Fairymary's Weblog

Hög tid att dansa

Posted on: juni 2, 2008

I lördags var jag på logdans. Det är tre år sedan sist. Tre förlorade dansår……

Jag vet inte hur logdanser är anordnade i resten av Sverige men i Ångermanland och Västerbotten är det en mycket jämställd tillställning. Tre damernas, tre herrarnas…..obevekligen hela kvällen. Det tog sin tid att våga ställa sig främst i raden och annonsera sin önskan att bli uppbjuden. Ännu längre tid tog det att våga bege sig tvärs över golvet för att bjuda upp. När man inte varit ute ”i svängen” på ett tag blir det mest till att bjuda upp om man ska få dansa. Som min väninna uttryckte det: man måste ”dansa in” sig under en tid för att bli uppbjuden. Jodå…jag blev faktiskt uppbjuden till en dans trots lång bortovaro i lördags…….

Nyligen var jag på disputationsfest. Jag hade klätt mig fin och såg fram emot att få dansa åtminstone ett par danser. Jag hade till och med ”tingat” två danser med två sympatiska män, som jag känner väl. Tala om att bli blåst på förväntningarna! Inte en enda dans blev jag uppbjuden till, däremot till en massa i och för sig trevliga samtal. Men sånt slöseri med den läckra musiken, att försöka överrösta den i måttligt intressanta samtal…..Intellektuella samtal har sin tid, att dansa har sin tid kan man tycka…..

Den gamla seden att bordskavaljeren dansar en dans med sin bordsdam tillämpas inte längre. Jag tog det personligt de första gångerna det hände, men nu har jag kollat med väninnor och det är inte bara jag som blir snuvad på den artighetsgesten. De flesta söker upp sin hustru eller sambo eller hur man nu benämner sin käresta. Vi som är singlar får roa oss bäst vi kan……

Jodå, jag kan bjuda upp…..men dels är jag lite gammeldags: jag tycker att den man jag dansar med ska föra mig i dansen och jag älskar att bli uppbjuden! Och inte alltid är självkänslan tillräckligt stark för att jag ska bjuda upp till synes helt ovilliga män. Jag har lagt på minnnet en förtjusande ”uppbjudningsfras” som en kvinnlig kollega använde på en internationell konferens: ”Can I inspire you to a dance?”

Det är lättare på logdans; tre damernas, tre herrarnas. Tydligt annonseras i lysande kvadrater längst fram i lokalen var i schemat vi befinner oss.

Jag började dansa sent i livet. Mamma sa att det var syndigt så jag fick vänta tills hon dog. (Jag vet att Du i Din himmel nu, mamma, gläder Dig åt att se mig dansa och le!)

Det finns så många olika sorts danser. I kyrkan dansar man numera cirkeldans, eller ”helig dans”. I vissa sammanhang kan man dansa ”frigörande dans”. En mig närstående ung kvinna är såld på ”lindy hop”. 

Just nu ser jag fram emot en säsong med logdanser. Jag tänker ”dansa in” mig. Jag tänker fräscha upp de gamla bugg-färdigheterna. Jag blev i lördags medveten om att det gäller att fokusera på kontaktpunkten med kavaljerens hand så går det ”som en dans”…….

Till hösten kanske jag går en kurs i gammeldans igen, för jag har aldrig riktigt fått ”kläm på” hur man kommer rätt i takten till snurrmomentet i hambo……Men vals kan jag!

Än är det tid att dansa……

 

 

3 svar to "Hög tid att dansa"

GooodKvällst Marianne,

Kan ej annat än applådera Din nya ”dansbana” – för livet i kött är ju i grund och botten en ”dans på rosor” för alla och envar. Men hur många av oss inser det medan Wi fortfarande andas ?

Jag kan varmt rekommendera en buggkurs – enär jag själv bevistar en sådan varje onsdag. Det är mer än 10 år sedan det begav sig sist.

Bugg är en av dom mest ”frigörande” pardanser jag känner till, faktiskt… Jag är någotsånär ”hemma” i vanlig kasedans – såväl som gammeldans – men buggen toppar min lista i det hänseendet, faktiskt…

Därtill är det aldrig något problem med att välja danspartner på den buggkurs jag nu går – enär det sker ett automatiskt byte efter varje dans. Detta genom att en ring av paren görs mellan varje dans – och så tar kvinnorna i den yttre ringen tag i mannen framför sig – istället för den dom har bredvid sig.

Dock – på allmän dans idag finns det en farsot som heter framförallt BasDecibelOväsen, tyvärr tyvärrr… Mer om bl a det på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/28/decibelhelvetet-stress

Fortsatt Lycka till med ditt nyvunna dansAnde LevAnde Liv i kött ! (Måhända en himla tur för Dig att Din mamma slutade med att andas – så att Du i vart fall fick nöjet att dansa några år innan Du själv ger upp Din egen andning !)

Ha det…🙂 /önskar dans-vännen Josef

Hmmm… – premiär för mig att hamna här med ett ”klick” ifrån Carl Bildt´s blogg… Du är för närvarande min favorit där, verkligen…

GooodNatt…🙂 /önskar vännen Josef – snart sovAnde under den NaturLiktVisa = Intelligenta björken – med:

”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

🙂 Halloj!

På tal om dans,,, visst fick vi igång dem bra! Och vi turades ju om att föra en dans var🙂 Jättekul tyckte jag att det var.
Det har varit en underbar vecka på många vis, jag har haft så kul, och det har varit så förlösande.
Du e´härlig du,,, en så´n där själsfrände, som jag ALDRIG kommer att släppa ur mitt hjärta,,, se du har liksom ”stulit” en liten bit av det, och den biten kommer Alltid att vara din bit vad som än oss händer i livet!😉
Du har berört mig, vidrört mig.
Tack för senast
och vi ses igen.

Cyberkramar

Kommentera

