Fairymary's Weblog

Om Reinfeldts potentiella förmåga att nedkalla välsignelse över oss

Posted on: februari 14, 2009

Jag kunde inte låta bli att fortsätta fundera över Else-Marie Lindgrens förslag om hur Reinfeldt skulle avsluta sina anföranden. Det är något i hennes uttalande som rör vid något inne i mig …..jag tror att det är att jag så innerligen gärna skulle vilja känna att våra politiker faktiskt vill just mig väl….

ja…faktiskt….så egoistisk är min känsla….och på den här bloggen har jag bestämt mig för att tillåta mig att vara självcentrerad….var annars får man lov att vara det?

Jag kan inte uppleva en sådan ärlig välvilja mot mig och oss andra medborgare när jag hör våra folkvalda tala…jo möjligen kan jag förnimma lite av det när jag lyssnar på Anders Borg…faktiskt om jag ska vara riktigt ärlig…..jag tror att det var när han så tydligt tog ställning för svenska folket mot bankdirektörerna som den känslan ”bröt igenom”…

Åter till Reinfeldt och vad han skulle kunna lära av Obama….jag skulle önska att han kunde locka fram en känsla i mig att jag är delaktig i något stort och att vi nog ska fixa det tillsammans ….så kan jag känna inför Obama

5 svar to "Om Reinfeldts potentiella förmåga att nedkalla välsignelse över oss"

Mycket bra skrivet och välformulerat. Jag tor dock att vi får vänta länge innan vi får en politiker som med amerikanska mått kan få oss att känna oss delaktiga. Många gånger känns det som att våra folkvalda kämpar hårdast för att få mer pengar i sin egen plånbok i stället för ”by the people, for the people”.

Därför tror jag inte att vi under min tid, får uppleva en svensk politker med en retorik jämförbar med Barack Obama´s…

Tack alnabone,

Ibland tänker jag ett folk har den ledare det förtjänar …och att vi svenskar i allmänhet är så oengagerade politiskt….många av oss …

(dit räknar jag mig själv fram till alldes nyligen)

….tror att det räcker med att lägga en röstsedel vart fjärde år…..

Detta är förstås ett uttalande som jag vill ska tas med en nypa salt…det amerikanska folket har just lämnat av en president som inte gjorde sitt folk någon som helst rättvisa….vill jag i alla fall tro….

fairymary,

Jag tror att våra politiker snart är tvungna att få oss att känna oss delaktiga i den politiska vardagen.
Vi bloggar och uttrycker våra åsikter.
Jag är övertygad om att korrespondensen mellan allmänhet och politiker har skjutit i höjden sedan e-mail blev ett möjligt sätt att kommunicera med politiker.
Vi påverkar faktiskt idag, inte bara genom att rösta vart fjärde år, också genom direkt och omedelbar kontakt.

Se bara vad som hände när folket gjorde uppror mot FRA-lagen.
Det blev ohållbart, politikerna var tvungna att revidera förslaget / lagen.

Sehr wertvolle Informationen! Empfehlen!

Kommentera

