Fairymary's Weblog

Om flöde, fors och frihet

Posted on: juni 28, 2008

Veckan som gått tillbringade jag vid Vindelälvens strand. Det mesta av den vakna dagen tillbringade jag i en liten röd stuga med andra likasinnade kvinnor och män……vi lekte med ord, ibland på skoj, ibland i tårfyllt allvar….ibland i flödande tempo, ibland eftertänksamt och eftersinnande. En oväntad bieffekt var att jag fick vänner för livet…
För att ta Er med till Vindelälven där jag tog mina kvällspromenader….den flyter oftast ganska stilla fram. Men där finns också forsar, t.ex. nedanstående Renforsen ……bilden kan inte ge den riktigt rättvisa…..man kan t.ex. inte höra dånet eller känna dofterna av grönskan omkring. Men ändå…..jag är glad att jag lyckades kopiera in den. 
Jag fick en association igårkväll när jag tänkte på Zimbabwe och Mugabe och kände min vanmakt inför hur många människor som en enda galen ledare kan plåga och förnedra. Och så tänkte jag på historien som jag känner den från t.ex. intilliggande Sydafrika……människors frihetslängtan går i längden inte att hejda. Med upplevelsen av forsen i färskt minne blev den en metafor: när den stöter på hinder borstar den upp sig till vitt skum …..och framåt tar den sig om än ibland i oväntade fåror. Så med Renforsen för mitt inre öga uppmuntrar jag i mitt hjärta Zimbabwes folk att ta sitt liv i sina egna händer. Tack alla Ni hjältar som redan gör det……
Ytterligare en association när jag granskar mitt inlägg…..bilden, forsen spränger ramarna……..
Photograph
Renforsen, Vindelälven

Created with Web Album Generator

3 svar to "Om flöde, fors och frihet"

Mmmm, visst är det härligt att ha så´na minnen. Jag satt igår och tittade på nyheterna om Zimbawe och kände precis likadant.
Vilken bra liknelse med forsen!

Nu ska jag ut i solen🙂

Kram.

Sinnesfrid när man bäst behöver det!

Naturens lag gäller!

Kommentera

