Fairymary's Weblog

Skaffa mig hit och skaffa mig dit

Posted on: november 15, 2008

Nu sitter jag i min lantliga idyll igen ….och det är som om tankarna lättare tar form här än annorstädes….

I bilen på vägen hit hörde jag en nyhetssändning som handlade om Fritl, österrikaren som höll sin dotter fången i källarvåningen i sitt hus i 24 år och ”skaffade” 7 barn med henne……orden var nyhetsuppläsarens…..

….och då brast slutligen mina inre fördämningar inför detta talesätt: att ”skaffa barn”

 Vad då skaffa? Skafferi…..min mormor hade ett skafferi där man kunde gå in och hämta godbitar som hon hade lagat till. Kylskåp fanns inte på den tiden så där fanns också t.ex. ägg. Jag minns att barnramsan ”Lille Trille låg på hyllan, lille Trille ramla ned, Ingen man i detta land lille Trille hjälpa kan” utspelade sig i mormors skafferi…..

Nu håller vi på att glida från ämnet. Med makt och pengar kan man skaffa mycket…..även barn faktiskt i dessa dagar….

…..en annan av mina uppdämda förtrytelser handlar om de välbärgade homosexuella män som höll på att ”skaffa barn” med hjälp av en indisk sorrugat-mamma. Hon var så söt, mamman. De hade fått se henne genom ett fönster i någon slags dörr…..jag lyssnade i  min radio och hela min varelse ville ropa högt: vem tror vi att vi är? Ja jag säger vi….och menar ”vi” i västerlandet…jag är del i detta så länge jag är tyst…..

Jag har efter moget övervägande och en del personliga upplevelser accepterat att såväl homosexuella män som kvinnor kan bli väldigt goda föräldrar….men inte på det viset som dessa aningslösa (?) män i sin sannolika frustration inför relaterande med det andra könet ådagalade….

…….för mig handlar det om utnyttjande …..och vilken självbild får ett barn med sig ut i världen när dess fäder köpt det från dess moder. En handelsvara…..vilken som helst??

Jag vill stå upp för barns rätt att komma till världen i sin egen rätt….vad menar jag med det?…. undrar jag i samma ögonblick som orden tar gestalt på skärmen…..

Jo jag menar att barnet har rätt att komma till öppna famnar och öppna sinnen….till människor som förundrat …ja just det ….för- UNDRAT ser UNDRET …..som sker om och om igen….

Det är ju också någon slags under om en köpt mammas kropp förmår härbärgera ett barn som hon ska sälja….men för mig är det en mänsklig perversion jag blir vittne till…

Jag vet inte om Frizl själv skulle ha använt begreppet ”skaffa” om de barn han avlade….jag kan över huvud taget inte sätta mig in i hur en människa fungerar som kan använda sitt eget barn under så lång tid för att tillfredsställa lustar som jag inte heller kan föreställa mig….

Men jag tycker att vi som inte har det riktigt så svårt med vårt känsloliv ska vakta vår tunga och fundera över orden vi använder…..ord har en förunderlig makt över tanken och handlingen…….

2 svar to "Skaffa mig hit och skaffa mig dit"

Ja, jag håller med dig helt och fullt,,,många gånger tänker vi inte på ordens innebörd.

Kramar

Hmmm… – FairyMary – Mitt i prick avseende Ditt tänkta/skrivna sista stycke ovan: ”Men jag tycker att vi som inte har det riktigt så svårt med vårt känsloliv ska vakta vår tunga och fundera över orden vi använder…..ord har en förunderlig makt över tanken och handlingen…….”

Ett konkret exempel på ordets MAKT över wåra sinnen ❗

För ca 400 år sedan så stod det klart för mänskligheten on mass (för vilken gång i ordningen vill jag låta vara osagt) – att den bolliga jorden Terra snurrar (periferihastigheten är ca 1 666 km/tim) ett varv per dygn relativt den bolliga Solen.

Men lik förbannat så säger Wi fortfarande att Solen går upp och att Solen går ned – efter 400 års kunskap om någonting helt annat ❗

Resultatet av det blir ju att ingen enda ”ser/upplever” att om morgnarna snurrar platsen där Wi befinner oss mot Solen – och på eftermiddagarna snurrar samma plats ifrån Solen.

Inte ens SVT – med sin helt förljugna/lögnaktiga solfilm – har insett och tagit konsekvensen av den här 400-årade basala kunskapen – om hur det förhåller sig med Solen relativt jorden Terra ❗ 😥

Varför ?

Tja – säg ett och mena någonting helt annat = STRESS för mottagaren av budskapet. Detta är ett djävulkst😈 MaktPyramid-MaktElitKnep för att få vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – att bli fogliga som får i skock, tyvärr tyvärr…😥

Detta synes fungera minst lika effektivt i dags dato – som det gjorde för ca 6000 år sedan❗

Hur länge till månntro❓

Kommentera

