Fairymary's Weblog

Goda tankar om Sveriges framtid

Posted on: februari 12, 2009

Någon har föreslagit att Reinfeldt skulle avsluta sina anföranden med ”Gud välsigne Sverige”.

Med all respekt för goda ritualer…..vi är lite fattiga på sådana i vårt sekulariserade, rationella samhälle ….men det skulle kännas väldigt främmande om Reinfeldt skulle säga något som det skulle synas och höras lång väg att han inte trodde på.

Mina morgontrötta tankar går till den romerske senatorn Cato den äldre som gått till historien för att han brukade avsluta sina tal i senaten med frasen: ”För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras”. Så skedde också efter ett antal år.

Hur vore det med: ”För övrigt anser jag att Sverige är ett fantastiskt land med en mängd härliga kreativa innevånare som kommer att ta oss till en ny blomstringsperiod, där alla, stora och små, unga och gamla, känner sig ha en självklar plats och där alla får ta del av det överflöd vi skapar…och vi delar självklart med oss till alla som behöver i andra länder.

Jag utlyser härmed en tävlan om en lämplig fras som Reinfeldt kunde avsluta sina framföranden med.

 Här är plats till exempel för alla våra KBT-terapeuter!

3 svar to "Goda tankar om Sveriges framtid"

Mary: Vilket bra inlägg! Det skulle bli en bra tävling i en kvällstidning. Tipsa dom! Tror jag intstämmer i ditt förslag. Det var bra och enande.

Mycket bra Fairymary !

Jag kommer nog med fler förslag, men det första som poppar upp är :

”Ditt och mitt välbefinnande är mitt och ditt ansvar, varhelst i världen vi bor och verkar”.

Tack för tipset Helena….eftersom jag av princip bojkottar kvällspressen så får det nog vara ändå…men om nån vill sno min idé så välkommen….

Jag gillar även ditt förslag mrmhalland! Klurigt sammanfattande…..

Kommentera

