Fairymary's Weblog

Om EU-parlamentet och människosyn

Posted on: januari 17, 2009

Har vi i en demokrati rätt att kräva att våra folkvalda ska ha högre moral än gemene man och kvinna? Frågan tumlar om inne i mig efter att jag hörde ett reportage i Studio Ett om att prostitutionen i Strasbourg ökar de veckor EU-parlamentet sammanträder där.

Detta program fick mig att reagera starkt…jag har i min yrkesutövning haft förmånen att komma i nära kontakt med några kvinnor som prostituerat sig. Jag föredrar att använda den formuleringen…för mig är de i första hand kvinnor….

De har haft det gemensamt att de i tidiga år varit utsatta för sexualiserat våld, ofta i nära relationer. Prostitutionen har inte alltid varit självvald; ibland har den varit påtvingad av någon, ibland har det varit ett inre tvång som styrt. Gemensamt har också varit ett självförakt. Ibland måste man rent av använda begreppet självhat för att beskriva digniteten av denna känsla.

Jag vet att det finns prostituerade kvinnor som säger sig vara nöjda med sitt yrkesval. Jag har inte personligen träffat någon av dem…bara hört TV-intervjuer.

Hur många av oss har sett filmen Lilja 4-ever utan att gripas i djupet av vår själ? Min association från Studio Ett –reportaget till den filmen kommer sig av att man i reportaget sa att antalet flickor från öststaterna, speciellt Bulgarien, ökade bland de prostituerade på Strasbourgs gator och torg dessa EU-veckor.

Hur många av dem som kom frivilligt framgick inte. ”I prostitutionens värld råder tystnadens lag” var en replik jag fångade.

Även polisen var tystlåten i ärendet…”känsligt ämne”…

Den svenska parlamentarikern Eva-Britt Svensson berättade att hon och andra nordiska representanter lämnat en skrivelse till talmannen med önskan att man skulle avsluta samarbete med hotell, som förmedlar kontakter med prostituerade. Talmannens reaktion på denna skrivelse blev….jag hörde och häpnade…..förlöjligande…

Så tillbaka till frågan om vi har rätt att kräva högre moral av våra folkvalda än av andra. Vi är i demokratins namn deras arbetsgivare, eller hur?

Jag går tillbaka till mig själv…inte för att göra mig till norm…utan för att jag är den enda vars åsikt jag kan ta ansvar för. Jag har på senare år lagt mina röstsedlar mera utifrån personer än utifrån parti. Jag kommer inte att ta på mitt ansvar att rösta fram någon till EU-parlamentet, som jag misstänker för att köpa sexuella tjänster. Det handlar inte bara om just det fenomenet. Det handlar för mig till syvende och sist om människosyn…kvinnosyn för all del….men också manssyn…

Det är val till EU-parlamentet den 7:e juni. Här finns tre svenskar som för min del är aktuella för omval.

11 svar to "Om EU-parlamentet och människosyn"

Det borde vara en självklarhet att våra folkvalda har bättre moral, men så är det ju inte. Och tyvärr många gånger kan man resonera om de kan tillåta sig att göra på ett visst sätt så varför ska VI göra rätt för oss..

Ojoj,,,,,,, vad mycke du skriver jag skulle aldrig klara och skriva så mycket jag är imponerad men du har en fin blogg, Allt bra idag?

Dom förlustar sig därner så det visslar om det. Det gör dom i Stockholm med. Det är bara vi som är så blåögda så vi inte tror det. Allt har spårat ut – EU består av en högavlönad elit. I och med inträdet fick vi en offantligt offentlig sektor till på den offentliga som vi redan hade. Tårta på tårta – och långnäsa på oss…

Jag håller med dig Antonia om att folkvaldas handel och vandel påverkar min vilja att göra rätt för mig…..varför ska mina med hårt arbete intjänade pengar via de folkvalda gå till besök på porrklubbar och kontakter med prostituerade? Jag kan se många bättre användningsområden……

Tack för komplimangen, bergbackaskaniner, jag skriver när jag måste ”skriva av mig” upprördhet eller andra starka känslor och då rinner bara orden till

Helena, för mig må dom förlusta sig…..det missunnar jag dom inte….men att utnyttja utsatta, fattiga kvinnors kroppar är för mig inte förlustelse …..det är jämförbart med slavhandel. Och det fördömer vi….eller hur?

fairymary,

Jag kanske låter lite hård nu, men jag tar risken.

