Fairymary's Weblog

Vad gör ni om det händer nånting?

Posted on: februari 16, 2009

Jag gick en promenad igår med min dotter och min systerdotter. De bor i en annan stad än min och jag träffar dem alltför sällan…

 

Den ena av dem är polis. Vi kom att tala om att det förra året firades att det var 50 år sedan de första kvinnliga poliserna examinerades och gick ut i tjänst. Jag fick höra hur man firat det i den stad vi just vandrade omkring i. En lördag hade man t.ex. valt att ha kvinnor på alla poster i såväl inre som yttre tjänst och på alla befälspositioner. Man bjöd på tårta i centrala stan. Givetvis kom man då i samspråk med många människor. Någon hade svårt att tro att det verkligen ”bara” var kvinnor i tjänst hela dagen.

 

Någon sa: Vad gör ni om det händer något?

 

Femtio år är en kort tid…..

 

 

 

 

 

 

3 svar to "Vad gör ni om det händer nånting?"

Det är fantastiskt att vi i alla fall går framåt i utvecklingen. Vad som är skrämmande är dock att det så sent som för 30 år sedan var snudd på otänkbart med kvinnor i ledande befattningar även om det började se lite bättre ut. Även fast vi i dag ska leva i en ”upplyst värld” så är kvinnor fortfarande något av ”under-dogs” men nu ser det ändå ut att så sakteliga gå mot ljusare tider. Häftigt att man fick vara med om det ändå…

Du har ju så rätt alnabone !

>Häftigt att man fick vara med om det ändå…

Visst är det ?!
Har vi äntligen kommit till slutsatsen att ”en människa är en människa” ?
Jag hoppas det !

Kan vi snart räkna in andra ”raser”, ”religioner”, ”oliktänkande” också ?

Tack alnabone! Du öppnade faktiskt mina ögon för att det är häftigt att få vara med om detta. Ofta fastnar jag i frustrationen över att det går så långsamt ….och över alla hinder, inte minst de hinder vi kvinnor sätter upp för oss själva….

mrmhalland…..nu är vi tre som tycker att det är häftigt….och jag hoppas att vi sakta men säkert är på väg mot att kunna räkna in oss alla

En upplevelse i denna anda var när jag nyligen bevistade en föreställning med ”Glada Hudik”-teatern där ”utvecklingsstörda och normalstörda” spelade teater så jag skrattade och grät om vartannat…..

Kan varmt rekommenderas….

Kommentera

