Fairymary's Weblog

Om att vara duktig och ordentlig….

Posted on: november 4, 2008

Tänk att ord kan ha så olika laddning för olika människor.

Själv har jag väldigt svårt för ordet duktig. Jag bokstavligen reser ragg när någon kallar mig duktig. Det har förstås en historia. Som barn var jag mycket ‘duktig’ dvs. jag var tyst och gjorde för det mesta som jag blev tillsagd, läste mina läxor, var framgångsrik i skolan, tog dessutom hand om mina småsyskon när mamma inte orkade.

Det var ett litet helvete att vara duktig…..men jag såg då inget val…..

Häromdagen använde en av mina kära väninnor ordet ‘ordentlig’. Något inom mig gjorde revolt….men jag förstod inte riktigt varför. Hittade inte ord för min inre mentala protest, så jag kunde inte heller fråga min väninna vad hon menade.

Under ett par timmar i bilen….

(då jag tänker jag så bra …tycker jag i alla fall själv….liksom jag gör när jag vandrar i ensamhet)

….blev jag  medveten att jag ordet ‘ordentlig’ nog för mig betyder anpassad, dvs. något som har med ordet ‘duktig’ att göra.

Gud, om vi alla kunde vara något mindre anpassade…..Ja missförstå mig nu inte så att du tror att jag menar att vi skulle bli kriminella allihopa….men jag önskar att vi alla kunde vara lite mer oss själva….inte tänka på vad ‘folk’ ska tycka om det vi gör och säger ….utan tänka och tycka fritt, gå utanför ramarna ibland …..om det är det vår fria tanke uppmanar oss att göra…

 Jag tror att vi skulle må mycket bättre, att färre skulle ha högt blodtryck, muskelvärk eller ‘hjärtsnörp’ om vi vågade vara oss själva mycket mer….

 ….och så mycket mer konstruktiv kraft som skulle kunna frigöras….

Till att börja med kan vi väl se med accepterande och välvilligt intresse på dem i vår nära omgivning som faller lite utanför vad som är riktigt passande…..

 

 

3 svar to "Om att vara duktig och ordentlig…."

Halloj vännen🙂
Går du i flyttens tecken, spännande🙂

Ja, visst skulle vi må bättre om vi var oss själva lite mer, jag tror att många spänningar som vi bär på är pga av att vi försöker vara ”duktiga” och spela vår roll väl i teatern,,,
Jag har faktiskt börjat att försöka visa när jag är ledsen, och visa när jag blir arg i stället för att lägga locket på.
Vi har alla olika roller på olika ställen och i olika samanhang,,,,men man ska ju för den skullen kunna våga vara sig själv i den rollen. Men det är svårt,,,, man är ju så personifierad med sitt ”jag” att vara just jaget som andra tycks ha uppfattat,,,och som andra förväntar sig,,, men jag tror också som du beskriver det att vi skulle må betydligt bättre om vi visade det inre jaget,,,det rätta jaget.

Varma Kramar till dig

Hmmm… – FairyMary – Du är rätt på det – i mitt perspektiv sett i vart fall.

Att vara duktig/ordentlig är ju ett rent helvete😈 bokstavligt talat – därför att det är ju detsamma som det MainStreamade = IKEA-skåpsliknande liv = enfaldigt liv = ett förutsägbart liv = ett mer eller mindre åt hållet helt ”dött” = TRÅKIGT😥 liv som människa född i kött❗ , tyvärr tyvärr…

Fråga mig för jag vet – för jag levde under hela mitt vuxna liv så – tills för ca 15 år sedan, tyvärr tyvärr…😦

Men å andra sidan – hade jag ej gjort det – så hade jag ju haft noll perspektiv på vad motsatsen skulle kunna vara = ett LevAnde liv = måhända ett åt hållet mer eller mindre helt oförutsägbart liv, kanske… 😉

Så som alltid – ”Alla mynt har två sidor ❗ ”, verkligen…😀

Fibromyalgi får man väl om man är för anpassad och duktig. Det är en slags tryckkokarsjukdom tror jag. Locket läggs på och haspen. Inget får spira och flyta iväg på ett moln.

Kommentera