Jag tror inte heller på ”den lyckliga horan”.
Jag hoppas dock att dessa kvinnor ser att de gör en viss samhällsnytta.
Det finns massor av äktenskap och samboskap där det fysiska har runnit ut i sanden.
Inte helt sällan är det mannen som inte får komma nära kvinnan, vilket ofta upplevs som frustrerande.
Kanske det omvända är lika vanligt ?

Hur som helst tycker jag det är mycket bättre att man i detta läge köper sex, än som så vanligt, våldtar sin fru/sambo.

Hur kan man då jämföra dessa scenarier ?
Det tror jag inte man kan om man inte har varit med om det.

Många kvinnor blir våldtagna i sitt eget hem.

Detta gör inte ”horan” lyckligare, men, det kanske belyser verkligheten ?

mrmhalland!

Jag uppskattar alltid dina kommentarer eftersom de känns så ärliga. En ärlig debatt gör oss alla lite klokare tror jag.

Ja, visst är det så att det finns relationer där det sexuella samlivet ”runnit ut i sanden”.

För mig är sexualiteten inte skild från kommunikationen i övrigt i en parrelation. Om mannen inte får komma nära kvinnan….eller vice versa…är det något allvarligt fel i relationen. Att våldta är förstås ytterligare ett sätt att sabotera det som en gång var…och åter kan bli ….ett kärleksförhållande.

Alla kärleksrelationer behöver vårdas. Vi växer, utvecklas, upplever olika saker som påverkar oss. Om vi inte håller dialogen levande, uppdaterar vår partner om vad vi tänker och känner så blir det ”gnissel i maskineriet”. Att i det läget köpa sex istället för att söka kontakt med partnern, ärligt fråga sig och partnern vad som har gått snett, ser jag som att smita från sitt vuxna ansvar.

Jag vet av naturliga skäl mer om kvinnor än om män. Många kvinnor tappar lusten för att de
1. inte känner sig bekräftade av sin partner
2. inte tycker att partnern tar tillräckligt mycket ansvar för hus och hem
3. upplever att partnern bara ”tar för sig” av den sexuella njutningen och glömmer att tillgodose sin partners behov

Så enkelt och så svårt är det……

PS. Om man inte själva klarar av att reda ut vad som gått snett så kan man uppsöka familjerådgivning. Det är billigare än att köpa sex.

fairymary,

Nu skrev jag inte detta av egna erfarenheter🙂
Jag tycker att det är viktigt att belysa ”nyttan” med prostitutionen, inte BARA baksidan, som naturligtvis är omfattande för de kvinnor som lever i detta.

mrmhalland igen!

Oavsett vems erfarenheter du gör dig till tals för kan jag aldrig gå med på att det är OK med prostitution.

Den är… förutom de argument jag redan framfört….en av de yttersta konsekvenserna av ojämliheten mellan könen. Det är i huvudsak män som har råd att köpa sig ”kärlek”….det är i huvudsak män som i internationella sammanhang lurar unga fattiga kvinnor att de ska få anständiga arbeten utomlands och sedan låter dem leva som sex-slavar.

fairymary,

Jag försvarar inte detta fenomen, jag försöker bara belysa dess existens.
Jag har ofta frågan ”varför” på min egen blogg, så jag gjorde ett försök att svara på din outtalade fråga ”varför” här.

Det som har uppenbarats de senaste åren med ”sex-slavar” måste naturligtvis bekämpas med alla tillgängliga medel.
Jag tror dessvärre detta har funnits i alla år, men blivit mer uppmärksammat i samband den fria rörligheten i Europa.

[…] Hur kommer det sig att vi inte bryr oss om vilka vi skickar dit? …till höga löner, ansvarsfulla positioner, fortsatt pendlande mellan Bryssel och Strasbourg. […]

Kommentera

