Fairymary's Weblog

Om finanskris och cancer….en stilla begrundan

Posted on: oktober 23, 2008

Jag är inte mycket för att säga ”vad var det jag sa”…..även om det ibland är frestande att tycka att man varit lite klokare än andra……

….men nu kan jag inte låta bli att ändå göra en reflektion över temat ”ja men var det inte det jag tänkte”…..

….och det handlar om den aktuella finanskrisen. Jag har inte fördjupat mig i alla olika analyser…..jag skonar mig själv från eländesrapportering när det handlar om saker jag inte kan göra något åt ….men jag har inte lyckats undgå ändå att lyssna till en och annan expert som sagt än si än så…..om svekfulla långivare i USA och om nerviga börsmäklare och om annat som jag inte riktigt förstått…

…men ….jag har i många år undrat över detta evinnerliga tal om ”tillväxt” som ett axiom. Blir det inte tillväxt så är det katastrof…..ja så kanske man inte har uttryckt sig men jag har uppfattat det som så självklart att det är väldigt väldigt viktigt att det blir tillväxt i ekonomierna.

Jag är inte ekonom utan medicinare och i min värld kan tillväxt ibland innebära okontrollerad celldelning och tumörbildning….i vardagligt tal ofta kallat cancer. Och de vet de flesta av oss att cancer inte är bra för individen som drabbas. I ett avancerat skede av cancerutveckling kan det bli så att centrum av tumören drabbas av kollaps. På medicinspråk kallas det nekros, vilket innebär att vävnaden dör och det blir en otrevlig ”gegga” mitt i tumören, kanske också en blödning som ger ytterligare tryck och skada på omgivande friska vävnader.

Är det vad som drabbat den finansiella världen…..den ”heliga” tillväxten blev okontrollerad och centrum kollapsade?

5 svar to "Om finanskris och cancer….en stilla begrundan"

Tja… – Fairy Mary – Mitt i prick, skulle jag vilja säga – avseende det här med liknelsen med cancer – och hur åt hållet världens alla länders ekonomier = världens alla nationers politik styrs = övergripande vanstyrs av en pytteliten klick av förryckta GalenPannor, tyvärr tyvärr…

Dock – personligen tror jag att få bukt med cancersjukdomarna som sådana kan vara åt hållet värre – än att för gott göra slut på den förevarande ”ekonomi-cancern”.

Detta därför att i ”ekonomicancer”-fallet så VET Wi i dags dato vad källan till den ”cancern” finns. Wi kan därför när som helst besluta oss för att eliminera dessa GalenPannors ”sjuka ekonomistyrning” – nationellt såväl som globalt – Tack och Löv !🙂

Kommer mänskligheten on mass att göra det här grundläggande nödvändiga – för att ”få någon djävla ordning” på nationell och global styrning av ekonomin = styrning av nationell och global politik ?

Tja – faen vet – men Wi som fortafar att andas får se…

PS. Taaack – Fairy Mary för tipset om det här.

Den här länken passade perfekt på min blogg i inledningen på alla mina bloggrubriker – som komplement till ”Allt är möjligt ! – så Lev i Frihet !” DS.

🙂 Det där var en av de mest underbara liknelser jag läst :-)) Ekonomicancer,,, värt att tänkas på – verkligen.

Kramizar

Absolut rätt liknelse!

Jag har alltid trott att dessa börsnissar behövde ligga på soffan hos en psykiater, men du har övertygat mig om att det är strålbehandling de mest av allt behöver. Vilken del av hjärnan som är värst angripen kan väl diskuteras på någon läkarkongress, men EGOT ligger väl nära till hands.

Kommentera

