i vart fall.

Hoppsan – min kommentar hamnade i Ditt spam-filter.😥

Bra Josef att du talar om så att jag kan lyfta fram dem….lärde mig just hur man gör det

Peter och Josef!

Det känns lite smärtsamt att bli av med sina illusioner men det är nog som ni säger att det är en process som i det långa loppet är livsbejakande….

Tyvärr är det ju så, har det ofta visat sig, att den som är rik har ofta råd att betala det ”där extra” som i regel innebär en bättre och säkrare behandling. En kille jag känner råkade ut för diskbråck för några år sedan och led väldigt av denna åkomma. Han fick då veta att han skulle få vänta ett och ett halvt år (minst) på operation…

Han tog kontakt med en klinik i Österrike som tog emot honom efter tre veckor, förvisso till ett självkostnadspris på 100.000 SEK. Har man dock svåra smärtor så kan 100.000 kr vara en billig summa för att slippa smärtan. Operation dag ett, sex dagars rehab och sedan hem… En månad senare kunde han i princip obehindrat utföra sitt arbete. Samma vård har vi i Sverige men vårdköerna är ett problem.

Medicinerna han fick i Österrike fungerade utmärkt men då hans läkare skrev ut samma typ av medicin och denna skulle hämtas ut på apotek så rekommenderade apoteket ett annat preparat. Då han använde detta så försvann effekten vilket ger en indikation på att apotekets billigare läkemedel inte alltid har samma effekt…

Kommentera

