Fairymary's Weblog

Bullbak med frågetecken

Posted on: juni 6, 2008

Idag har jag bakat bullar. Det låter förstås inte så märkvärdigt men det råkade vara premiär för bullar utan mjölk och utan gluten. Det är den känsliga dottern som ska ha födelsedag och önskat sig blåbärsbullar. Redan att hitta alla de rätta ingredienserna var ett äventyr. Skulle det vara sojamjölk eller havremjölk? Är havredryck och havremjölk samma sak? Det fanns två olika mjölsorter att välja på. Ta den ena och experimentera tänkte jag….

I sista stund ringde en väninna och varnade för havredrycken som degvätska…..jag hade mailat henne om dagens bakplaner. Det blir för tungt, ta vatten istället, sa hon.

Degen blev verkligen intressant. Jag hittade inte min brödkavel….det var första gången jag skulle baka efter flytten och kaveln stod inte att finna. Men nu gjorde det ingenting. Konsistensen på degen skulle inte ha passat för kavlande. Mina  mjölade händer blev bra instrument.

Resultatet? Ja, inte var det som mina gamla vanliga kanelbullar. Dottern och hennes vänner får fälla det avgörande utslaget på måndag.

Apropå mjölade händer. Att omhänderta är ett begrepp som jag funderat på de sista dagarna. Att ta om hand…..det är något varmt över ordet…….det kan också vara något integritetskränkande……en av livets många paradoxer……

2 svar to "Bullbak med frågetecken"

Kollar på Calles blogg – dom flesta är anonyma. Men inte du längre. Kul! Jag har också varit i Västerbotten för länge sedan och folk åkte 30 mil för att dansa på den tiden. Men det var då det.

I sommar blir det logdans här med och bullbak…

GooodDag Fairy Mary,

Även bullbak kan ju vara ett Livets spännande äventyr – när det skall göras på ett annorlunda sätt !

Apropå att omhänderta – så är det nog som vanligast så att Wi som t ex föräldrar omhändertar wåra barn alltför mycket åt det integritetskränkande hållet, tyvärr tyvärr…

En del av oss har lärt något av de misstagen – och gör då lite mindre så med barnbarnen, kanske… Men det innebär i sig att Wi ej alls så sällan kommer ”på kant” med deras föräldrar = wåra barn och deras respektive, tyvärr tyvärr…

Tja – sen blir det ju som det har varit sedan tusentals år tillbaka – att det MainStreamade = det integritetskränkande = ”det fördummande” i slutändan dominerar, tyvärr tyvärr…

Dock – numera behöver ju föräldrarna mindre ägna sig åt att ”fördumma” sina egna barn – därför att det gör ju helt automatiskt barn och tonåringarna själva – genom att ständigt och jämt ha mobilen i örat – eller i vart fall på mindre än en armslängds avstång ifrån sina i o f s fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDatorer, tyvärr tyvärr…

Mera om det här finner Du genom ett ”klick” på mitt namn ovan, troligast…

Så hur tror Du wåra barn och barnbarns framtid kommer att bli ?

Ha det…🙂 /önskar vännen Josef

Kommentera

