Fairymary's Weblog

Önskningar inför ett nytt år

Posted on: januari 1, 2009

Det klassiska inför övergångar är att önska fred på jorden, eller hur? Just nu är det kriget i Mellanöstern som bevakas av media på den plats i världen, där jag just nu befinner mig. Men det är dessvärre inte det enda kriget. Jag hatar…som väl de flesta andra…..att känna mig hjälplös inför en situation. Så då tänker jag: vad kan jag göra för att bidra till denna önskade fred? Ett uttryck som jag bevarat i mitt minne… och som jag tror kommer från Kina ….lyder ”Freden börjar i mitt hjärta”…..det ger mig en föreställning om att jag kan göra något …..

Så vad gör jag och hur? Sluter fred med mina personliga ovänner? Jag har just inga ovänner direkt….men jag har nära relationer som …troligen pga ömsesidig svårbenämnd smärta …..inte är så öppna och kärleksfulla som jag skulle önska. Kan jag ta ett steg på vägen mot mera närhet? Ett enkelt SMS med önskan om ett Gott Nytt År? Jag har just accepterat ett erbjudande från Telia om gratis SMS under 30 dagar så jag kan utan att det kostar något skicka hur många SMS som helst….men vad det kostar är lite prestige….känner jag i det hjärta, där freden sägs börja…..Ska jag bjuda till, ta ett första steg mot ett varmare sätt att relatera??? I allra största enkelhet?

Ja varför inte? Vad har jag att förlora?

Det mest centrala i mitt hjärta är nog ända att sluta fred med mig själv. Det verkar i försone något egocentriskt….det känner jag tydligt när jag satt ner meningen på skärmen….vad är en inre fred med mig själv mot fred i Gaza? Inget oskyldigt barn dör inne i mig som det gör därnere…..eller gör det? Dödar jag inte mitt eget inre oskyldiga barn varje gång jag förnekar mina egna djupaste behov? Den bistra sanningen är att jag faktiskt gör det av och till….ibland rätt medvetet men oftast troligen omedvetet.

Just nu längtar jag efter en ”lekkamrat”…..att dela den allvarsamma lek som livet är med en man….ja, så banalt är ett av mina djupaste behov just nu….

I väntan på att prinsen dyker upp ska jag göra mig lite fin….det är för mig ett sätt att komma till freds mig med själv….

Vad betyder det för fred mellan palestinier och israeler? 

11 svar to "Önskningar inför ett nytt år"

Hej Fairymary,

Visst kan man skicka SMS och hoppas att någon ska bli glad över det, men jag inbillar mig att om freden ska börja i ditt hjärta så måste freden vila där.
Jag tror att det gamla ordspråket har sina poänger, men det förutsääter nog att det du ska ge med ditt hjärta är helt ärligt om det ska fungera, så, jag tror att din ”egoistiska” tanke är en förutsättning för framgång med de du håller av.

Jag tror också att ärlighet är det enda som fungerar….men det jag blir varse ibland är att jag har gamla ”låsningar”….som jag är den enda att lirka upp….

”Det mest centrala i mitt hjärta är nog ända att sluta fred med mig själv. Det verkar i försone något egocentriskt….det känner jag tydligt när jag satt ner meningen på skärmen….vad är en inre fred med mig själv mot fred i Gaza? Inget oskyldigt barn dör inne i mig som det gör därnere…..eller gör det? Dödar jag inte mitt eget inre oskyldiga barn varje gång jag förnekar mina egna djupaste behov? Den bistra sanningen är att jag faktiskt gör det av och till….ibland rätt medvetet men oftast troligen omedvetet.” – slut citat.

Mitt i prick ! – i mitt livsperspektiv sett i vart fall…

Ifall Wi vinner/hjälper HELA världen (= Makt- och missionärssyndromet !) – men på den ”kuppen” förlorar oss själva – vad/vem har Wi då vunnit/hjälpt egentligen❓

Tack Josef! Du är så generös med dina kommentarer!

Kände att jag lämnade ut mig så personligen….och då gör det så gott att få bekräftelse….

Gott Nytt 2009 till dig med mycket lust och kärlek!

Åh,,,vad fint du skriver, så vackert men ändå så lidelsefullt, och så skört,,,så fint och så själsligt.
Visst är det sant vartenda ord,,,visst är det så, att om man fönekar sina inersta djupaste behov så dör en liten bit inom en,,, jag tycker att det låter härligt ändå att du tänker på det, är medveten om det och att du vill/tänker göra något åt det,,,och vad beträffar en manlig vän och livskamrat tvivlar jag inte en sekund på att du kommer att finna🙂 Du är en enastående person, med skinn på näsan, och med ett ödmjukt sinne, en känsla för andra människor och en bestämdhet som ger trygghet och respekt.
Skulle jag vara karl hade jag redan tagit dig i mina armar omfamnat dig, kysst dig ömt på pannan och berättat för dig hur värdefull du är.
Jag gör detsamma nu som vän🙂
Du är en gränslös varelse🙂
Och jag önskar dig ett underbart 2009.

Kramar i massor

vindensmelodi!
Jag kramar dig tillbaka och tackar för alla vackra orden…
Och påminner om något jag tror att vi talade om: att livet är en spegel….det du ser hos mig skulle du inte se om du inte hade det i dig…

FariMary… – VET Du detta om Dig själv❓

FariMary… – VET Du detta om Dig själv ?

Stackars människor i Gaza. Det är ett getto. Orden har tagit slut tycker jag när man måste få uppleva detta i nådens år 2009.
Vi får hoppas att du hittar någon att leka med. Kärlek – kär lek!

Tittar in och säger Hej,,, vännen min🙂 Hoppas du har det gott.

Kraaaaaam

Kommentera

