Fairymary's Weblog

Tankar i höstmörker

Posted on: september 18, 2008

Jag sitter ikväll i det hus jag hittills kallat mitt sommarviste. Nu är det höst. Jag har vederbörligen varit tillbaka i den så kallade civilisationen i staden och markerat mina positioner i arbetslivet och kultursfären. Visserligen har jag ingått i ”den tredje åldern” men kan ändå inte riktigt avhålla mig från arbete. Det är inte alliansens s.k. arbetslinje som inspirerar mig……det är mycket djupare än så. Freud lär ha skrivit någonstans att friska människor arbetar och älskar och jag är i den bemärkelsen rätt frisk uppenbarligen. Vilka jag älskar håller jag tills vidare för mig själv….

….OK då….jag kan avslöja så mycket som att ett av mina kärleksobjekt är en 14-årig kattfröken med den mjukaste päls man kan föreställa sig.

När jag nu återvänt till mitt lantliga hem noterar jag att mörkret är annorlunda här än det var i stan. Om man ser till kvantitet är det mycket större här. Dock har mörkret innehåll på ett annat sätt än i min stadslägenhet. Tvärs över sjön ser jag ljusen från kyrkbyn. När jag ser ut genom söderfönstret kan jag konstatera att det är mörkt i Anitas fönster, men genom mitt västerfönser ser jag att Tord har ljust i sitt köksfönster. Två gatlyktor markerar att det finns en landsväg på höjden ovanför Tords hus. Mörkret innesluter ljusen i min närmiljö …
Jag kan inte beskriva mörkret i stan……jag är inte där just nu och har bara minnet att referera till. Kanske kan jag skriva om det när jag kommer tillbaka….

Medan mitt hus värmdes upp gjorde jag en kort visit hos en av min barndoms tanter. Hon har levt många fler år än jag har gjort. Hennes formella skolning är sexårig folkskola. Resten av sina bildning har hon inhämtat via radio, böcker, tidningar och inte minst genom intensivt lyssnande och lärande i alla de miljöer där hon ”tjänat piga”. Hon har flugit i ett flygplan en gång i sitt liv när hon skulle besöka dottern i huvudstaden. Tidigare hade hon åkt långfärdsbuss men för något år sedan ansågs risken för blodpropp i benen för stor om hon skulle färdas på det sättet. Jag är stolt över att bo i ett land där man då kan få ”riksfärdtjänst”.

Tant Elsa var en av glädjespridarna i mittt mamma-hem. Mörkret var stort på landet redan på den tiden och besök av henne lyste upp tillvaron mer än vad någon enstaka gatlykta skulle ha gjort. Vi skrattade och pratade och lyssnade på radiogrammofon. När hon skulle gå hem gömde vi barn hennes kläder för vi ville att hon skulle stanna längre. Nu är hennes kropp märkt av ett hårt arbetsliv, av att ha fött och fostrat tre barn, av att ha sörjt en älskad make…..men hennes ande är lika ljus som någonsin tidigare…..vi pratar oupphörligt…..mest hon för jag älskar att höra hennes berättelser……men hennes själ rör vid min så att jag innan jag går måste dela mitt sista minne av min mormor…..våra ögon tåras och vi ler genom tårarna…….

Min tant Elsa är just nu en förebild när jag ska orientera mig i denna för mig så främmande ålder. Hittills har jag haft drömmar och planer och visioner…..men inga av dem gällde ålderdomen…

En annan förebild är Montague Ullman. Han var amerikansk psykiatriker och gjorde en ny karriär i sin ”tredje ålder”. Han utvecklade en metod att arbeta med (nattens) drömmar i små grupper och många är vi svenska män och kvinnor som fascinerats av den skaparkraft vi alla äger

Jag tänker att höstmörkret erbjuder en bra miljö för att drömma.

Nu har Tord tänt i sitt vardagsrum. Månne han har fått besök….eller bara satt sig för att se på Aktuellt i sin ensamhet. Och det lyser i Anitas fönster. Härligt…då kan vi få en pratstund och kanske en långpromenad tillsammans imorgon.

12 svar to "Tankar i höstmörker"

fairymary: I bakstugan i Västerbotten bakade man i ena rummet – i det andra var det snickeri. Så man kanske bryggde öl i något rum i er stuga…

Bröj står nog för bröd – brögg kanske står för brygd…

I min bakstuga har det varit höns och verkstad i delen till vänster. Bakugnen är i det stora rummet till höger. Kan nämna att brokvisten är en Järvsökvist.

Fint skrivet! Himlens stjärnor syns bättre på landet än i staden. Kom att tänka på Gerda Antti när jag läste det du skrev…

Tack för din kommentar, alltid roligt med långa inlägg!
Din tanke var bra, med att skicka ut unga arbetslösa i skogarna för att plocka bär ist. för utländsk arbetsskraft, men jag tror tyvärr att det skulle vara svårt att få ut svenskarna i skogen, man tjänar ju inte så bra om man jämför med vad tex. en thailändare tjänar på det, hörde en som sa att de tjänar ungefär en thailändsk månadslön på *1 dags bärplockning* här…
När man hör det önskar man ju bara att det fanns något land vi skulle kunna åka till för att tjäna den summan, jag skulle *inte* tveka…
Ha en bra dag!
Kram Lisa

Mary: Hur gör man när man tänker rätt?

Jag har Ullmans drömbok. Brukar fråga mig vad mina drömmer betyder. När folk sitter och babblar om vad dom drömt om kan det ibland bli lite pinsamt – dom avslöjar sig så…

Oj kära Helena…..skrev jag verkligen ”tänker” rätt……det jag avsåg skriva var ”länka” rätt…jag är som bekant nybörjare i bloggarvärlden.

När jag stod och funderade på vad Du kunde mena med Din fråga kom Viktor Rydbergs dktrader i mitt medvetande:

Vad rätt du tänkt, vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt, kan ej av tiden härjas,
det är en skörd, som undan honom bärgas,
ty den hör evighetens rike till.
Gå fram, du mänsklighet! var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst.

Annars tillhör jag inte den grupp av människor som tror att kognitiv beteende- terapi ska rädda världen……nog kan det vara bra att öva sig tänka positiva tankar men det kan bli fundamentalism av alla läror…….

….så jag fortsätter tänka så fritt jag kan……

Jag har haft glädjen att vara med i olika drömgrupper i många år. Det är beroendeframkallande men nu har jag tyvärr ingen …..har planer på att bilda en. Synd att du inte bor här, då kunde vi dela drömmar…..jag tror att jag skulle gilla att dela drömmar med dig…..för det är grannlaga……

Nej, du skrev rätt. Länka. Det var jag som läste fel.
Ja, inte vill man berätta sina drömmar för vem som helst – det är då ett som är säkert. Grannlaga var ett bra ord – det är mycket som är grannlaga när man kommer upp i åren…

Åh,, så målande,,, jag känner riktigt hur jag sitter där och närvar🙂
Hoppas du haft en underbar sommar, och att hösten blir lika härlig, här börjar höststädningen nu,,, in med alla saker, och fixa i rabatterna,,,

Kramar

Ja, visst är det märkligt, och spännande,,,men varför är han så fåordig? Är det för att han inte riktigt känner sig trodd? Eller tyckte han att det var en otäck upplevelse? Hur ser han på döden nu? Tror han på Gud eller reinkarnation?

Åh, kära du,,,jag menar verkligen det jag skriver,,,du är underbar att få liv i orden🙂 Min sommar har varit underbart skön,,,åtminstone den senare delen av den🙂 Jag har ju gått och blivit kär😉,,,, underbar känsla.

Kramar.

Hej, såg att du skrivit till Zoey i min blogg, jag ska be henne läsa det om hon inte radan har gjort det.
Jag fattar din tanke, har flera vänner som varit i Thailand och som har varit supernöjda med resan och thailändarnas enorma hjälpsamhet, det ursäktar dock inte att de ska bete sig som de gör här, för tro mig, de har försökt att prata med dom om städningen, har gett dom skurmedel å sopsäckar å allt det där, de som inte åkt ut i bärskogen, MEN det händer inte något ändå och det är trist! Enligt någon av dom så ”gör man så” hemma, man spottar ut kycklingbenen på golven osv, för det är folk som är anställda för att plocka upp efter dom. Nåja, man borde ju ändå förstå när det sitter en lapp på en låst dörr att man inte får nyttja köket/toan där bakom att man inte ska göra det. Då bör man väl inte bryta sig in och använda det?!

Mary: Kanske Bjurholm rentav egentligen ligger i Ångermanland? Det är där jag har varit mycket…

Du skriver så himla vackert och beskrivande. Man kan liksom måla upp det inom sig!
Vackert.
Ha en bra dag!

Varför postar du så sällan?

Kommentera

